Belangrijk is dat de wielbouten de ET- waarde passen bij je caravan. Onder de ET-waarde (Einpreiss Tiefe) van een velg wordt de bolling van de velg verstaan.
ET-waarde
Het is de afstand tussen het midden van de velgbreedte en het montagevlak waarmee de velg tegen de wielophanging (remtrommel) geschroefd wordt. Het bepaalt daarmee de spoorbreedte en de plaats van het wiel binnen de wielkuip. Bij vervanging van een velg moet de ET-waarde gelijk blijven. Hoe groter de Et-waarde, hoe verder het wiel naar binnen komt ten opzichte van de wielophanging.
Een autovelg van 15 inch met een steekmaat van 5 x 112 en een ET-waarde rond de 30 millimeter past waarschijnlijk op de as van je caravan. Als het gemonteerde wiel vrij draait is aan een belangrijke voorwaarde voldaan. Heb je als trekauto bijvoorbeeld een Audi A4, dan ziet de combinatie er met identieke velgen onder de caravan tot in de puntjes verzorgd uit.
Omdat veel aluminiumvelgen een draagvermogen hebben van maximaal 700 kilogram, mag het totaalgewicht van een eenassige caravan niet meer bedragen dan 1400 kilogram. Voor zwaardere caravans is er daardoor maar een beperkt aantal keuzemogelijkheden aan geschikte velgen. Wanneer je aluminiumvelgen van een ander merk caravan wilt monteren, is het een stuk makkelijker.
Als de constructie van de as dezelfde is als van je eigen caravan is er geen reden om ze niet te monteren. Zijn de wielen groter, dan moet je opletten. Wie grotere velgen wil monteren, moet eventueel banden met een kleinere dwarsdoorsnede nemen zodat het wiel in de wielkast past. En dat kan weer slecht uitpakken op het rijgedrag omdat deze banden minder veren en de caravan een sterkere neiging krijgt om te huppen.
Bevestigingsgaten
Velgen hebben minimaal 3, maar meestal 4 of meer bevestigingsgaten. De steekcircel waarop deze gaten zitten, kan per as- en velgfabricaat verschillen. Het verschil is meestal niet meer dan een paar millimeter, maar bij een verschillende steekcirkel is onderling uitwisselen onmogelijk. Uiteraard moet de steekcirkel en het aantal velggaten overeenkomen met de steekcirkel en het aantal van de wielophaningsbouten. Ook het centrale gat kan in diameter verschillen.
Op de gekozen vervangende velg, moet een band van de juiste maat en met het juiste draagvermogen passen. De buitendiameter van de vervangende band moet bij voorkeur gelijk zijn aan de oorspronkelijke waarde. Bij een grotere dan standaard diameter bestaat het gevaar dat bij volle belading van de caravan en een maximale invering de band de onderkant van de wielkast raakt. Soms zal het daardoor nodig zijn een zogenaamde brede laagprofiel variant te kiezen, met de bijbehorende bredere velg. Dat geheel moet dan nog ruim in de wielkast passen.
Bol of conisch?
Aluminiumvelgen moeten beslist met de bijgeleverde bouten bevestigd worden. Terwijl de bouten van lichtmetalen velgen doorgaans een conische vorm hebben, hebben de schroeven van stalen velgen een bolle vorm. Verkeerde schroeven kunnen de juiste bevestiging aan de as verhinderen en in het ergste geval raakt het wiel dan tijdens het rijden los. Let ook op de juiste lengte van de schroeven, vooral wanneer de velgen verschillende ET-waarden hebben.
Ook het aandraaikoppel van een bevestiging voor een aluminiumvelg verschilt significant van dat van een stalen velg. En komt veel nauwkeuriger. Volgen van het montagevoorschrift is essentieel en gebruik van een momentsleutel is bijna altijd noodzakelijk.
Zo ontcijfer je de codetaal van een velg: 6J x 15 H2 ET 30, LK 5/112
6 = breedte van de velg in inches
J = de vorm van de velg (J komt hier overeen met 17,3 millimeter voor een onsymmetrische diepbedvelg)
15 = velgdiameter in inches
H2 = een verhoging op de velgschouder die verhindert dat de band van de velgschouder glijdt
ET = Einpresstiefe (wielbolling) in millimeters
LK = wielbout (aantal wielboutgaten) / steekmaat in millimeters
Op basis van deze informatie kan een deskundige vooraf inschatten of de gewenste aluminiumvelgen toegestaan zijn voor je caravan.
Bron: MPS, Tekst Benjamin Köbler-Linsner en Joop Stam