Met een leeggewicht van 2,7 ton is deze tandemasser een zware jongen. Dat de fabrikant geen antislingerkoppeling heeft toegevoegd, is bij deze caravan gerechtvaardigd. Hij ligt als een blok op de weg. De luchtvering biedt tot 30 centimeter veerweg voor de onafhankelijk opgehangen wielen. Eenmaal aangekomen op je bestemming hoef je alleen het neuswiel, dat tot 750 kilogram kan dragen, uit te draaien.
Stabiliteit en Constructie
De gewichtsverdeling van de EXP-7, in combinatie met het zelfnivellerende onderstel, zorgt dan voor een perfecte stabiliteit. Uitdraaisteunen zijn overbodig. Het chassis en de opbouw zijn, in tegenstelling tot bij een conventionele caravan, twee aparte delen die door middel van een speciaal gedempte verbinding aan elkaar zijn bevestigd. De meubelconstructie van massief hout is eveneens compromisloos robuust.
Hightech en Luxe
Via een snorkel op het dak wordt lucht door een filter aangezogen en binnen overdruk gecreëerd. Dit voorkomt dat fijn zand of vuil naar binnen komt. De wanden en vloer van de badkamer zijn uit één stuk GfK, wat lekkages voorkomt en voor extra stabiliteit zorgt. De extreme caravan van Australische makelij is sinds kort verkrijgbaar in Duitsland via de importeur Camp-Impuls in Karlsruhe, waar ze ook deels tentoongesteld worden. Het prijskaartje is ook vrij extreem, de Bruder EXP-7 is er vanaf € 218.500.
Vergelijking: Ruige jongens van Hymer en Knaus
Als je niet op het eerste het beste zompige grasveld wilt stranden en avontuurlijk bent ingesteld, dan is een vierwielaangedreven camper een goede optie. Wij vergelijken twee van deze ruige jongens: de Hymer ML-T 570 4×4 en de Knaus Van Ti Plus 650 MEG 4×4.