Signalement
- Merk
- Laika
- Model
- Ecovip 645
- Onderstel
- Fiat Ducato
- Testjaar
- 2024
- Gewicht
- Rijklaargewicht: 3.090 kg Maximumgewicht: 3.500 kg
- Basisprijs
- Basisprijs: €86.349 Prijs testmodel: €109.391
We beginnen onze rondgang in het achterste deel waar de Ecovip 645 volledig variabel is. Overdag is het een gezellige U-vormige zitgroep waarvan de tafel groot genoeg is voor vijf tot zes kampeerders. Been- en hoofdruimte is er voldoende en het zitcomfort is prima dankzij de comfortabele zit- en rugkussens.
Wil je gaan slapen, dan bouw je de zitgroep om tot twee eenpersoonsbedden of één groot ligvlak. In het geval van eenpersoonsbedden zijn deze vrij smal, namelijk 65 centimeter. Het bed aan de bestuurderskant is bovendien nogal kort, 171 centimeter. Aan de passagierskant is het met 189 centimeter ook niet echt lang.
Als je voor de eenpersoonsbedden kiest, moet je de rugkussens opbergen in de verhoogde vloer onder de zitgroep. Voor het rugkussen tegen de achterwand is helaas geen handige opbergplek.
Nog niet perfect
De twee eenpersoonsbedden kun je verbreden tot één groot slaapoppervlak. Dat doe je door vier dwarsbalken tussen de zitbankbergingen te plaatsen, waarna je een extra lattenbodem uittrekt die daarop rust. Daarop plaats je dan de twee rugkussens van de banken. Het slaapoppervlak dat zo ontstaat is met 182 centimeter erg breed, maar de twee rugkussens die in het midden liggen, zijn slechts 157 centimeter lang.
Op zich is de ombouwmogelijkheid achterin van zitgroep naar eenpersoonsbedden of groot ligvlak een leuk idee, maar de uitvoering is nog niet perfect. Vooral het hanteren van de bekleding en de lattenbodems is onpraktisch en de lengte houdt niet over. Bovendien zijn de bergingen onder de lange zitbanken niet comfortabel te bereiken, omdat de lattenbodems niet door een gasdemper worden ondersteund. Je moet ze met de hand openhouden terwijl je er iets uitpakt of inlegt.
Tweede zitgroep
De grote langsbanken achterin bieden wel veel comfort. Je kunt bijvoorbeeld met je voeten op de bank lekker loungen of tv-kijken. Onze testcamper had de optionele tweede tv achterin. Maar zodra je de zitgroep moet ombouwen tot bed is de lol er snel vanaf, zeker als het ombouwen een dagelijkse bezigheid wordt.
De meeste kampeerders zullen de achterkant vooral als een- of tweepersoonsbed hanteren en de kleine zitgroep voorin gebruiken. Deze biedt ook een goed zitcomfort en de rugleuning kun je verstellen tot een comfortabele loungepositie. Het tafelblad hangt aan de wand, zodat er geen poot in de weg zit.
Het blad kun je bovendien half inklappen of helemaal tegen de wand klappen. De bestuurders en voorpassagiersstoel kunnen gemakkelijk worden gedraaid en zijn goed geïntegreerd in de zitgroep. De lichtbeige kunstleren bekleding die tegen meerprijs verkrijgbaar is (€ 728), is visueel aantrekkelijk, maar vuil en slijtage zijn vrij snel te zien.
De meeste kampeerders zullen de slaapplek achterin als een- of tweepersoonsbed gebruiken naast de kleine zitgroep voorin
Espressobar
Het keukenblok is uitgevoerd in donker mokkabruin, dwars generfd moutmotief. De wand en het werkblad in steendecor passen bij elkaar, aangevuld met goudkleurige randen. Het doet denken aan een Italiaanse espressobar. In de praktijk vallen vooral de drie ruime lades op die zijn uitgerust met softclose en brede, inklapbare grepen.
De keuken telt twee 230V-stopcontacten, een tegen de achterwand, de andere aan de zijkant van het keukenblok. De 84 liter-compressorkoelkast staat wat hoger rechts van het keukenblok. Wie meer koelruimte wenst, kan de 138 liter-koelkast in de optielijst aanvinken (€ 1.423).
Het werkblad is vrij krap. Er is praktisch geen ruimte om te snijden of iets neer te zetten op het werkblad. De uitklapbare verlenging van het werkblad is niet erg groot en sluit bovendien niet goed aan.
Buitendouche
De toiletruimte heeft een voor buscampers aangenaam grote wastafel. Erachter en ernaast zijn drie spiegels geplaatst. De hoofdspiegel is alleen zo ver naar voren gekanteld dat langere mensen zichzelf er niet in kunnen zien. Om te douchen wordt de wand met de wastafel boven het toilet gedraaid.
De zo ontstane douchecabine is ruim genoeg, maar de draaibare wand heeft in de douchestand geen vergrendelingmechanisme en draait vanzelf terug als de camper een beetje schuin staat. De douchebak is uitgerust met twee afvoeren, zodat het water ook wegloopt als het voertuig niet helemaal waterpas staat.
Accessoires zoals een toiletrolhouder, een droogrek en haken voor handdoeken ontbreken niet, en er is een kleine hangkast en twee open planken. De drukknopvergrendeling van het kastje werkte in onze testcamper wat hakerig.
Het dakluik en een zijraam, dat merkwaardig genoeg verborgen is achter de draaibare wand, zorgen voor een goede ventilatie. Het raam zorgt trouwens niet alleen voor ventilatie. Je kunt er de douchekop ook door naar buiten leiden om daar te douchen.
Opbergruimte
De kledingkast van de Ecovip bevindt zich onder de koelkast. Hij is groot genoeg en de kledingroede kun je gemakkelijk uittrekken, zodat je jassen en overhemden eenvoudiger op kunt hangen in de laag gepositioneerde kledingkast. Boven de achterbank zijn er ook dakkasten. Ze zijn echter vrij klein en hebben een vrij onhandig sluitmechanisme. Hetzelfde geldt voor de twee dakkasten boven de voorste zitgroep.
Onder beide zitgroepen kun je ook bagage kwijt. Bij de voorste zitgroep is het vak perfect voor het opbergen van schoenen, terwijl het achterste vak ideaal is voor het opbergen van lange, platte voorwerpen. Het vak is circa 167 centimeter lang, maar helaas slechts 18 centimeter hoog. Als de eenpersoonsbedden in gebruik zijn, wordt dit vak meestal gevuld door de kussens van de rugleuning.
Op het podium tussen de bedden zou je nog dozen kwijt kunnen. Deze worden beschermd tegen schuiven door een scheidingswand en kun je slechts op twee plekken plaatsen. Zo is er ofwel weinig opbergruimte, of wordt de toegang tot de bedden bemoeilijkt. Een derde positie zou zinvol zijn om zowel opbergruimte als toegang tot de bedden te bieden. Het podium bij de achterste zitgroep maakt het vervoeren van fietsen in het interieur ook lastig. Als optie is wel een drager leverbaar die fabrieksklaar wordt gemonteerd.
Veel verlichting
De Ecovip 645 heeft een schoonwatertank van 100 liter aan boord. De vuilwatertank heeft een inhoud van 90 liter en kun je in deze testcamper isoleren en verwarmen dankzij het optionele Comfortpakket (€ 2.958). Daarmee is de camper winterproof. De verlichting mag er ook zijn met talloze dimbare led-lichtstrips die op verschillende niveaus zijn gemonteerd en warmwit licht afgeven.
De hoofdverlichting bestaat uit een reeks dimbare ledspots die over de hele lengte van het voertuig lopen en in het plafond zijn verzonken. Daarnaast tellen we nog zes leeslampjes, twee bij de voorste zitplaatsen en vier achterin. Boven de stuurcabine zorgt een groot panoramadakraam voor veel daglicht.
De warmte in het interieur komt voor rekening van een Truma Combi 6 D luchtverwarming op diesel. Deze levert ook warm water. De twee gasflessen van vijf kilo achterin de Ecovip zijn dus alleen nodig voor de tweepitskookplaat in de keuken en zijn meer dan genoeg.
Negentraps automaat
Als basisvoertuig gebruikt Laika voor de Ecovip 645 de Fiat Ducato. Standaard is een 140pk-dieselmotor met handgeschakelde zesversnellingsbak, maar ons testexemplaar beschikt over de 180pk-versie met negentraps automaat. Het extra vermogen van 40 pk is de investering wel waard, want het maakt inhalen of bergop rijden een stuk makkelijker.
De harmonisch werkende negentraps automaat is een echte aanwinst voor het comfort. Onze testcamper was voorzien van meerdere uitrustingspakketten en vele opties. Daarmee werd de basisprijs van € 86.349 nog met enkele tienduizenden euro’s opgedreven.
Conclusie
Met de Ecovip 645 heeft Laika een gedurfde, ongebruikelijke indeling toegevoegd. De extra zitgroep achterin biedt veel ruimte en comfort voor gezellige avonden. Maar het slaapgedeelte dat ontstaat na ombouw van die zitgroep is minder comfortabel. Aangezien er voorin toch al een zitgroep voor vier personen is, roept dat de vraag op of klassieke eenpersoonsbedden achterin met bergruimte eronder niet een betere keuze is.
#Vanlife
Op sociale media kun je niet om de foto’s heen van buscampers die op de mooiste plekken staan geparkeerd onder de hashtag #vanlife. De ‘van’ krijgt een steeds groter aandeel in de campermarkt. ACSI FreeLife zette vier bijzondere types voor je op een rijtje.