Maar is een caravan beladen op de juiste manier wel zo moeilijk? Niet met onderstaande tips van Joop Stam, technisch expert voor de website en het magazine ACSI FreeLife.
Zware dingen in de auto
Plaats zware dingen, zoals de voortent met zijn zware staanders, tussen de voor- en achterbank van de trekauto (bij voorkeur niet in de kofferbak vanwege de achterasbelasting). Altijd geldt: hoe zwaarder de trekker – binnen de toegelaten waarden – en hoe lichter de caravan, hoe beter het weggedrag van de combinatie
Lichte spullen in de bovenkastjes
Plaats lichtere zaken als kleding in de bovenkastjes.
Let op de disseldruk
Met een groot bed voor in de caravan en een grote bergruimte daaronder is het verleidelijk op die plaats heel veel spullen weg te stoppen. De toegelaten disseldruk kan dan zomaar te hoog worden.
Zet een personenweegschaal tijdens het laden onder het neuswiel, de caravan op de handrem en de voorste uitdraaisteunen net van de grond, en stop met laden voorin als de maximaal voor de trekauto toegestane disseldruk (meestal ergens tussen vijftig en zeventig kilogram) bereikt is. Teveel bagage voorin compenseren met extra spullen achterin is ook niet goed. Dat heeft een negatieve invloed op de wegligging van de combinatie.
Reservewiel verplaatsen
In de disselkast kun je soms meer kwijt dan goed is voor de disseldruk. Heeft de fabrikant zowel de gasvoorraad als het reservewiel daar gepland, dan is het soms verstandig het reservewiel met een beugel onder de caravan te hangen of in de auto op te bergen.
Weinig water
Neem niet meer water mee dan strikt noodzakelijk. Tien liter in de verswatertank is voor een dagtraject ruim voldoende. Ook het spoelreservoir van het toilet hoeft niet helemaal vol te zijn.
Noodvoorraad eten
Neem niet meer spullen mee dan nodig. Een kleine noodvoorraad eten is prima, maar voor de hele vakantie voedsel en water meenemen lukt toch niet.
Geen lading op het dak
Ondanks een dakrail en ladder achter op de caravan, is het beter om geen belading op het dak te plaatsen. Dat is slecht voor de zwaartepuntligging die voor een goede wegligging zo laag mogelijk moet zijn.
Let op links en rechts
Verdeel de bagage zo dat de wieldruk links en rechts zo goed mogelijk gelijk is. Een wieldrukmeter (van fabrikant Reich) kopen kost je minder dan een bekeuring. Je rijdt na beladen eerst met het ene en dan het andere wiel over de meter heen. Digitaal zijn de waarden dan uitleesbaar. Thuis, in plaats van onderweg, constateer – en corrigeer – je zo al overbelading. Disseldruk en asbelasting mag tot het maximum benut worden, maar niet meer dan dat!
Vloerbedekking kan thuis blijven
Als je niet op wintersport gaat, is het het overwegen waard om de losse en uitneembare vloerbedekking thuis te laten. In de zomer is deze niet noodzakelijk en de caravanvloer is op deze manier nog makkelijker schoon te houden ook.
Fietsen op de auto
Plaats bij voorkeur de fietsen op het dak van de auto en niet achter op de caravan vanwege de ongunstige balans tussen voor en achter. Plaats ze ook niet op de dissel. Dan is de disselbak slecht bereikbaar en wordt de disseldruk soms te hoog.
Een handige caravanweger kan helpen bij het beladen van de caravan. Heb je zelf ook nog tips? Laat dan een reactie achter.