Hoe zit dat in de rest van Europa? We hebben het op een rijtje gezet.
Voor de rest van Europa geldt:
België 120 km/u of 90 km/u (bij combinatie zwaarder dan 3500 kg)
Denemarken 80 km/u
Frankrijk 130 km/u of 110 km/u (bij regen) of 90 km/u (bij combinatie zwaarder dan 3500 kg)
Groot-Brittannië 96 km/u
Italië 80 km/u
Kroatië 90 km/u
Luxemburg 90 km/u
Noorwegen 80 km/u
Oostenrijk 100 km/u of 80 km/u (bij combinatie zwaarder dan 3500 kg)
Portugal 100 km/u
Spanje 80 km/u
Zweden 80 km/u
Zwitserland 80 km/u
In Duitsland geldt 100 km/u, maar…
Sinds januari 2011 mogen personenauto’s met aanhanger of caravan op de Duitse snelweg en op vierbaanswegen met middenberm namelijk 100 km/u per uur rijden. Maar! Ze moeten dan aan de volgende voorwaarden voldoen:
• Het maximaal toelaatbare totaalgewicht van de caravan mag het rijklaar gewicht van het trekkende voertuig niet overschrijden (gewichtsverhouding 1,0).
• De trekauto moet met ABS zijn uitgerust.
• Het maximaal toelaatbare totaalgewicht van het trekkende voertuig mag niet meer zijn dan 3,5 ton.
• De caravan moet met schokdempers zijn uitgerust.
• De banden van de caravan moeten een snelheidsindex L (120 km/u) of hoger hebben en jonger zijn dan zes jaar.
• De caravan moet met een stabilisator (anti-slinger-koppeling) zijn uitgerust of het trekkende voertuig met een ESP-systeem voor aanhangers.
• De disseldruk moet voldoende hoog zijn. Bij voorkeur gelijk aan de maximaal toelaatbare statische verticale belasting op de trekhaak van het trekkende voertuig.
• Op de achterkant van de caravan moet een 100 km/u sticker zijn aangebracht.
• Voertuigcombinaties waarvan de caravan niet met een stabilisator is uitgerust en het trekkende voertuig niet met een ESP-systeem voor aanhangers, maar die verder aan alle eisen voldoen, mogen honderd kilometer per uur rijden als de maximaal toegestane massa van de caravan maximaal 80 procent van het rijklaar gewicht van het trekkende voertuig bedraagt (gewichtsverhouding 0,8).
Lees hier meer over de tempo-100 eisen voor auto-caravancombinaties.
Advies van Joop:
“Er zijn per land zoveel regels en uitzonderingen dat de enige veilige manier is: ‘kijk op de borden’. Ze staan bij iedere grensovergang. In Frankrijk bijvoorbeeld zijn er beperkingen bij regen en afdalingen. Die staan netjes met borden aangegeven. Houd je daaraan, ze staan er niet voor niets.”, adviseert onze technisch specialist Joop Stam.
“Verder is 120 kilometer per uur voor welke combinatie dan ook, regelrecht onverantwoord. Bijna iedere combinatie bevindt zich dan bij de kritische snelheid. Gemaskeerd door de antislingerkoppeling. Het falen van deze koppeling in combinatie met een relatief onervaren bestuurder kan tot nare dingen leiden.”
Dit en nog veel meer basiskennis van kamperen lees je in ACSI FreeLife 5-2015. Bovendien lees je daarin alle nieuwe caravan- en campermodellen van 2016.