Samen met het kleine broertje Basecamp en de grotere broers Mondial SE en de Cruzer SR, vormt de Alpine Sport de familie Sprite. De Sprites zijn vanbuiten goed herkenbaar aan het sunroof, een panoramadakraam dat dit Britse caravanmerk een stoer uiterlijk geeft en natuurlijk veel extra lichtinval oplevert.
Nu vraag jij je misschien af waar al die namen van zijn afgeleid. De instapserie Alpine Sport die in dit verhaal centraal staat, wordt al sinds 1963 gebruikt toen de ontwerper Sam Alper letterlijk met een Sprite door de Alpen trok om te bewijzen dat het lichte caravans zijn. Het tweede gedeelte van de naam is er simpelweg aan toegevoegd omdat Sprite dat leuk vond klinken.
De caravans van Sprite zijn daarnaast herkenbaar aan de zogenaamde Smart ++ constructie, waarmee alle ‘spruiten’ standaard zijn uitgerust. Dit betekent dat de zowel het dak als de wanden zijn voorzien van een kunststof (polyester) laag, waardoor de caravan extra bestand is tegen vochtinwerking. De bovenkant van de vloer is gemaakt van 9 millimeter multiplex.
Sanitair
Vanuit het woongedeelte stap je via een aparte deur de toiletruimte binnen en kijk je meteen de douche in. In het midden vind je een aparte wastafel en rechts daarnaast het toilet. Kortom, een toiletruimte met drie aparte ruimtes en zelfs nog een kledingkast.
De sanitaire ruimte van deze caravan is zo royaal dat je makkelijk tegelijkertijd je tanden kan poetsen terwijl de ander zich doucht. Bij zo’n grote toiletruimte zou je in eerste instantie een grote tandemasser verwachten, maar niets is minder waar. De 420 CT is met binnenmaten van 434 bij 225 centimeter de op één na kleinste indeling van Sprites instapserie Alpine Sport.
Leefruimte
Dat is meteen ook het nadeel van deze Britse caravan. Door de grote ruimte die de sanitaire plek opslokt, blijft er niet zo heel veel leefruimte over. Dit gaat vooral ten koste van de nachtruimte.
Voor het slapen gaan moet je eerst nog even de kussens van de zithoek verplaatsen en ombouwen tot twee losse bedden van 200 en 190 bij 74 centimeter. Dat ombouwen tot tweepersoonsbed werkt soepel dankzij een uitschijfbare lattenbodem in het midden. Boven de uitschuifbare lattenbodem staat (net als bij caravans van het andere Britse merk Elddis) een ladekast waarvan je de bovenste lade kan uitschuiven tot tafeltje. Hoef je niet iedere keer de vrijstaande tafel voor de dag te halen. Wil je wel een vast bed maar zonder dat dit ten koste gaat van die grote toiletruimte? Dan kom je uit bij de 450 CF, 470 CF of 490 CE. Daar betaal je met € 23.395 wel € 2.200 meer voor.
Dan de keuken in het midden van de caravan. Die heeft een driepits kookplaat met elektrische ontsteking en een kleine spoelbak met daaronder een koelkast met 110 liter volume plus vriesvak. Doordat je de spoelbak en de kookplaat kunt afdekken met een glazen plaat heb je genoeg snijruimte en heb je alles bij elkaar een bescheiden maar efficiënt ingerichte keuken.
Basisuitrusting en gewicht
De basisprijs van de 420 CT ligt op € 21.195. Die basisuitrusting bestaat onder meer uit een Al-Ko antislingerkoppeling, lichtmetalen wielen, verzwaarde uitdraaisteunen, disselafdekking en Truma gasverwarming. Dankzij de ruime standaarduitrusting ben je nauwelijks extra geld kwijt aan opties.
Het maximum gewicht van deze Sprite ligt standaard op 1.250 kilogram, terwijl hij rijklaar 1.055 kilogram weegt. Dat komt neer op nog geen 200 kilogram aan laadvermogen. Een opwaardering van het maximumgewicht naar 1.350 kilogram (€ 220) is daarom zeker het overwegen waard.