ACSI FreeLife

Menu

Proftest: Westfalia Sven Hedin

Westfalia brengt de legendarische Sven Hedin opnieuw op de markt, deze keer op basis van de Volkswagen Crafter. Interessant detail: een uitklapbare erker zorgt voor Extra bedlengte.

Auteur
ACSI Peter Parker
Datum
ReactiesReageer
Westfalia Sven Hedin

Signalement

Merk
Westfalia
Model
Sven Hedin
Onderstel
Volkswagen Crafter met origineel chassis
Testjaar
2018
Gewicht
Max. toelaatbaar gewicht 3.500 kg, rijklaar leeggewicht basismodel 2.965 kg
Basisprijs
€ 73.335

In elke branche heb je klinkende namen. Namen waar liefhebbers van opveren. Zo ook in de kampeerwereld: Hymer B-klasse bijvoorbeeld of de Südwind van Knaus. De Sven Hedin van Westfalia is ook zo’n klinkende naam. Wie herinnert zich niet de eerste generatie uit de jaren zeventig en tachtig met de hoekige Volkswagen LT 28 als basis, wit met beige-bruine strepen? Uitgerust met imperiaal leek de Sven Hedin helemaal klaar voor verre reizen – en dat was hij ook.

Daarna bleef het lang stil rond deze grote Westfalia. Tot nu, want Westfalia brengt de Sven Hedin opnieuw op de markt. Ditmaal niet op basis van de LT 28, maar van diens opvolger, de veel modernere Crafter.

De nieuwe Sven Hedin heeft achterin een dwarsgeplaatst tweepersoonsbed en mikt zo in de eerste plaats op koppels. In het midden van de buscamper zijn de keuken en de toiletruimte ondergebracht. Voorin bevindt zich een halve dinette met de tafel tegen de wand en een tweezitsbank met een optioneel verschuifbaar zitvlak. De basisversie van de Sven Hedin kost € 73.335 en wordt geleverd met 102 pk sterke turbodiesel. Onze testcamper beschikt over 177 pk en een achttrapsautomaat.

Nauwkeurig te werk

Zoals gebruikelijk bij Volkswagen is de carrosserie van de Crafter goed afgewerkt: de naden zijn gelijkmatig, de deuren en de schuifdeur sluiten perfect, verbindingen zijn goed verzegeld en de onderbodem lijkt geschikt voor vele jaren gebruik.

Bij de ombouw van een bestelwagen valt er relatief weinig te veranderen, maar Westfalia is heel nauwkeurig te werk gegaan. De aluminium kozijnen van de ramen zijn bijvoorbeeld perfect in de buitenwand van plaatstaal ingepast. Hetzelfde geldt voor de klep voor het cassettetoilet en voor de 230 volt-aansluiting. Ook de gegalvaniseerde gordelbok voor de veiligheidsgordels van de zitbank is vakkundig uitgevoerd.

Onze testcamper heeft een bijzondere feature: een elektrische pop-out in het achterste deel van de linkerzijwand, onderdeel van het Comfortpakket 1. Om voor het overdwarse bed wat extra lengte te creëren, wordt een soort erker uitgeklapt, vergelijkbaar met een klapraam. De erker is elektrisch bedienbaar middels een schakelaar onder het bed. Om schade aan de opklapbare bedverlenging te voorkomen, zorgt een microschakelaar ervoor dat er alleen elektriciteit kan vloeien als die bedverlenging omhoog is geklapt.

Als een personenauto

Als je de soepele schuifdeur hebt geopend, wacht er een licht, modern interieur op je. Het oog van onze expert valt direct op de ergonomisch gevormde zitbank, die de personenauto-achtige uitstraling van de Sven Hedin nog eens onderstreept. De zitgroep staat op een verhoging, die middels een klep aan de zijkant en een deksel in de bovenkast als bergruimte gebruikt kan worden.

Westfalia Sven HedinHet interieur oogt modern. De grote buscamper heeft vier zitplaatsen met driepuntsgordel, maar gezien het aantal slaapplaatsen is hij vooral bedoeld voor twee personen.

Westfalia heeft gekozen voor degelijk hang- en sluitwerk. De bovenkasten zijn voorzien van duurzame uitzetstangen met veren. Aluminium strips met rubberen buffers maken het gebruik van uitstekende, vaak scherpe sluitingen overbodig. Dat de fabrikant bij de constructie en inbouw van het meubilair consciëntieus te werk is gegaan merk je ook onderweg – je hoort amper gerammel.

