ACSI FreeLife

Menu

Test: Frankia Neo BD Black Line

Modern, licht en veel doordachte details. Dat belooft Frankia met de Neo. In deze test bekijken we de rijk uitgeruste Black Line-uitvoering met achterin een dwarsbed.

Auteur
Savannah Bos
Datum
ReactiesReageer
Frankia camper

Ben je op zoek naar een handzame halfintegraal van nog geen zeven meter op basis van een Mercedes-Benz Sprinter met ruime laadreserves, zelfs als 3,5-tonner? Je zult merken dat er dan niet zo heel veel te kiezen valt. Frankia – tot voor kort vooral bekend vanwege grote en luxueuze campers die over de 3,5 ton heengaan – presenteerde pakweg twee jaar geleden de Neo-serie.

Voor het seizoen 2022 biedt de premiumfabrikant uit het Duitse Bayreuth een nieuwe, nog iets compactere versie aan met een dwarsbed achterin, naast de vertrouwde indeling met eenpersoonsbedden. Rijklaar zouden ze beide minder dan drie ton moeten wegen.

widget fl tijdloos plat 300x300 button rood1

Krijg jij geen genoeg van caravans en campers?

  • Lees meer in ACSI FreeLife
  • 3 nummers voor slechts € 12,95
  • Loopt automatisch af
Meer info

Black Line-editie

Frankia biedt de Neo ook aan als speciale Black Line-editie, herkenbaar aan de metallic zwarte cabine en bekleding in een combinatie van zwart leer en microvezel in het interieur. Inclusief prijzige extra’s als een zonnepaneel, lithiumaccu en een chassis-upgrade met 170 pk-motor en negentraps automaat vraagt Frankia € 114.081 voor de 682 centimeter lange halfintegraal.

Volgens de fabrikant betekent dit een prijsvoordeel van meer dan € 7.000 ten opzichte van een vergelijkbaar uitgerust standaardmodel. Reden genoeg om de Frankia Neo BD Black Line eens onder de loep te nemen in een proftest.

Frankia camper
Het zeer moderne interieur van de Frankia Neo BD Black Line doet denken aan een loft. Bovendien is er veel bewegingsvrijheid aan boord. Het geheel wordt sfeervol verlicht met talrijke indirecte led-strips.

Carrosserie

Frankia gebruikt de Mercedes-Benz Sprinter met voorwielaandrijving en verlaagd Al-Ko-chassis als basis voor de Neo. Op het chassis plaatst de fabrikant een 31 millimeter dik aluminium sandwichpaneel. Het is een nogal ongebruikelijke keuze maar de vloer belooft wel een hele goede duurzaamheid. De vloer is hoger geplaatst en maakt een 22 centimeter hoge dubbele bodem mogelijk, die gemakkelijk toegankelijk is via bagageluiken en kleppen in het interieur.

De achter- en zijwanden zijn eveneens gemaakt van aluminium sandwich, het dak is aan de binnenzijde bekleed met aluminium en aan de buitenzijde met vezelversterkte kunststof. De isolatie komt voor rekening van waterafstotend XPS-schuim. Ook de absoluut houtvrije bovenbouw, die Frankia voorziet van aluminium versterkingen om het meubilair te kunnen plaatsen, scoort punten. Rond de deur- en raamuitsparingen zijn stroken PU-schuim met een hoge sterkte gebruikt.

Lust voor het oog

Naast de materialen en de constructie is ook de zorgvuldige afwerking van de testcamper een lust voor het oog. De onderkant is onberispelijk afgewerkt, de skirts sluiten goed aan en de overgangen van de carrosserie naar de cabine zijn bijzonder goed afgewerkt en afgedicht, zodat er niets schaaft en er geen vuil of vocht achter de randen kan komen.

Alleen de toiletschacht ontsnapt niet aan onze kritiek. De uitsparing voor de cassette is dermate krap dat wanneer je hem eruit haalt, de houten rand bovenaan en de rubberen afdichting van de klep onderaan beschadigd raken. Bovendien is de schacht onvoldoende beschermd tegen lekkende vloeistoffen. Frankia heeft laten weten dit te zullen controleren.

Franka camper
De wastafel zit te laag voor lange mensen.

Modern interieur

Het interieur van de Frankia Neo valt het best te omschrijven als helder, modern en ongecompliceerd. Het is een aangenaam contrast met de meeste van zijn concurrenten die veel conservatiever zijn, en het geeft de Neo de uitstraling van een loft. De vele witte oppervlakken harmoniëren perfect met het discrete gebruik van licht houtfineer en de bekleding van zwarte leer en microvezel van de Black Line.

Dat laatste is natuurlijk een kwestie van smaak en sommige klanten geven misschien de voorkeur aan de standaarduitvoering met lichtere bekleding. Frankia heeft hier verschillende alternatieven beschikbaar. Er is geen twijfel over de degelijke afwerking van de meubels. De matwitte kastkleppen met verborgen handgrepen trekken zichzelf zachtjes dicht, net als de keukenlades.

Een led-strip verlicht effectief de kledingkast tussen het bed en de toiletruimte. Frankia moet alleen de houten randen van de vloerbedekking afdichten, zodat hier niets kan opzwellen als vloeistoffen lekken of wanneer de vloer nat wordt gedweild.

Slapen en zitten

De indeling met dwarsbed van de Neo BD is enigszins uit de mode. Toch heeft de indeling voordelen, zoals te zien is in het interieur van de Frankia. In vergelijking met de GDK-versie met enkele bedden kan de carrosserie korter zijn, terwijl de zitgroep vooraan toch meer ruimte heeft. In het geval van de BD betekent dat een comfortabele L-vormige zitbank, een vrijstaande tafel met centrale voet en een volledig bruikbare zijzit.

Het tafelblad is met 70 x 65 centimeter relatief klein en kan niet worden verlengd, waaruit blijkt dat de Neo eigenlijk is ontworpen voor twee personen. Slapen doe je dus in het dwarsbed achterin. Dat heeft als nadeel dat als de persoon die achteraan ligt eruit wil, deze over de ander heen naar voren moet klimmen.

Bij de Neo komt daar nog bij dat de aluminium ladder het openen van de koelkast hindert. Het matras is bijzonder comfortabel om op te liggen, ook al ligt deze niet op een lattenbodem, maar op een lichter ondermatras. Het bed van 140 centimeter breed is groot genoeg voor een stel, maar het houdt niet echt over. Sommige kampeerders zouden wel een beetje ruimte in de grote toiletruimte willen opofferen voor een breder bed.

Frankia camper
De indeling met dwarsbed van de Neo BD is enigszins uit de mode. Toch heeft de indeling voordelen, zoals te zien is in het interieur van de Frankia.

Keuken en toiletruimte

De toiletruimte meet maar liefst 110 bij 78 centimeter. Het banktoilet en de wastafel kunnen elegant onder de garderobekast worden geschoven, waardoor een royale ruimte ontstaat om te douchen. Het nadeel van de verschuifbare oplossing is dat het toilet en de wastafel niet tegelijk gebruikt kunnen worden, want de wastafel moet altijd uitgetrokken en teruggeduwd worden. De toiletruimte kan goed geventileerd worden via een groot, wijd openend dakluik, en dat is ook nodig vanwege het met stof beklede plafond.

Een pronkstuk van de Neo is ongetwijfeld de keuken. Het verhoogde werkblad op de koelkast tussen het keukenblok en het bed is ideaal voor het staand bereiden van maaltijden. Er is ook wat werkruimte voor het fornuis. De tweepitskookplaat met elektrische ontsteking voldoet in de praktijk prima. De kraan van de wastafel kan worden uitgetrokken en via het raam als buitendouche worden gebruikt.

De goede indruk van de keuken wordt compleet met de talrijke zinvol ingedeelde laden en hangkasten. Alleen de gasafsluitkranen in de middelste lade zijn een beetje laag geplaatst. De compressorkoelkast heeft met 84 liter voldoende inhoud. Wie meer wenst kan een tot het plafond reikende koelkast bestellen, maar dat gaat ten koste van de ruimtelijke indruk van de Neo en het vermindert het werkoppervlak in de keuken.

Eigenzinnige techniek

Bij de techniek kiest Frankia gedeeltelijk eigen oplossingen. Achter een buitenklep aan de bestuurderszijde zit de afvoer van de vuilwatertank. Het aflaten van vuil water gaat met een flexibele slang, zodat je de camper niet op de centimeter nauwkeurig boven de afvoer hoeft te manoeuvreren. Het vulpunt voor de schoonwatertank is op dezelfde plaats ondergebracht en dat gaat via een vast geïnstalleerde slang.

Als alternatief is er een noodvulpunt in de garage achteraan, dat ook met een gieter kan worden gevuld. Frankia heeft de elektrische installatie netjes op de binnenwand van de garage aangebracht. Alle onderdelen zijn gemakkelijk toegankelijk achter verwijderbare geperforeerde platen. Dankzij de lithiumaccu van 105 Ah en het zonnepaneel op het dak is het onwaarschijnlijk dat de Black Line snel zonder energie komt te zitten.

Om externe stroom te gebruiken, heb je alleen de uittrekbare kabeltrommel met CEE-stekker nodig; een slimme oplossing. Naast een respectabele laadhoogte van 121 centimeter scoort de garage met nog een uniek Frankia-kenmerk. Behalve de deur aan de passagierszijde biedt een enorme achterklep toegang tot de garage en dat maakt het vastsjorren van bagage een stuk makkelijker. Maar er kan moeilijk iets gestapeld worden of aan de achterwand worden bevestigd.

Frankia camper
Frankia heeft de elektrische installatie netjes op de binnenwand van de garage aangebracht. Alle onderdelen zijn gemakkelijk toegankelijk achter verwijderbare geperforeerde platen.

Op de testbaan

Zoals gebruikelijk gaat de Frankia Neo BD Black Line tot aan het maximumgewicht van 3.500 kilogram beladen de testbaan op. De op de Mercedes-Benz Sprinter met voorwielaandrijving gebaseerde camper volbrengt de dubbele rijstrookwissel met een gemiddelde snelheid van 60 kilometer per uur, wat sneller is dan het
gemiddelde van alle tot nu geteste campers. Voor de slalomproef met 18 meter afstand tussen de pylonnen heeft de halfintegraal 15 seconden nodig bij een startsnelheid van slechts 45 kilometer per uur – en dat is onder het gemiddelde.

Dat wordt veroorzaakt door de diep inverende voorwielophanging. Bovendien grijpt het ESP heel vroeg in, wat resulteert in een erg veilig rijgedrag in het wegverkeer. Wanneer snel van richting wordt veranderd, heeft de Neo BD een goed beheersbare overstuurneiging en behoudt de bestuurder steeds makkelijk de controle. Qua rijcomfort komt de Frankia, uitgerust met een verlaagd Al-Ko chassis, uitstekend tot zijn recht. Oneffenheden in de weg zoals dwarsrichels of putdeksels zijn nauwelijks voelbaar in het interieur.

Frankia camper
Voor de slalomproef met 18 meter afstand tussen de pilonnen heeft de halfintegraal 15 seconden nodig bij een startsnelheid van slechts 45 kilometer per uur – en dat is onder het gemiddelde.

De vering is bijzonder comfortabel en ook het geluidsniveau in het interieur blijft opmerkelijk laag. In de testcamper veroorzaakte alleen de gordelsteun van de zitbank, die tegen het hout van het meubel schuurt, voor wat bijgeluid. In het begin zal de bestuurder wel even moeten wennen aan het overhellen van de carrosserie, wat kenmerkend is voor de soepel geveerde Sprinter. Vanwege de voorwielaandrijving heeft de camper een matige tractie.

De 170 pk turbodiesel zorg voor vlotte prestaties en de soepel schakelende negentraps automaat heeft altijd een passende versnelling paraat. Maar zelfs met een ingetogen rijstijl moet je rekening houden met een gemiddeld verbruik van ongeveer 11 liter per 100 kilometer. De achteruitrijcamera is standaard in de Black Line en zeer praktisch.

Hefbed in je camper

Zonder bed geen camper, maar het neemt zoveel ruimte in beslag. Met een hefbed oogt je vakantievierwieler een heel stuk ruimer. Maar wat heb je te kiezen als je op zoek gaat naar een halfintegraalcamper met hefbed en je onder de 7 meter wil blijven?

Praat mee

Praat mee: Test: Frankia Neo BD Black Line

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht