Signalement
- Merk
- Bürstner
- Model
- Lineo T 690 G Active
- Onderstel
- Ford Transit 2.0 EcoBlue
- Testjaar
- 2024
- Gewicht
- Maximumgewicht: 3.500 kg Rijklaar gewicht (zonder opties): 2.863 kg
- Basisprijs
- Basisprijs: € 88.580
Met lengtes van 5,99, 6,60 en 6,99 meter blijven het compacte modellen. De Lineo T 569 heeft een Frans bed en een toiletruimte achterin, de T 590 een tweepersoonsbed dwars achterin boven de garage. De T 620 G en de T 690 G hebben beide eenpersoonsbedden in de lengte achterin, en er is zelfs een indeling met queensbed, de Lineo T 700.
Populaire indeling
Voor deze test richten we onze pijlen op de Lineo T 690 G, die vrijwel zeker de meest populaire indeling zal zijn. Hij beschikt over twee eenpersoonsbedden boven de garage achterin, die je kunt verbreden tot een tweepersoonsbed. Daarvoor is aan de linkerkant de compacte toiletruimte te vinden en ertegenover de keuken. Voorin is er een halve dinette met zijzit, waar met een beetje goede wil plaats is voor vijf kampeerders.
Prijs Bürstner Lineo T 690 G Active
Van de zitgroep kan je tegen meerprijs (€ 520) ook in deze camper een extra slaapplaats maken. De halfintegraal heeft in elk geval vier goedgekeurde zitplaatsen met driepunts veiligheidsgordels en in hoogte verstelbare hoofdsteunen. De Lineo T 690 G kost minimaal € 88.580. Deze testcamper was ook nog voorzien van het Active-pakket met onder meer zwarte lichtmetalen wielen, speciale bekleding en een bescherming voor de voorspoiler. In de Active-versie kom je uit op een vanafprijs van € 92.250
Opbouw
Bij onze eerste ronde om de Bürstner Lineo T 690 G valt meteen op dat er rubberen biezen tussen de achterbumper en de achterwand, en tussen de kunststof achterwielkasten en de zijwand zijn aangebracht. Hier kunnen geen carrosseriedelen tegen elkaar schuren. De carrosserie zelf is ook zorgvuldig afgedicht bij de overgangen tussen de wanden en naar het dak en de vloer toe. Bürstner brengt ook een witte afdichting aan tussen de dakopbouw en de stuurcabine, maar er ontbreekt hier en daar afdichtingskit tussen de skirts.
De afdichting van de kunststof randen tussen de opbouw en de stuurcabine is alleen minder fraai. Ramen in kozijnen en een tweede garagedeur zijn optioneel, maar de standaard toegepaste opbouwramen uit China zijn van goede kwaliteit.
130 pk turbodiesel
Standaard gebruikt deze halfintegraal de Ford Transit als basis met 130pk-turbodiesel en handgeschakelde zesversnellingsbak. Tegen een meerprijs is er een 155pk-diesel leverbaar, beide motoren kunnen worden gekoppeld aan een zestraps automaat. Op het standaard verlaagde chassis van de Transit, monteert Bürstner een 49 millimeter dik vloerpaneel van vezelversterkte kunststof sandwich.
De wanden zijn gemaakt van aluminium sandwich van 30 millimeter dik, het dak heeft dezelfde dikte, maar is van vezelversterkte kunststof sandwich. Als isolatiemateriaal is waterafstotend XPS voor de vloer gebruikt. In de wanden en het dak wordt EPS toegepast, dat bij een beschadiging wel water kan opnemen. Maar de algehele constructie is wel minstens volgens de standaard in deze klasse.
Ruimtelijk interieur
Vanbinnen is de Lineo T 690 G 2,05 meter breed, maar het interieur voelt niet krap aan. Dat is mede te danken aan de lichte tinten van het meubilair en de bekledingsmaterialen. Rechte meubelfronten zonder versierselen geven het interieur ook een moderne uitstraling. De meubels zijn erg stevig en goed gemaakt. Sommige randen zouden nog wat fijner afgewerkt kunnen zijn, maar dat zijn details. Een goede vondst zijn de opstaande, doorlopende aluminium profielen die als sluitrand dienen.
Deze profielen voorkomen ook dat er dingen uit een bovenkastje schuiven. Hier kan niets kromtrekken en bovendien fungeert een doorlopende rubberen lip als aanslagbuffer, zodat de bovenste kastkleppen niet rammelen. Direct achter de voorstoelen is een negen centimeter hoge drempel geplaatst om een verbinding te maken met de vloer van de cabine. Het opstapje is duidelijk zichtbaar, maar zit in de praktijk niet in de weg.
Deze camper is binnenin 205 cm breed, maar voelt door het lichte interieur niet krap aan
Zitgroep met zijzitbankje
De zitgroep bestaat uit een halve dinette, een tweezitsbank, de twee gedraaide voorstoelen, de tafel en een zijzitbankje. De gewone zitbank heeft een royale breedte van een meter en biedt met twee driepuntsgordels, in hoogte verstelbare hoofdsteunen en twee optionele isofix-bevestigingen, royaal plaats aan twee meereizende kampeerders. De stevige tafel is bevestigd aan de zijwand en heeft een draaibaar gedeelte om het blad te vergroten richting de passagiersstoel.
Beide voorstoelen zijn uitgerust met twee armleuningen en kun je draaien en in hoogte verstellen. Het gaat iets minder makkelijk dan bij een Ducato omdat je de stoel op de rails moet verschuiven, maar het zitcomfort is goed. Ook de zijzitbank biedt goed zitcomfort en heeft in de bergruimte onder de zitting een dubbele bodem waaronder de accu is geplaatst. Daarboven is nog plaats voor kleine spullen.
Gezellige plek
De 105 liter schoonwatertank, de Truma Combi 4 CP Plus verwarming en het vorstbeveiligingsventiel zijn in de berging van de zitbank ondergebracht. De kleine verwarming van Truma is voldoende voor het compacte interieur van de Bürstner. Uitstroomopeningen zijn te vinden in het zitgedeelte, bij de ingang, de keuken, in de toiletruimte, het slaapgedeelte en in de garage achterin.
Overdag is de zitgroep een lichte en gezellige plek dankzij het dakluik en het optionele uitzetraam boven de stuurcabine. Na zonsondergang blijft het knus dankzij de plafondspots en de indirecte ledverlichting boven de dakkast. De zwenkbare ledspot onder de dakkast geeft sterk gericht licht, maar kan verplaatst worden in een rail.
Apart of samen slapen
Standaard zijn er twee slaapplaatsen aan boord in de vorm van twee eenpersoonsbedden van 197 x 75 centimeter met 14 centimeter dikke matrassen op houten lattenbodems. De bedden zijn makkelijk te bereiken via een trapje met drie treden. Je kunt het bed omvormen tot een groter tweepersoons ligvlak, maar het met optionele middenmatrasje is de lengte in het midden slechts 136 centimeter. Jammer genoeg kun je het slaapgedeelte niet afscheiden van de rest van de camper. Wie ’s avonds graag in bed leest, kan een van de twee ledleeslampjes onder de dakkast verschuiven.
De indirecte ledverlichting boven de dakkast zorgt voor de sfeer. Overdag valt het licht door een dakraam en de twee zijramen. Onder elk van de eenpersoonsbedden bevindt zich een kledingkast, maar er is een hoge kast tussen het bed en de toiletruimte om langere kledingstukken kreukvrij op te bergen. Als je een extra slaapplaats wenst, kan je de tot bed ombouwbare zitgroep bestellen voor € 520. Na het verlagen van de tafel en wat gestoei met zitkussens ontstaat er een ligvlak van 198 x 102/70 centimeter.
Compacte keuken
De keuken, die naast de toegangsdeur staat, is in een strakke, rechte blokvorm ontworpen. Het werkblad is afgedicht met een doorzichtige kunststof strip, die aan de rand net iets te kort is. De tweepitskookplaat met elektrische ontsteking en de spoelbak vormen één unit met twee glazen deksels. De spoelbak is met 34 bij 24 centimeter groot genoeg, maar met tien centimeter niet erg diep. De bovenkast van de keuken is zoals eerder geschreven voorzien van een aluminium sluitprofiel met rubberen rand tegen het klapperen.
De verticale scheidingswand in de bovenkast bestaat uit lichtgewicht kunststof en vilten elementen. Onder de kast zorgen ledspots voor verlichting van het werkblad, in de bovenrand is sfeerverlichting ondergebracht. Onder het werkblad is voldoende opbergruimte achter een kastdeur, boven de besteklade zijn de gaskranen voor de verwarming en de kookplaat geplaatst. De 136 liter compressorkoelkast werkt alleen op 230 of 12 volt.
Toiletruimte en douchecabine in één
Tegenover de keuken is een toiletruimte geplaatst, die je kunt ombouwen tot douchecabine. Daarvoor zwenk je de wand met de spiegel en de wastafel boven het draaibare Thetford-toilet. De zo ontstane douchecabine heeft twee afvoeren en is met 52/82 centimeter breedte en 80/90 centimeter diepte ruim genoeg. Het 25 x 25 centimeter grote dakluik in de toiletruimte is te krap voor een snelle luchtverversing.
Het zorgt wel voor voldoende licht overdag, ’s avonds verlichten twee ledspots en indirecte spiegelverlichting de ruimte. De wastafel is groot genoeg, onder de cosmeticakast ernaast zijn nog twee open planken. De stevige, lichtgewicht deur heeft solide scharnieren en sluit met een magnetische vergrendeling. Zelfs op hobbelige wegen blijft de deur goed dichtzitten.
Concurrent: Weinsberg Cara Loft Ford 650 MEG
Ook bij Weinsberg kun je terecht voor een halfintegrale camper op Transit-basis, en dit model komt het dichtste bij de Bürstner Lineo T 690 G. De campers van Weinsberg scoren met een aantrekkelijke prijs-prestatieverhouding, goede uitrusting en degelijke afwerking. Maar de vloer is nog steeds gemaakt van multiplex sandwichpanelen en in plaats van ramen in kozijnen krijg je opbouwramen.
De hoogwaardige meubelconstructie is een groot pluspunt. Als alternatief voor de Ford Transit als basisvoertuig verkoopt Weinsberg ook halfintegralen op basis van de Mercedes-Benz Sprinter en Fiat Ducato.
Basisvoertuig: Ford Transit met standaard verlaagd chassis, 130pk-turbodiesel, handgeschakelde zesversnellingsbak en voorwielaandrijving; Emissienorm: Euro 6d final.
Maten en gewichten: Maximumgewicht: 3.500 kg; rijklaar gewicht: 2.815 kg; Afmetingen (L x B x H): 699 x 232 x 275 cm; enkele bedden (L x B): 201 x 86 cm en 201 x 86 cm.
Basisuitrusting: Verwarming: Truma Combi 6; absorptiekoelkast: 133 l; schoon-/vuilwatertank: 100/82 l; gas: 2 x 11 kg
Basisprijs: € 92.747
Conclusie
Met de nieuwe Lineo T-serie biedt Bürstner zijn klanten nu ook een smalle halfintegrale camper op basis van de Ford Transit. Het is daarmee een comfortabel alternatief voor modellen op de beproefde Fiat Ducato/Citroën Jumper. De Bürstner Lineo T 690 G is een ongecompliceerde, lichtgewicht camper, ideaal voor reizende stellen en met een redelijke instapprijs. Wie met vier personen reist komt dichtbij de beladingsgrens, maar zoveel slaapplaatsen zijn er niet aan boord van de Lineo T 690 G.
Liever een Frans bed?
Een Frans bed belooft veel comfort, maar neemt ook veel plaats in. Bürstner en Knaus bieden het toch aan in een camper van nog geen zes meter. Tijd om deze twee smalle halfintegralen te vergelijken en uit te vinden of het concept werkt.