ACSI FreeLife

Menu

Stoere facelift voor de Pilote Atlas

Het Franse campermerk Pilote viert zijn 60e verjaardag met de nieuwe Atlas-reeks op basis van de Ford Transit. Naast een buscamper zijn er twee halfintegralen, waarvan wij de kortste testen, de 6,60 meter lange A 650 D. Extra feestelijk: het model is nu in een voordelige jubileumversie beschikbaar.

Auteur
Motorpresse
Datum
ReactiesReageer
Pilote camper

Signalement

Merk
Pilote
Model
A 650 D
Onderstel
Ford Transit TDCI EcoBlue
Testjaar
2024
Gewicht
Maximumgewicht: 3.500 kg Rijklaar gewicht testcamper: 3.005 kg
Prijs
Basisprijs € 100.900 Prijs testcamper 'Edition 60 ans' (incl. Chassis, Offroad en Grand Comfort Pakket) € 104.900

In de beginjaren van Pilote was de R360 een succesvol model. Het was een compacte alkoofcamper op basis van de Ford Transit, die een belangrijke bijdrage leverde aan de opkomst van het merk. Mede ter ere van het 60-jarig jubileum is de Ford Transit als basisvoertuig weer terug in het gamma van Pilote.

De Franse camperbouwer gebruikt de wat stoerder ogende Trail-versie van de Transit voor de grondig vernieuwde Atlas-serie. Deze heeft een opvallende zogenaamde ‘Raptor’- grille en een zilvergrijze kunststof rand onder de bumper, die voor een robuuste offroad-look moeten zorgen.

Zwart gespoten lichtmetalen wielen en een stuurcabine in antraciet metallic doen nog een duit in het zakje. De opbouw is wat slanker dan bij de meeste halfintegralen, want hij is maar 2,20 meter breed. Opvallend detail is de hoekige dakopbouw boven de stuurcabine.

widget fl tijdloos plat 300x300 button rood1

Krijg jij geen genoeg van caravans en campers?

  • Lees meer in ACSI FreeLife
  • 3 nummers voor slechts € 12,95
  • Loopt automatisch af
Meer info

Nieuwe wegen

Ook in het interieur bewandelt de Atlas nieuwe wegen. Bijvoorbeeld met de zeegroene ladefronten en kastdeuren. Maar de indeling van de A 650 D met het hefbed boven de zitgroep als enige vaste bed is niet nieuw. Een soortgelijk concept is te vinden bij twee versies van de Pilote Pacific, namelijk de 6,20 meter lange P 620 D en de 6,99 meter lange P 690 D, beide halfintegralen op basis van de Fiat Ducato.

De Atlas A 650 D zit daar qua lengte precies tussenin. Het jubileummodel biedt een mooie uitrusting met volgens de fabrikant veel prijsvoordeel. Het ruimere alternatief voor deze camper is de precies zeven meter lange A 696 D met een identieke indeling vanaf de cabine tot en met de dubbele toiletruimte, maar daarachter nog een tweepersoons dwarsbed boven de garage.

Ruime zitgroep

Het meest in het oog springt bij het betreden van de A 650 D de royale zitgroep met twee banken in de lengterichting. Verrassend voor zo’n korte camper. Aan de linkerkant is de bank 1,55 meter lang, terwijl de rechterbank een meter lang is. Samen met de draaibare stoelen van de cabine is er ruimte voor zeven personen. Het blad van de tafel is zeer variabel.

Het kan worden gedeeld voor een makkelijkere toegang tot de zitgroep, maar ook worden gedraaid, ver – schoven of in hoogte worden versteld. De ruime zitgroep is mogelijk dankzij het hefbed erboven, het enige vaste bed aan boord van deze Atlas. De stahoogte onder het hef – bed bedraagt 1,94 meter, waardoor de meeste gebruikers hun hoofd niet hoeven te buigen. Lichtgekleurd meubilair en het dakraam boven de stuurcabine creëren een open, lichte indruk van de ruimte.

Pilote camper
Een voordeel van deze indeling is de ruime zitgroep in de lengte, die voor veel ruimtelijkheid zorgt.

Derde slaapplaats

Als je in de eigenlijk voor twee personen bestemde A 650 D extra passagiers wilt vervoeren, zul je de zitgroep moeten ombouwen om extra zitplekken met veiligheidsgordel te creëren. Beide zitplaatsen zijn aan de linkerkant, waarbij een deel van de zitbank wordt verwijderd en er een plaats in de rijrichting en eentje ertegen – over tegen de rijrichting in ontstaat. De twee passagiers moeten dan de wat beperkte voeten – ruimte delen.

Voor de nacht biedt de Atlas A 650 D maximaal drie slaapplaatsen. Als de je die derde slaap – plaats af en toe wilt gebruiken, kun je het beste de ombouwset voor de zitgroep bestellen (€ 656,79) met een ladder en aanvullende kus – sens. De tafel kan omlaag worden gezet en de uitklapbare steunpoten zorgen voor een stabiele basis. Het hefbed kan dan slechts tot halve hoogte worden neergelaten en je kunt er alleen komen via de ladder.

Zonder ladder

Is het derde bed niet nodig, dan kan het hefbed worden neergelaten tot op de kussens van de zitbank. Je moet in dat geval wel de rugkussens verwijderen en de tafel neerlaten, maar dan kun je ook zonder ladder in bed stappen. Met een lengte van 1,90 meter en een breedte van 1,40 meter zal niet iedereen het riant vinden, maar het slaapcomfort is wel goed.

Door het hefbed is alleen opbergruimte beschikbaar bij de draaibare voorstoelen of in de keuken achter het hefbed. Daar heb je wel stopcontacten en USB A- en C-aansluitingen. Meer USB-aansluitingen zijn er overigens niet. De lichtschakelaar voor de twee plafondspots bevindt zich aan de zijkant van het frame van het hefbed, maar het licht dat ze verspreiden is niet erg fel.

Pilote camper
Het hefbed kan een heel eind omlaag zodat je er zonder ladder in kunt. De kussens van de rugleuning moeten eerst worden verwijderd en de tafel moet omlaag.

Compacte keuken

Het compacte keukenblok maakt optimaal gebruik van de beperkte ruimte. In dit geval is de tweepitskookplaat met genoeg ruimte tussen de branders beter dan een krappe driepitter. Bovendien blijft er zo meer werkruimte over. De spoelbak is relatief groot, maar zou nog wat dieper mogen zijn.

Onder het werkblad heb je vier lades, waarvan er eentje fungeert als besteklade en een andere twee verwijderbare afvalbakken bevat. De bovenkasten zijn minder praktisch omdat ze door de vlakke klep wat lastig te beladen zijn. Tegenover de keuken is een 133 liter-absorptie – koelkast met geïntegreerd vriesvak te vinden. En daarboven is nog een kastje dat wel praktisch is.

Aparte douche

Via een klein opstapje kom je in het sanitaire deel van de camper, bestaande uit een toiletruimte aan de passagierskant en een douchecabine ertegenover aan de linkerzijde van de camper. De deur van de toiletruimte sluit tevens het sanitaire deel van het woongedeelte af, zodat je daar tevens een kleedruimte hebt. Dat is handig omdat nagenoeg alle kastruimte achterin boven de garage is te vinden.

Het toiletgedeelte is praktisch ingericht met een kunststof wastafel, een keramisch toilet en genoeg opbergruimte in onder- en bovenkasten. Zowel de toiletruimte als de douche zijn voorzien van een dakluik met helder glas zodat er voldoende licht en ventilatie is. De douchevloer heeft twee afvoeren zodat het water ook bij een niet perfect waterpas geplaatste camper goed wegloopt. Een kledingstang kan vanuit het plafond worden uitgeklapt om kleding te drogen.

Bergruimte

De hoeveelheid en indeling van de opbergruimte in de Atlas 650 D wordt sterk bepaald door het hefbed dat je heel ver kunt laten zakken. Daardoor zijn dakkasten onder het hefbed bijvoorbeeld niet mogelijk. Ter compensatie zijn er open planken. Ook de zitbankbergingen zijn niet beschikbaar als opbergruimte omdat daar de meeste boordtechniek is ingebouwd. De meeste kastruimte is achterin te vinden en daar is ruimte volop.

Omdat veel vakken en de kledingkast geen deurtje, netje of elastische band hebben, kan de kleding of andere bagage er makkelijk uitvallen als je hard moet remmen. Daarentegen zijn we enthousiast over de lades, waarvan je eentje ook vanuit de garage kunt beladen, bijvoorbeeld met proviand. Er zijn ook twee handige lades aan de buitenkant van de camper.

De garage achterin loopt aan de rechterkant helemaal door tot boven achter de kledingkast, maar de ruimte is moeilijk tot niet te benutten. Verder is de garage wel praktisch, maar de gasflessenkast aan de linkerkant neemt een deel van de ruimte weg, zodat je fietsen er niet makkelijk in krijgt. Het laadvermogen van de camper is met 495 kilogram meer dan genoeg voor twee personen.

Techniek

Pilote maakt voor de opbouw van de Atlas 650 D gebruik van vezelversterkte kunststof sandwich met XPS-isolatie en versterkingen van PU-schuim. Verder noteren we aluminium ramen in kozijnen en garagedeuren met dubbele vergrendeling. De techniek aan boord zit overwegend in drie zitbankbergingen. Linksvoor is de 95 Ah AGM-accu ondergebracht samen met de zekeringkast en het laadapparaat. In de achterste linker zit-bankberging is de Truma Combi 4-verwarming te vinden.

Dat is een vrij kleine verwarming, maar met negen uitstroomopeningen is de verdeling van de warmte zeer goed. In de rechter zitbankberging is de met 140 liter inhoud zeer genereuze schoonwatertank ondergebracht. Je kunt goed bij de tank en schoonmaken is een makkie dankzij een grote opening. De vuilwatertank is achterin onder de vloer van de sanitaire ruimte te vinden en deze is in de jubileumuitvoering standaard vorstvrij.

De gasflessenkast neemt een deel van de ruimte van de garage in beslag en de flessen staan achter elkaar in het vak zodat wisselen niet makkelijk is. Een schermpje naast de toegangsdeur dient om de wat zwakke verlichting te bedienen en de vulstanden van de tanks in de gaten te houden. Bovendien kun je het laadproces van het standaard zonne-energiesysteem controleren.

De zwart gespoten lichtmetalen wielen en de antraciet metallic stuurcabine dragen bij aan de offroad-look

Rijgedrag

Een zestraps automaat en de 165pk-turbo-diesel-motor zijn standaard bij de jubileumversie van de Atlas 650 D en daarmee ben je prima gemotoriseerd. Je kunt tegenwoordig modernere automaten krijgen met meer versnellingen, maar de zestraps versie in de Atlas doet zijn werk goed. Het comfort profiteert van de elektrische handrem en een noodremassistent en bandenspanningscontrole bieden extra veiligheid, maar de cruisecontrol mist een radar voor het automatisch afstand houden.

Door zijn relatief compacte afmetingen is de A 650 D handzaam en redelijk overzichtelijk en de korte wielbasis maakt manoeuvreren makkelijker. Het zicht rondom is dankzij de grote buitenspiegels prima. Het veercomfort van de Transit is eveneens goed en zorgt in combinatie met de degelijke opbouw voor weinig geluid aan boord.

Conclusie

Met de Atlas bewandelt het 60-jarige Pilote nieuwe wegen. Visueel en qua concept onderscheidt hij zich duidelijk van de bekende Pacific halfintegralen. Er is echter nog ruimte voor verbetering. De grote kleding- en linnenkasten achterin zijn te ‘open’, bij de extra zitplaatsen is te weinig beenruimte en de gasflessenkast slokt nogal wat ruimte op in de garage. Maar de royale zitgroep, de ruime douche en het lage hefbed maken veel goed. De jubileumversie van deze Atlas is niet goedkoop, maar daar staat een complete uitrusting tegenover.

Negen halfintegraal campers met hefbed

Zonder bed geen camper, maar het neemt zoveel ruimte in beslag. Met een hefbed oogt je vakantievierwieler een heel stuk ruimer. Maar wat heb je te kiezen als je op zoek gaat naar een halfintegraalcamper met hefbed en je onder de 7 meter wil blijven? ACSI FreeLife vertelt je alles wat je moet weten!

Tekst: Jürgen Bartosch, foto’s: Ingolf Pompe

Praat mee

Praat mee: Stoere facelift voor de Pilote Atlas

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht