ACSI FreeLife

Menu

Met een elektrische auto-caravancombinatie naar de Alpen

Zonder te ’tanken’ met een elektrische auto met caravan van Duitsland over de Alpen naar het Gardameer? Onmogelijk zou je denken. Maar het is Dethleffs wel gelukt!

Auteur
Sander Cox
Datum
2
2
ReactiesPraat mee
Dethleffs e.home Coco

Als je met een elektrische auto flink gas geeft – of beter gezegd het acceleratiepedaal indrukt – dan word je behoorlijk in je stoel geduwd. De krachtontplooiing van een elektromotor vanuit stilstand is zeer indrukwekkend. En bovendien gebruiken autofabrikanten met opzet krachtige elektromotoren om ook veel energie terug te kunnen winnen bij het afremmen op de motor.

Korte tussensprints worden een sportief genoegen, elektrische auto’s zijn bovendien heel stil en ook nog eens emissievrij als de stroom ‘groen’ wordt opgewekt. Dat lijkt ook ideaal voor de caravanrijder, maar er is nog wel een probleem met de actieradius. Die wordt namelijk bijna gehalveerd zodra er een caravan achter de elektrische trekauto hangt, vanwege het extra gewicht en vooral ook de hogere luchtweerstand.

widget fl tijdloos plat 300x300 button rood1

Op zoek naar het laatste kampeernieuws?

  • Lees meer in ACSI FreeLife
  • 3 nummers voor slechts € 12,95
  • Loopt automatisch af
Probeer nu

Twee motoren, twee accu’s

Om toch met caravan achter een EV een acceptabele actieradius mogelijk te maken, heeft Dethleffs samen met de Erwin Hymer Group en technologieconcern ZF uit Friedrichshafen de E.Home ontwikkeld. Het concept voorziet de caravan van een eigen elektrische aandrijving om de trekauto te ontlasten. Is dit de toekomst? De wetgever heeft hier in elk geval niets voor geregeld – nog niet althans. Maar het is wel interessant om te kijken of het technisch mogelijk is.

En de drie partners die eraan werken zijn er al heel ver mee. Drie jaar geleden presenteerde Dethleffs voor het eerst een Coco met elektrische aandrijving en noemde deze E.Home. ZF was al in contact met de Erwin Hymer Group omdat het op zoek was geweest naar een partner op het gebied van e-mobiliteit en aanhangers, en de ambities van Dethleffs waren daar bekend. Een jaar later was het prototype met twee motoren en twee accu’s van elk 40 kilowattuur klaar. Maar toen kwam corona.

Praktijktest

Bij de Erwin Hymer Group en ZF werd de tijd goed besteed en de ingenieurs ontwikkelden het concept verder. In totaal werd al vijf miljoen euro in het project gestopt. Dat kwam niet slecht uit, want Dethleffs topman Alexander Leopold had bij de presentatie al aangekondigd dat hij met de E.Home het volgende jaar over de Alpen naar Italië wilde. Zoals gezegd gooide corona roet in het eten en alles schoof een jaar op.

Maar nu is de eerste succesvolle praktijktest met de elektrische aangedreven caravan volbracht. Met de E.Home Alpen Challenge wilden de drie partners op de 386 kilometer lange route over de Alpen bewijzen dat de elektrische aandrijving van de caravan het hogere energieverbruik van de combinatie kan compenseren en dat de trekauto zelfs met een caravan erachter de gebruikelijke actieradius kan halen.

Elektrische auto en caravan
Zonder tussentijds de accu te hoeven opladen trok een Audi e-tron boordevol meetsystemen de Dethleffs E.Home van Isny in Duitsland over de Alpen naar Riva del Garda in Italië.

Brennerpas

De rit begint op het fabrieksterrein van Dethleffs in Isny im Allgäu en gaat over de Fernpass en vervolgens over de autosnelwegen A12 en A13 langs Innsbruck naar de Brennerpas. In Italië gaat het dan verder via de A22 langs Bolzano en Trento naar Riva del Garda, het noordpuntje van het Gardameer. Bij de start in de vroege ochtend zijn de accu’s van de trekauto en de caravan volledig opgeladen.

Al tijdens de eerste kilometers richting Fernpass wordt duidelijk dat de elektrisch aangedreven caravan een gunstige invloed heeft op de reis, niet alleen wat betreft actieradius, maar ook wat betreft rijervaring en veiligheid. Acceleratie alsof je solo rijdt en een stabiel bochtgedrag dankzij het lage zwaartepunt. Bovendien blijf je ook bergaf strak rechtuit rijden wat de veiligheid niet alleen gevoelsmatig, maar ook daadwerkelijk meetbaar vergroot.

Tegenwind

Met 80 tot 84 kilometer per uur op de snelweg rijdt het volledig elektrische team naar het zuiden. Bij de Brennerpas, 200 kilometer na de start en 180 kilometer van de bestemming, zijn beide accu’s nog voor meer dan 50 procent gevuld. Maar de E.Home combinatie heeft de wind tegen en het optimisme over het halen van de finish op een acculading neemt af.

Zal de tegenwind leiden tot een hoger energieverbruik? En is er genoeg energie om de finish te halen? Het antwoord blijkt bevestigend. Na zes uur, twaalf minuten en 386 uitdagende kilometers over de Alpen, bereikt de dubbel elektrische combinatie het centrum Riva del Garda. En dat zonder onderweg de accu’s te hebben opgeladen.

Er is zelfs nog wat energie over in beide accu’s. We maken de balans op en zien dat de Audi e-tron 82 kWh heeft verbruikt en de caravan 74 kWh. En de ingenieurs van Dethleffs, de Erwin Hymer Group en ZF zijn in een goede stemming.

Elektrische auto en caravan
De reis begon in Isny in de ochtend. De Fernpass en de Brenner werden met vlag en wimpel bedwongen. Zoals gebruikelijk bij elektrische voertuigen, kunnen de elektromotoren van de E.Home ook worden gebruikt als generator bij het afremmen.

Veiliger

Ondanks enkele korte pauzes bereikt de elektrische combinatie een gemiddelde snelheid van 62 kilometer per uur. En de verbruikte stroom (156 kWh totaal) kost afhankelijk van de laadpaal, tussen de € 50 en € 90. Om dat in perspectief te plaatsen: een Audi Q5 45 TDI met caravan heeft met aangekoppelde caravan zo’n 10 liter diesel per 100 kilometer nodig. Bij een prijs van € 1,50 voor een liter diesel is dat ook bijna € 60.

De E.Home Alpen Challenge heeft echter nog meer opgeleverd. Elektrische aandrijving brengt het rijden met een caravan op een veel hoger niveau. Niet alleen elektrische auto’s, maar ook kleine auto’s zouden een flinke elektrische caravan kunnen trekken en dat ook nog eens veel veiliger. Hoezo veiliger? Het hogere gewicht en het lage zwaartepunt noemde we al. Maar de geavanceerde technologie in de E.Home heeft meer positieve neveneffecten.

De slimme aansturing van de elektrische aandrijving van de caravan zorgt voor een actieve begrenzing van getrokken gewicht. Om het anders te formuleren: een regeleenheid zorgt in elke rijsituatie voor precies zoveel aandrijfkracht voor de elektrische caravan dat de trekhaak steeds gelijkmatig met een trekgewicht van 20 kilogram wordt belast.

Caravanmover en thuisaccu

Door de elektronica wordt de trekhaak altijd een beetje belast en dat zorgt voor een verbetering van de rijveiligheid. Het regelsysteem detecteert ook zijwaartse krachten, bijvoorbeeld bij zijwind of in bochten, en kan daar zeer snel en nauwkeurig op reageren, wat de rijstabiliteit bevordert. Bij het afdalen herkent het systeem dit en fungeert de elektromotor als generator die elektriciteit opwekt en de combinatie afremt.

Daarnaast worden hydraulische schijfremmen toegepast omdat deze beter doseerbaar zijn en geen fading vertonen. Andere positieve neveneffecten van de elektrische aandrijving in de E.Home zijn de functie als caravanmover, het leveren van elektriciteit aan de gebruikers van de caravan en de mogelijkheid om de elektrische caravan thuis voor het opslaan van stroom te benutten als je zonnepanelen op je dak hebt.

Elektrische auto en caravan
Het prototype van de E.Home Caravan wordt aangedreven door een door ZF ontwikkelde aandrijfeenheid, die bestaat uit twee enigszins uit elkaar geplaatste elektromotoren met elk een continu vermogen van 30 kW (90 kW maximumvermogen).

Nieuwe voertuigcategorie

Nu moet alleen de wet nog worden aangepast. Het prototype van Dethleffs heeft een individuele goedkeuring van de Dekra. Dit zal voorlopig zo blijven, omdat een voertuigcategorie ‘aanhangwagen met aandrijving’ momenteel niet bestaat volgens de wet. Bovendien roept het extra gewicht van het aandrijfsysteem extra vragen op over het toegestane trekvermogen van het trekkende voertuig of de rijbewijsklasse die voor zo’n combinatie nodig is.

De drie partners hebben daarom drie brancheorganisaties bij het project betrokken: het Caravaning Industrie Verband (CIVD), het Verband der Automobilindustrie (VDA) en het Bundesverband für Elektromobilität (BEM). De CIVD heeft een verenigingsinitiatief voor e-caravans gelanceerd en krijgt reeds steun van het federale ministerie voor testritten.

De VDA heeft samen met de Europese vereniging van toeleveranciers van de automobielindustrie (CLEPA) bij de Europese Commissie ook een initiatiefvoorstel ingediend om aangedreven assen voor aanhangwagens toe te staan. In de BEM is er een initiatief om elektrisch aangedreven aanhangwagens, zogenaamde e-trailers, als een aparte voertuigklasse te definiëren.

Elektrisch op vakantie met een elektrische camper

De Brabantse camperbouwer Tonke presenteerde in mei de EQV, een volledig elektrisch aangedreven camper op basis van een Mercedes-Benz. Redacteur Sander nam de proef op de som en toerde er mee naar Wallonië. Lees het hele verhaal! 

Praat mee

  1. HV
    Hennie Vels

    Jammer van al het geld wat deze onzin kost. Waterstof is voor dit soort combinatie’s de toekomst.

    Reageer
    0
    0
  2. DG

    Dit word voorlopig onbetaalbaar voor de jan de arbeider. En vergeet niet dat je E achter B moet hebben.

    Reageer
    0
    0

Praat mee: Met een elektrische auto-caravancombinatie naar de Alpen

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht