ACSI FreeLife

Menu

Terug in de tijd met Eriba en Volkswagen

Vroeger moest een caravan vooral licht zijn, want de trekauto’s van weleer waren bepaald geen krachtpatsers. Met de komst van elektrische auto’s en het streven naar duurzaamheid is die trend weer actueel. We gaan terug in de tijd voor een vergelijking van twee Volkswagenbusjes en twee Eriba’s. Wat is het verschil tussen toen en nu?

Auteur
Motorpresse
Datum
ReactiesReageer
Eriba en Volkswagen

Bezitters van elektrische auto’s en liefhebbers van klassieke auto’s hebben meer gemeen dan je op het eerste gezicht zou denken. In beide categorieën heb je kampeerders die graag een caravan achter hun auto hangen, maar dat is niet altijd zo simpel. Moderne caravans wegen meestal meer dan een ton.

Klassieke caravans passen natuurlijk niet alleen mooi in het tijdsbeeld van de klassieke trekauto, ze belasten met hun lage gewicht de naar huidige maatstaven sober gemotoriseerde klassieker ook met mate. Een Knaus Schwalbennest of een Sprite Alpine zijn met een beetje moeite nog wel te vinden.

widget fl tijdloos plat 300x300 button rood1

Krijg jij geen genoeg van caravans en campers?

  • Lees meer in ACSI FreeLife
  • 3 nummers voor slechts € 12,95
  • Loopt automatisch af
Meer info

Elektrisch trekken

Er zijn nog best veel elektrische auto’s die weinig – of soms zelfs helemaal niets – mogen trekken. Aan de elektromotor ligt het niet, want die heeft het volledige koppel vanaf de eerste meter. Maar als er langere tijd meer kracht wordt gevraagd, bijvoorbeeld bij het beklimmen van een bergpas, kan de accu warm worden. Daarom zijn autofabrikanten voorzichtig met het opgegeven trekgewicht.

Daar komt nog bij dat de actieradius van een elektrische auto bij het rijden met caravan behoorlijk afneemt, soms bijna halveert. Als je om de 200 kilometer aan de snellader moet, is een lange dagetappe niet makkelijk haalbaar. Bovendien zijn veel snellaadpunten niet ingericht op elektrische auto’s met aangekoppelde caravan, waardoor je deze elke keer moet afkoppelen en na het laden weer moet aankoppelen. En intussen liefst met een disselslot moet beveiligen. Praktisch is anders!

Klassieke combinatie

Onze klassieke testcombinatie wordt gevormd door een Eriba Puck uit 1972, die achter een Volkswagen T1 uit 1957 hangt. In beladen toestand weegt de Puck rond de 400 kilogram. Lekker licht, maar voor de 30 pk 1,2 liter-boxermotor in de VW-bus is het op hellingen toch geen makkie. Dan heeft de elektrische Volkswagen ID.Buzz in onze moderne combinatie het makkelijker met de Eriba Touring 310, ook al weegt deze bepakt en bezakt het dubbele van de Puck.

De ID.Buzz zet daar wel zeven keer zoveel vermogen tegenover want de elektromotor levert 204 pk. En dat de rijklaar zo’n 2,5 ton wegende trekauto weinig merkt van de Eriba aan de haak is dan ook geen verrassing. Overigens heeft Volkswagen nog een ID.Buzz in de pijplijn zitten met vierwielaandrijving en 340 pk die straks 1.800 kilogram mag trekken.

Eriba Touring Puck Export

Nu goedkoper

Nog wat getallen: de Puck zou eind jaren vijftig bijna 3.200 Duitse mark hebben gekost, wat ongeveer gelijk staat aan het gemiddelde jaarinkomen van een Duitse werknemer. De VW T1 uit die tijd kostte bijna het dubbele, dus daar moest je toen twee jaar voor werken. 65 jaar later verdient een Duitse werknemer 4.323 euro bruto per maand, maar moet je voor een ‘aangeklede’ Eriba ook wel op zo’n dertig mille rekenen, zeven maandsalarissen dus.

De ID.Buzz kost nu iets minder dan het dubbele, dus relatief gezien zijn ze beide een flink stuk goedkoper dan vroeger en hoef je dus er minder lang voor te werken om ze aan te schaffen. Wie zei daar dat vroeger alles beter was?

Glazen ramen

Na deze uiteenzetting over trekauto’s en salarissen, komen we bij de hoofdpersonen van dit verhaal, Puck en Touring. Beide caravans komen van Eriba uit het Zuid-Duitse Bad Waldsee. De levering van de Eriba Puck begon in februari 1958, maar de compacte caravan werd al snel ietsje groter en hij kreeg meer ramen.

De Puck behoorde samen met de Faun en de Troll tot de eerste modellen van Eriba, later volgden de Pan, Triton en Titan. De Puck evolueerde. In de jaren zeventig maakten de echt glazen ruiten plaats voor kunststof. Ons testexemplaar uit 1972 heeft nog echt glazen ramen, twee aan de zijkant en eentje achter. Het geknikte raam voor is van plexiglas.

De klassieke caravan wordt nog altijd gebruikt als vakantievoertuig en hangt dan achter een Volkswagen Kever of T1. Onnodig te zeggen dat de Puck de aandacht trekt, regelmatig vragen medekampeerders of ze een kijkje mogen nemen in het gezellige interieur.

Eriba en VW
Twee modellen, één idee: compacte caravans hebben én houden voordelen.

Retro-uiterlijk

De keuken bevindt zich voorin de Puck. De tweepitskookplaat en de verwarming werken op gas, de roestvrijstalen spoelbak vormt een eenheid met de kookplaat. Tegen het dak zijn bovenkasten gemaakt, de zithoek biedt ruimte aan vier personen. Als je het kleine hefdak omhoog zet voelt de kleine Puck verrassend ruimtelijk aan. Voor de nacht moet je de zitgroep ombouwen tot bed.

Slapen doe je in de hedendaagse Eriba Touring 310 ook achterin, waar het tweepersoonsbed 140 bij 188 centimeter meet. Voorin is er een kleine zitgroep, achterin kun je voor € 635 ook een zitgroep krijgen, het Stijlpakket Urban kost je nog eens € 1.515. Het retro-uiterlijk van de moderne Eriba is helemaal compleet als je hem in twee kleuren bestelt, waarbij je de keuze hebt uit Nugget Gold (ons testexemplaar), Tango Red of Harbour Blue.

Dat kost wel € 3.750 extra, maar dan heb je meteen gladde beplating, het chroompakket met bijpassende exterieuraccessoires, lichtmetalen wielen, een steenslagplaat en een roestvrijstalen bumper. Voor het interieur komt daar nog sfeerverlichting bij en twee acculampen.

Charmante verschijningen

Als de jonge en de oude Eriba naast elkaar staan, ga je ze onvermijdelijk vergelijken. En dan zie je om te beginnen veel overeenkomsten. Zoals de aluminium steenslagplaat aan de voorzijde, de geknikte voorruit en natuurlijk het kenmerk van veel Eriba’s, het hefdak. Deze constructie zorgt voor een lagere luchtweerstand tijdens het rijden en extra interieurhoogte tijdens het kamperen.

Eriba Touring 310 Nugget Gold

De veiligheidshaken van dat hefdak zijn in decennia nauwelijks veranderd. En de driehoekige openingen in de balgen al helemaal niet! Gebleven zijn ook de regengootjes aan de rand van het hefdak en de praktische dakkasten. Van die laatste zijn er nu wel wat meer. Met een lengte van 5,06 meter is de Touring 310 de kleinste Eriba in het aanbod. Toch lijkt hij een hele maat groter dan zijn klassieke broertje.

En hij is ook ongeveer twee keer zo zwaar. Maar beide zijn het charmante verschijningen. De klassieker heeft veel sfeervol houtdecor, enkele generaties later poogt de Touring 310 daar zeker in de Urban-uitvoering bij aan te sluiten. Met succes mogen we wel zeggen. Eigenlijk is er in 65 jaar helemaal niet zo veel veranderd.

Het plezier dat caravanliefhebbers beleven aan hun hobby is door de jaren heen niet veranderd

Kijkje achter de schermen bij Eriba

Geen caravan kan tippen aan de cultstatus van de Eriba Touring.  ACSI FreeLife ging op zoek naar het geheim achter het retro-succes.

Praat mee

Praat mee: Terug in de tijd met Eriba en Volkswagen

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht