Bij de aanschaf van een caravan zijn de ogen meestal gericht op comfortspecifieke features, zoals de afmetingen van het bed, de grootte van de zitgroep en de keukenuitrusting. De banden, niemand die er naar kijkt. Op reis vormen ze echter het enige contact met de weg en dat is een belangrijke taak.
LI = Load Index
Als je een nieuwe caravan koopt, kun je er over het algemeen wel op vertrouwen dat de banden in orde zijn. Maar banden slijten en dus ontkom je er op een gegeven moment niet aan om ze te vervangen. Daarbij is het essentieel om het juiste type te kiezen, zoals aangeduid op het kentekenbewijs.
Op de zijkant van banden staat altijd een reeks grote cijfers en hoofdletters (zie ook het kader). Deze geven de maat aan en hoe de band is vervaardigd. Hieronder staat, iets kleiner, het type band vermeld, bijvoorbeeld ‘185 R 14 102 Q’. Voor caravanbanden is vooral het laatste getal belangrijk (in het voorbeeld 102), de Load Index. ‘102’ betekent dat de band maximaal 850 kilogram mag dragen. De gewenste Load Index staat aangegeven in het voertuigbewijs maar is niet bindend. Overschrijden mag dus, maar wees je er wel van bewust dat je het rijgedrag zo negatief beïnvloedt.
Vuistregel
De bandenfabrikant geeft op de bandwang het maximaal toegelaten draagvermogen en daaraan gekoppelde de maximale spanning aan. Omdat soms de belasting minder is als de maximaal toegestane belasting, kan de volgende vuistregel helpen de juiste spanning te vinden. Voor elke halve bar spanningsverlaging verlies je ongeveer 10 procent draagvermogen. De bandenfabrikant moet overigens voor elke band een tabel kunnen leveren waarop het verband tussen spanning en draagvermogen precies is aangegeven.
Houd de spanning vast
Hoe hoger de spanning, des te beter de draagkracht, uiteraard zonder de maximale spanning te overschrijden. Een te lage spanning verslechtert de stabiliteit. Bovendien deuken de banden te veel in, waardoor de binnenkant kan beschadigen. Dat is slijtage die je niet kunt zien maar die wel desastreuze gevolgen kan hebben.
In de winterstalling is het raadzaam om de normale spanning licht te verhogen, met 0,2 of 0,3 bar. Bij stilstand verliezen banden namelijk onherroepelijk spanning. Door de spanning iets te verhogen voorkom je dat de banden tegen het voorjaar helemaal plat zijn. Het kan in de winterstalling bovendien geen kwaad om de wielen op speciale keggen of luchtkussens te zetten voor een optimale gewichtsverdeling. Anders dan je misschien zou denken ontzien uitdraaisteunen de banden niet.
Tekst en foto: MPS, Benjamin Büchner