Slapen en zitten

Achterin bevindt zich een dwarsgeplaatst tweepersoonsbed van, als de erker is uitgeklapt, 202 x 135 centimeter. Het bed is in twee delen gesplitst en beide bedhelften zijn apart omhoog te klappen. Door twee schroeven per bedhelft los te draaien zijn beide bedhelften ook afzonderlijk van elkaar te demonteren. De elf centimeter dikke koudschuimmatrassen zijn net als de schotelbodems waarop ze rusten van Froli. Als je alleen reist, kun je één bedhelft thuislaten en bijvoorbeeld je fiets in de vrijgekomen ruimte stallen. Via een kleine traptrede, die tevens dienstdoet als bergruimte, kom je comfortabel in het bed. De trede rust tegen twee uitneembare schotten. Haal je die schotten uit de camper, dan krijg je een laadruimte die helemaal doorloopt tot aan de voorstoelen. Heel handig als je eens naar de bouwmarkt wil.

Westfalia Sven HedinDe carrosseriebreedte van 2,04 meter compenseert Westfalia met een elektrisch aangedreven erker, onderdeel van het comfortpakket. Zo ontstaat een bed met een lengte van 2,02 meter. Beide bedden kunnen afzonderlijk in de lengte worden opgeklapt en gedemonteerd.

In de kastjes boven het hoofdeinde heeft Westfalia twee led-leesspots gemonteerd. Deze completeren de optionele, dimbare led-sfeerverlichting, waarmee je voor elke gelegenheid de juiste sfeer kunt oproepen. Ook boven de zitgroep combineert Westfalia twee led-leesspots met led-sfeerverlichting.

Hoogtepunt van de halve dinette is de ergonomisch gevormde tweezitsbank waarvan de zitting tegen meerprijs 13 centimeter kan worden verschoven. Daardoor verandert ook de hoek van de rugleuning, die vastzit aan de zitting. De chauffeurs- en passagiersstoel voorin kunnen naar de tafel worden gedraaid en zijn in hoogte verstelbaar. Beide stoelen hebben armleuningen en zijn goed afgestemd op het niveau van de zitting van de bank. Je kunt voortaan ook opteren voor de lagere, originele VW-draaiconsoles. In het testvoertuig was de chauffeursstoel namelijk nog aan de hoge kant, waardoor het voor mensen met korte benen lastiger is om de pedalen goed te bedienen.

Servies in laden

De keuken scoort punten met de koelkast met draadkorven die zowel van binnenuit als van buitenaf toegankelijk zijn. De twee gaspitten van de kookplaat erboven – overigens het enige apparaat aan boord dat op gas werkt – zijn voor de keuken van een buscamper relatief ver uit elkaar geplaatst, waardoor er bijvoorbeeld ook een koekenpan van normale grootte op past. Aangezien Westfalia hier een bovenkastje achterwege heeft gelaten, zul je al je servies en voorraden in de laden onder het aanrecht moeten opbergen.

De toiletruimte van de Sven Hedin is verhoudingsgewijs ruim en mooi aangekleed. Alles is goed afgedicht, inclusief de douchekuip met twee afvoerputjes. De radiator onder de wasbak duidt op een optie die je bij buscampers zelden ziet: een warmwaterverwarming op diesel.

Westfalia Sven HedinDe bovenkast met twee kleppen en de open opbergvakken bieden genoeg ruimte voor je sanitaire benodigdheden.

Ook al behoort sfeerverlichting tot de opties, het toont wel aan hoe modern de Sven Hedin is. Zowel bij het bed als bij de zitgroep heeft Westfalia bovendien een usb-stopcontact geïnstalleerd. In de stuurcabine zijn er vier
12 volt-stopcontacten en er is ook nog een usb-stopcontact. De twee 230 volt-stopcontacten zijn beide goed geplaatst. In de keuken zou een klepje op het stopcontact de veiligheid vergroten. Alle elektriciteitskabels zijn beschermd of onzichtbaar gelegd. De elektracentrale is ondergebracht in de console van de passagiersstoel. Met een draaischakelaar zet je het 12 volt-systeem aan en uit.

