We gaan er van uit dat je caravan is uitgerust met een antislingerkoppeling.
Caravan aankoppelen
Uitgangspositie
De caravan staat zo dicht mogelijk bij de trekauto. Het neuswiel op de grond en zover neergedraaid dat de trekklauw hoger staat dan de kogel van de trekhaak. Handrem vast en zorg dat de opdraaisteunen omhoog zijn. Dan pas verder gaan met aankoppelen.
Handgreep omhoog
De handgreep op de trekklauw omhoog trekken. Daardoor gaat de koppelingsklem open. Met het neuswiel de klauw laten zakken. De handgreep moet uit zichzelf weer terugveren.
Antislingerkoppeling naar beneden
De hendel van de anti-slingerkoppeling (indien die aanwezig is en omhoog staat) naar beneden duwen. Gaat dit te makkelijk dan zijn de frictiecups versleten. Let op: op de hendel van de anti-slingerkoppeling staan streepjes die een indicatie geven van de slijtage. Als die voorbij de merkstreep staan, zijn de frictiecups versleten.
Neuswiel omlaag
Het neuswiel moet je zover omhoog draaien dat de u-beugel, waar het neuswiel tussen zit, in de sleuven van de houderpijp geborgd is. Je voorkomt zo dat het neuswiel niet plotseling zwenkt.
Klem los
Maak de klem los en trek het neuswiel, dat niet meer kan kantelen omdat het in de sleuf vast zit, helemaal omhoog. Daarna moet je de klem weer vastdraaien.
Monteer de breekkabel
Monteer de breekkabel aan een oog of haak aan of nabij de trekhaak. Hang de breekkabel niet zomaar om de trekhaak.
Stekker
De 13-polige stekker van de caravan steek je in de stroomaansluiting. De kabel mag niet over de grond slepen, maar ook niet te strak staan. Soms wordt de steker naar de auto ook gebruikt om de mover te bedienen (door middel van een doos op de caravan). Bij het aansluiten op de auto is de mover dus automatisch uitgeschakeld. Zo niet, de mover (indien aanwezig) uitschakelen en vrijzetten van de wielen.
Verlichting
Controleer dan de verlichting van de caravan.
Handrem eraf
Haal voor het wegrijden natuurlijk de handrem eraf. Goede reis!
Een uitgebreide versie van dit artikel, en nog veel meer kampeerverhalen, vind je in ACSI FreeLife 5-2015.