Het in de lengterichting geplaatste tweepersoons bed met afgeschuind voeteneinde – ook wel het frans bed genoemd – heeft nog steeds fans onder camperaars. Dankzij de lage positionering – op zithoogte – is het makkelijk toegankelijk en zorgt het voor een ruimtelijk gevoel in vergelijking met twee hoog geplaatste eenpersoonsbedden achterin. Bovendien belooft ook de toiletruimte extra comfort. Omdat deze naast het bed is geplaats en in deze indeling meestal veel ruimte biedt.
Geen garage
Nadelen zijn er natuurlijk ook bij deze indeling. Critici klagen bij een frans bed over ontbreken van een garage aan de achterzijde. Dit komt omdat er onder het frans bed meestal slechts ruimte is voor een ondiepe opbergruimte, die in het gunstigste geval plaats biedt aan kampeermeubelen, gereedschap of fietstassen.
Fietsen moeten tijdens de reis een plaatsje krijgen op een speciale drager achterop. Daarnaast is het frans bed vaak aan de smalle kant voor twee personen. Lange en vooral brede camperaars liggen er niet zo lekker in. Ze klagen ook dat het dekbed er bij het afgeschuinde voeteneinde vanaf valt als je aan de kant van de toiletruimte slaapt.
De vanaf € 68.531 leverbare Knaus Van Ti 550 MF wordt geleverd in een speciale, extra complete Vansation-versie voor € 72.322 en 5,99 meter lang. De vanaf € 68.720 leverbare Bürstner Nexxo Van T 569 is exact even lang. Bovendien gaat het bij beide halfintegralen om zogenaamde ‘Vans’ die met een breedte van 2,20 meter wat smaller zijn dan normaal en deze relatief korte campers dus extra handzaam maken. Maar de vraag is natuurlijk of ze ook qua comfort en uitrusting kunnen overtuigen.
Carrosserie
Bürstner rust zijn Nexxo Van uit met een hagelwerend dak van vezelversterkte kunststof sandwich en een tegen steenslag beschermde vezelversterkte kunststof sandwichvloer. De wanden zijn gemaakt van aluminium sandwich. De opbouw is niet houtvrij, de isolatie bestaat uit EPS-schuim, dat niet waterafstotend is.
Voor de Van TI 550 MF Vansation gebruikt Knaus eveneens een hagelwerend vezelversterkt kunststof sandwichdak en aluminium sandwichwanden met houten verstevigingen. De vloer bestaat daarentegen uit een meervoudig verlijmd, geperst en vochtbestendig gecoat houten paneel. De opbouw is eveneens geïsoleerd met EPS-schuim. Knaus maakt gebruik van LFI-technologie (Long Fibre Injection) om de dakopbouw van de halfintegraal uit polyurethaan te vervaardigen.
Opvallend is de achterzijde met verzonken bumper die ook de achterlichten opneemt. Dat maakt een langer interieur mogelijk. In beide gevallen is de toiletschacht niet of onvoldoende afgedicht, waardoor er vocht in de carrosserie kan lopen. Beide testcampers zijn uitgerust met ramen in kozijnen. Bij de Nexxo Van maken ze deel uit van het Comfort pakket (€ 4.118), in de Knaus Vansation kosten de hoogwaardige ramen € 822 extra.
Bürstner
+ Dak en vloer vezelversterkte kunststof sandwich
– EPS-isolatie niet waterafstotend
Knaus
+ Dak van hagelwerende vezelversterkte kunststof sandwich
– EPS-isolatie niet waterafstotend
Interieur
De smallere en vooral kortere opbouw van beide testcampers is duidelijk merkbaar in het interieur. Hoewel de laag gemonteerde achterbedden de suggestie van ruimtelijkheid wekken, kunnen twee volwassenen elkaar niet passeren in de smalle middengang. De lichte inrichting van de Nexxo Van heeft een jeugdige, frisse uitstraling, maar is wat eenvoudiger gehouden door een plank in de lengte-richting boven het bed in plaats van kastjes.
De Ti 550 MF heeft bovenkasten rondom en de donkere meubels zien er elegant uit. Het ligvlak van het bed in de Knaus meet 201 x 140/105 centimeter, dat van de Nexxo Van is iets smaller op schouderhoogte (200 x 132/107 centimeter). Het voeteneinde is bij beide bedden zeer smal. De Knaus heeft meer bergruimte te bieden onder het bed: de ruimte is groter (85 versus 58 centimeter) en lange voorwerpen kunnen onder de toiletruimte worden geschoven.
Bovendien is de klep die toegang geeft tot de bergruimte bij de Van Ti beduidend groter. In beide gevallen zijn de opbergvakken ook van binnenuit toegankelijk. De Knaus scoort ook beter als het om de zitgroep gaat. Het kussen van de rugleuning is beter gevormd en de rugleuning is minder steil dan in de Nexxo Van. Bovendien kan het tafelblad van de Van Ti worden uitgeschoven en is het dus gemakkelijker te bereiken vanaf de gedraaide passagiersstoel.
Bürstner
+ Geslaagde indeling van de ruimte
– Tafelblad kan niet worden verlengd
Knaus
+ Geslaagde indeling van de ruimte
+ Tafelblad is te verlengen
Keuken en toiletruimte
Knaus plaatst het keukenblok heel ongebruikelijk tegenover de zitgroep, direct achter de passagiersstoel. Daardoor zijn de afmetingen beperkt tot 98 x 57 centimeter, omdat direct daarachter de toegangsdeur is te vinden. De beperkte werkruimte is te vergroten door een extra werkblad uit te klappen van 32 x 25 centimeter. Maar dat blokkeert in uitgeklapte toestand wel de toegangsdeur, waardoor het nagenoeg onmogelijk is om in- of uit te stappen.
Een twaalf centimeter diepe, ronde wasbak (doorsnee 29 centimeter) met een hoge kraan, een tweepits kookplaat met elektrische ontsteking en een koelkast van 103 liter completeren de keukenuitrusting. De laaggeplaatste koelkast is niet makkelijk te bereiken in het smalle middenpad. Het keukenblok in de lengterichting van de Nexxo Van T 569 is iets groter (101 x 57 centimeter).
Een tweepits kookplaat met elektrische ontsteking is ook hier standaard, samen met een compacte rechthoekige spoelbak (27 x 22 centimeter en 11 centimeter diep) en een 91 literkoelkast. Ook bij de Bürstner moet je bukken om iets uit de koeling te pakken. Een extra plank kan worden bevestigd aan een aluminium rail aan de zijwand van de keuken.
Toiletruimte
Knaus plaatst de wastafel buiten de toiletruimte. Zo kunnen twee kampeerders tegelijk het sanitair benutten: terwijl de een de toiletruimte gebruikt, kan de ander zijn tanden poetsen. De douche is geïntegreerd in de toiletruimte naast het cassettetoilet. Bürstner plaatst in de iets grotere toiletruimte (118 bij 68 centimeter) met geïntegreerde douchebak een kleine kunststof wastafel, die boven het cassettetoilet kan worden gedraaid. Met 193 centimeter is de stahoogte in de Bürstner toiletruimte negen centimeter groter dan in de Knaus.
Bürstner
+ Groot keukenblok in de lengte
+ Ruime toiletruimte
Knaus
+ Keuken met grote ronde spoelbak
+ Wastafel buiten de toiletruimte
Elektra, gas en water
In tegenstelling tot de standaarduitrusting van de Knaus Vansation is de Nexxo Van standaard niet ‘winterhard’. Bürstner rekent € 173 extra voor het verwarmen van de vuilwatertank met een verwarmingsspiraal. Als alternatief is er een winterpakket (€ 2.462) beschikbaar, met verwarmde voorstoel, Truma Combi 6E, elektrische vloerverwarming en de geïsoleerde en verwarmbare vuilwatertank.
Knaus installeert de elektrakast centraal en gemakkelijk toegankelijk in de achterste opbergruimte, de schoonwatertank samen met de waterpomp, CEE aansluiting, aftapkranen voor schoon en vuil water alsmede de aftapkraan van de boiler eveneens centraal in een verwarmde serviceruimte buiten. Bij de Knaus zijn de beide gasflessen handig naast elkaar in het compartiment geplaatst, in de Nexxo Van zijn ze achter elkaar geplaatst en dat maakt het moeilijker om de achterste fles te wisselen.
Bürstner integreert het elektrische boordsysteem en de bedieningsunit in de smalle consoles van de voorstoelen, maar de gasafsluitkranen zijn gemakkelijk bereikbaar en bevinden zich op heuphoogte in de bestekla van de keuken. Knaus monteert ze in de onderkast van de keuken. De Truma Combi 4 CP Plus-verwarming bevindt zich bij beide modellen in de zitbank.
Bürstner
+ Op heuphoogte gemonteerde gasafsluiters
– Verwarming van vuilwatertank tegen meerprijs
Knaus
+ Gemakkelijk toegankelijke elektrische regeleenheid
+ Vuilwatertank standaard verwarmd en geïsoleerd
Basisvoertuig
Bürstner bouwt de nieuwe Nexxo Van T 569 op basis van een Citroën Jumper met een verlaagd chassis en 120 pk-turbodiesel. Maar de Nexxo Van is ook leverbaar op basis van de vernieuwde Fiat Ducato. De standaarduitrusting van het basismodel omvat een bestuurdersairbag, ABS, ESP, bandenspanningscontrolesysteem, in hoogte en hellingshoek verstelbare voorstoelen, centrale vergrendeling voor de stuurcabine en elektrisch bedienbare ramen.
Passagiersairbag, cruisecontrol, airconditioning in de cabine en elektrisch verstelbare buitenspiegels zijn opgenomen in het aan te bevelen Comfort pakket (€ 4.118). Het pakket omvat ook de eerder genoemde ramen in kozijnen, toegangsdeur met centrale vergrendeling en nog veel meer. De Knaus Van Ti 550 MF Vansation wordt standaard geleverd op basis van een Fiat Ducato met een verlaagd chassis en 140 pk.
Hij scoort punten met zijn uitgebreide standaarduitrusting, die bijvoorbeeld bestaat uit: airbags voor bestuurder en bijrijder, ABS, ESP, cruisecontrol, airconditioning in de stuurcabine, in hoogte verstelbare stoelen, elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels, leren bekleding voor het stuurwiel met bediening voor de radio, verduistering van de voor- en zijruiten, lichtmetalen 16 inchwielen, DAB-radio met navigatiesysteem, achteruitrijcamera, head-up display en een armsteun vóór de bestuurder.
Bovendien monteert Knaus standaard in de Vansation een luifel, een compleet antennesysteem van Oyster inclusief een 27 inch led-tv, een waterfiltersysteem, een dakraam met insectenhor en verduistering in het cabinedak, en sfeerverlichting. Dit maakt de meerprijs ten opzichte van de basis Bürstner meer dan goed.
Conclusie
Het is verbazingwekkend hoeveel ruimte en bewegingsvrijheid een nog geen zes meter lange camper met een in de lengterichting ingebouwd frans bed kan bieden. Ook al zijn de Bürstner Nexxo Van T 569 en de Knaus Van Ti 550 MF als smallere halfintegrale Vans uitgevoerd, de geslaagde en goed doordachte indeling van beide testcampers maakt het mogelijk.
Het maakt niet uit dat het bed en de sanitaire ruimte in de Bürstner en de Knaus elkaars spiegelbeeld zijn en dat de keuken in de Van Ti tegenover de halve dinette ligt. Afgezien van de interieurstijl zijn er opvallende verschillen in de standaarduitrusting. De Vansation-versie van de Knaus ligt onbetwist voor op de Nexxo Van. Zelfs na correctie voor de uitrusting biedt hij meer waar voor zijn geld.
Vergelijking topcaravans Eriba, Fendt en Tabbert
In de topklasse willen caravanfabrikanten graag laten zien wat ze in huis hebben om kampeerders te verleiden. Wat bieden de topmodellen van de merken Eriba, Fendt en Tabbert in dit segment? ACSI FreeLife heeft ze hier voor je op een rij gezet!