Ruimte voor verbetering

De gasinstallatie is ingebouwd volgens de regels, maar er is wel op meerdere vlakken ruimte voor verbetering. Zo zit het enige gasventiel – die voor de kookplaat – in de kledingkast. Als die kast volhangt, kun je er moeilijk bij. De gasflessenkast zelf is op z’n minst voer voor discussie. Om erbij te kunnen, klap je eerst de voorste bedhelft omhoog. Dan zie je een deksel met dubbele vergrendeling die toegang geeft tot de gasflessenkast, een tank-achtige ruimte met verplichte vloerventilatie. Westfalia zelf raadt aan om een gasfles van 6 kilogram te gebruiken, maar sommige 11 kilogram-flessen passen ook. Welke gasfles je ook kiest, je moet ‘m er van bovenaf in plaatsen en vervolgens ook van bovenaf omslachtig fixeren.

Westfalia’s argument om voor deze technische oplossing te kiezen, is dat de tank-achtige constructie rond de gasfles voorkomt dat er gas ontsnapt. Andere merken lossen dat echter gewoon op met een deurtje opzij. Bijkomend nadeel van Westfalia’s oplossing is dat de houder een stuk groter is dan de gasfles. Zo gaat er kostbare bergruimte onder het bed verloren.

Pluspunten verdient Westfalia weer met de waterinstallatie. De schoonwatertank van 100 liter bevindt zich ook onder het bed, tegenover de gasflessenkast. Voor de aftapkraan heeft Westfalia een mooie uitsparing uit het meubel gefreesd. Zo is de kraan makkelijk bereikbaar maar ook meteen beschermd. De vuilwatertank hangt onder de bodem en kan optioneel worden verwarmd.

Het leefgedeelte van de Sven Hedin wordt verwarmd met de diesel-warmwaterverwarming Hydronic 2 Comfort van Eberspächer, die Westfalia combineert met een warmwater-boiler van 10 liter.

Westfalia Sven HedinDe optionele led-sfeerverlichting in de Sven Hedin kun je aanpassen aan je stemming.

veilig weggedrag

Zelfs in de basisversie wordt de Sven Hedin standaard geleverd met airbags voor de bestuurder en passagier. Tot de standaard veiligheidsuitrusting behoren ook ABS, ASR, EDS, een helling­assistent en een zijwind- en remassistent met noodremsignaal.

Op het testparcours scoort de grote VW Crafter met een bovengemiddeld veilig weggedrag gecombineerd met een verhoudingsgewijs
hoog veercomfort. Naar voren en de beide zijkanten is het zicht op de weg goed. Het zicht naar achteren krijgt in onze testcamper ondersteuning van de optionele achteruitrijcamera, die een helder beeld doorgeeft naar het display op het dashboard. De buitenspiegels zijn zodanig gepositioneerd dat je goed zicht naar achteren hebt, zonder dat je blikveld erdoor wordt gehinderd.

Doordacht reisvoertuig

De basisversie van de Westfalia Sven Hedin wordt geleverd met 102 pk-turbodiesel en een handgeschakelde zesversnellingsbak. Prijskaartje: € 73.335. Het optionele comfortpakket zal door vrijwel iedereen worden meebesteld. Onze testcamper is opgewaardeerd met de pittige 177 pk motor, een soepele, perfect afgestemde automaat en tal van pakketten en opties. Dat brengt de totaalprijs op een aanzienlijke € 89.975. Of je voor al die opties gaat, is uiteraard aan de koper. Hoe dan ook is de Westfalia Sven Hedin een doordacht, goed afgewerkt en hoogwaardig reisvoertuig voor twee kwaliteitsbewuste kampeerders.

Conclusie

Testredacteur Mathias Piontek: “De herintroductie van de Sven Hedin is een meesterzet van Westfalia. De Volkswagen Crafter blijkt een uitgebalanceerd en veilig basisvoertuig te zijn. De uitbouw is doordacht, smaakvol vormgegeven en goed afgewerkt. De basisprijs van € 73.335 is dus alleszins fair. De relatief geringe opbouwbreedte compenseert Westfalia met een goed werkende pop-out. Een toiletruimte zou niet misstaan in een halfintegraal. Al met al is de Sven Hedin een goed doordachte buscamper voor twee veeleisende kampeerders.”

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel over de Westfalia Sven Hedin liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

Proftest Westfalia Sven Hedin

Praat mee

Praat mee: Proftest: Westfalia Sven Hedin

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht