De inboedel beveiligen
Zorg dat je de caravan niet te lang van tevoren inpakt. Een beladen caravan vormt namelijk een aantrekkelijk object voor dieven. Laat ook nooit losse, waardevolle spullen onbeheerd achter in de caravan. Ook niet tijdens de kampeervakantie.
Veel campings hebben dan wel een slagboom of een ander soort beveiligingssyteem, maar dat voorkomt niet altijd diefstal. Het is belangrijk om de waardevolle spullen zoals paspoort en geld altijd bij je te dragen. Een goed verankerd ingebouwd kluisje kan trouwens een goede opbergplaats zijn.
Sluit bij het verlaten van de caravan alle ramen en deuren en dakluiken goed af. Zorg er ook voor dat er een goed slot op de caravandeur en eventueel de ramen zit. Laat je bij twijfel adviseren door de caravandealer. Een instapgreepslot bijvoorbeeld belemmert het openen van de deur in gesloten toestand.
Op slot
De caravan moet altijd voorzien zijn van een SCM/TNO goedgekeurd anti-diefstalsysteem in de vorm van een disselslot en een wielklem. Verzekeraars kunnen zo’n SCM/TNO goedgekeurd slot zelfs verplicht stellen.
Let op: als algehele diefstalpreventie voldoet alleen de combinatie van zowel disselslot als wielklem. Met een disselslot sluit je het koppelingssysteem tussen caravan en auto af. De koppelingshandgreep wordt vergrendelt, waardoor de caravan niet op een trekhaak te hangen of eraf te halen is. Met alleen een disselslot blijft de caravan wel verplaatsbaar en daarom gebruik je ook een wielklem. Plaats de wielklem zodanig dat wegrijden belemmerd wordt.
De caravan vastzetten
Een caravan is mobiel, dus verrijdbaar. Het begint er daarom mee de caravan op de oprit met de dissel zo dicht mogelijk naar het huis gericht te plaatsen en niet naar de kant van de straat. Eventueel kan je een verankering op de oprit installeren waar de caravan door middel van een kettingslot aan vast gemaakt kan worden.
Beperk de tijd dat de caravan thuis voor de deur staat. De meeste gemeenten hebben ook in hun Algemene Plaatselijke Verordening opgenomen dat caravans, campers, aanhangers, vouwwagens of andere recreatievoertuigen niet langer dan 3 dagen op of langs de openbare weg mogen staan. In sommige gemeenten kan dat overigens ook korter zijn.
Om verrijden van de caravan verder te bemoeilijken, beveilig of verwijder je het neuswiel. Gebruik ook het disselslot en de wielklem zoals beschreven in deel 1.
Indien dat mogelijk is, kan je eventueel de trekklauw afschroeven. Bedenk wel dat de speciaal met lijmmaterie behandelde schroeven weer op een juiste en degelijke wijze aangeschroefd dienen te worden in verband met de rijveiligheid.
Vergaande diefstalpreventie maatregelen
Vind je dat hiermee de caravan nog niet voldoende is beveiligd, dan kan je als uiterste beveiligingsmaatregel ook een wiel verwijderen en de as op een krik of blok plaatsen. Bewaar het wiel samen met het reservewiel op een andere plaats en schroef bij het terugplaatsen van het wiel alle schroeven weer goed aan voor de rijveiligheid.
Soms gaan mensen zelf aan de slag met remsystemen. Bijvoorbeeld door op de plaats van de remkabel een kabel te bevestigen die verbonden is aan een wiel waardoor de handrem aanspant bij verplaatsing. ACSI FreeLife expert Joop geeft echter aan dat dit zeker niet aan te bevelen is, omdat je dan gaat ingrijpen op het remsysteem van de caravan. Daarvoor is meer dan gewone vakkennis nodig.
Alarmsystemen
Alarmsystemen kunnen ook preventief werken tegen diefstal. Een alarmsysteem signaleert bij inbraak en het in beweging zetten van de caravan. Een ingebouwd volgsysteem traceert de caravan ná diefstal.
Caravandealers en -servicebedrijven kunnen je informeren over de mogelijkheden. Ook kunnen zij nagaan of de caravan voldoende is beveiligd met een goedgekeurd SCM/TNO slot.
Heb je zelf tips voor beveiligingmaatregelen? Laat een reactie achter en help andere kampeerders!