Op de Caravana bleek dat er veel vraag is naar de bijzondere caravan. ACSI FreeLife sprak Arjan van de Berg, de enthousiaste bedenker van de caravan.
Caravan met belading van camper
Bedenker Arjan van de Berg kwam met het idee voor de caravan op vier wielen in 2004, tijdens een kampeervakantie aan het Gardameer. Van den Berg: ‘Ik wilde betere belading dan de huidige caravan: een caravan met de belading van een camper.’ Van den Berg wilde namelijk een speedboot, compleet met buitenboordmotor en uitrusting mee kunnen nemen in zijn caravan.
Het idee was simpel en doelmatig: verplaats de midden-as naar achteren en plaats voorin een voor-as module om de last op te vangen. Een module die een beperkte ruimte in beslag neemt en beperkt in kosten en gewicht blijft. Hierdoor kan achterin, in een vrij in te delen ruimte, 300 kilo bagage geladen worden.
De Casara is ontwikkeld vanuit het project LUSARO2. Er is 10 jaar hard gewerkt aan de Casara. en er zijn uitgebreide stabiliteitstests gedaan bij onder meer de RDW te Lelystad en de DAF testbaan te St. Oedenrode. Het resultaat mag er zijn. De Casara gaat gebouwd worden door LUSARO BV.
Voordelen van de caravan op vier wielen
‘De Casara heeft een betere, stabielere wegligging en je kunt veel meer bagage meenemen’ aldus van den Berg, die deze caravan dan ook de ‘Superieure Caravan’ noemt. De laadruimte van 210x220x203 cm met garagedeur is vrij in te delen. Van de Berg: ‘Je kunt er in de breedte of lengte slapen in die laadruimte?, fietsen meenemen of er zelfs een hondenhok van maken’.
‘Door de plaatsing van de achteras en de toepassing van de voor-as module is de caravan ten allen tijden stabiel, een geschaarde caravan is verleden tijd,’ zegt van den Berg.
Veel vraag
Van den Berg is onder de indruk van de grote vraag die er nu al is naar de caravan op vier wielen. De vraag naar meer laadruimte blijkt groot. Op de beurs heeft Van den Berg zelfs met camperaars gesproken die interesse hebben in de caravan op vier wielen.
De Casara weegt 1160 kilo en is standaard uitgerust met een interieur gemaakt uit lichtgewicht materialen en is geheel naar eigen inzicht in te delen. Door het bescheiden gewicht is de caravan te trekken met een auto uit de VW Golf-categorie.
Er zal nu een nulserie worden gemaakt van drie stuks. De productie van de Casara start na de zomer in Zevenaar.
In het voorjaar van 2015 kun je voor het eerst caravans met vier wielen tegen komen op vakantiebestemmingen. De Casara is in september te koop bij Casara in Zevenaar en is verkrijbaar vanaf € 30.000.
De Casara zal op de Caravan Salon in Düsseldorf van zaterdag 30 augustus tot en met zondag 7 september ook te bewonderen zijn.