Signalement
- Merk
- Volkswagen
- Model
- Grand California 600
- Onderstel
- Volkswagen Crafter L4 met verhoogd dak en verzinkte carrosserie
- Testjaar
- 2020
- Gewicht
- maximumgewicht: 3.500 kg; rijklaar gewicht: 3.028 kg
- Basisprijs
- € 74.495
Toen Volkswagen in 1989 op basis van de T3, de laatste Transporter met de motor achterin, de eerste California presenteerde, was dat het begin van een succesverhaal. Hoewel de campers tot 2004 bij Westfalia werden geproduceerd, kon je ze altijd direct bij de Volkswagen-dealer bestellen.
Wie de California te klein vond, kon als alternatief terecht bij de VW Florida op basis van de LT 28 bestelauto. De hoekige LT en zijn opvolger zijn allang verleden tijd. De VW Crafter kwam daar in 2006 voor in de plaats. En op de huidige versie van de Crafter heeft Volkswagen nu weer een buscamper in het gamma, de Grand California. Opmerkelijk is zijn – in vergelijking met de kleinere California – relatief bescheiden vanafprijs van € 74.495.
Grand California 600
Volkswagen biedt twee indelingen aan voor deze buscamper. De Grand California 680 is 6,84 meter lang en heeft twee eenpersoonsbedden in lengterichting achterin. De Grand California 600 is 5,99 meter lang en heeft een tweepersoonsdwarsbed achterin.
De Grand California 600 uit deze proftest is gebaseerd op de Volkswagen Crafter met 2,0 liter-turbodiesel. De motor levert 177 pk en een hoogste koppel van 410 Nm via een achttraps automaat aan de voorwielen. In tegenstelling tot de 680 met het standaard verhoogde dak van de Crafter, krijgt de kleinere 600 een verhoogd dak van vezelversterkte kunststof.
De buscamper is standaard voorzien van vier zitplaatsen met driepuntsgordel en een tweepersoonsdwarsbed achterin. Als optie biedt Volkswagen een dakbed aan voor twee extra slaapplaatsen. Voorin is een halve dinette te vinden. Tussen de zitgroep en het bed is een compacte toiletruimte gemaakt en daartegenover staat bij de schuifdeur een keukenblok.
Carrosserie
De Grand California 600 is gebouwd op de door Volkswagen ‘Crafter L4’ genoemde bestelauto. Op de originele zelfdragende carrosserie monteert Volkswagen een geïsoleerd, verhoogd dak van vezelversterkte kunststof, zodat de hoogte van de buscamper groeit tot 2,97 meter. De aansluiting van het verhoogde dak op de carrosserie is netjes afgedicht.
De zijwanden zijn geïsoleerd met 3 tot 19 millimeter polyethyleen, de isolatie van het dak bedraagt 18 millimeter. De drempelvrije vloer bovenop de bestaande laadvloer bestaat uit 42 millimeter vezelversterkte kunststof sandwich met XPS als isolatiemateriaal. De ramen van de stuurcabine stammen uit de Crafter, maar vanaf de B-stijl zijn geïsoleerde ramen in kozijnen ingebouwd. De deuren van de cabine, de schuifdeuren en de achterdeuren sluiten met een degelijke klik.
Een bijzondere vermelding verdient de klep voor de toiletschacht. Nergens is die zo fraai afgewerkt als bij Volkswagen. De klep is in de kleur van de carrosserie gespoten en volgt precies de rondingen van de zijwand. Bovendien is de klep ook opgenomen in de centrale vergrendeling van de buscamper, zodat er geen sleutel voor nodig is. Net als een tankklepje hoef je er alleen maar tegen te duwen om de klep te openen en de schacht zelf is grotendeels afgedicht. Ook onder de camper ziet alles er netjes uit. De doorgangen in de vloer – bijvoorbeeld voor de bodemontluchting van de gasflessenkast – zijn zo afgewerkt als je van Volkswagen verwacht.
Interieur
Over de witte meubels zijn de meningen verdeeld. Sommigen vinden het geheel te klinisch, anderen loven juist het ruimtelijke gevoel dat de lichte inrichting biedt. Boven alle twijfel verheven is de hoogwaardige afwerking van de camper. Veel details doen qua materiaalkeuze denken aan het interieur van een personenauto.
Een doordacht lichtconcept, bestaande uit directe en indirecte, vaak dimbare led-lampen en een lichtlijst langs de bovenkasten achterin onderschrijft de moderne inrichting. Tegen meerprijs kun je zelfs de lichtkleur van de lichtlijst aanpassen.
Zitten en slapen
De zitgroep van de VW Grand California is, kenmerkend voor een buscamper, een halve dinette. Die bestaat uit een tweezitsbankje, een tafel die aan de zijwand is bevestigd en de beide draaibare en verstelbare voorstoelen. De contouren zijn goed gekozen, want op de zitmeubels is het zitcomfort bovengemiddeld goed en vergelijkbaar met dat van een personenauto. De zitbank beschikt over twee in hoogte verstelbare hoofdsteunen en twee driepunts veiligheidsgordels. Met een lengte van 114 centimeter is de tafel groot genoeg voor vier borden.
In de ruimte onder de zitting van de zitbank is de Truma Combi 6 CP Plus gasverwarming met 10-literboiler en vorstbeveiliging ingebouwd. Het uitgebreide bedieningspaneel zit op een curieuze, maar goed gekozen plek: namelijk aan de binnenzijde van een kleine klep aan de zijkant van de zitbank. De standaardfuncties van de verwarming regel je ook via het overzichtelijk te bedienen informatie- en bedieningspaneel aan de wand bij de toiletruimte. Hier kun je ook de binnenverlichting inschakelen en de optionele wifi.
Erkertjes
Achterin is een 191 x 155/136 centimeter groot dwarsbed te vinden. De lengte van het bed is bereikt door in plaats van de ramen achterin kleine erkertjes te monteren. Het bed is 92 centimeter hoog, dus daar kruip je ook zonder trapje probleemloos in. De 9 centimeter dikke matrassen rusten bij het hoofd- en voeteneinde op de tegen de zijwand geplaatste opbergkasten, waarop geveerde schotels zijn geplaatst.
Het middendeel ertussen bestaat uit een stalen buizenframe dat eveneens met veerschotels is uitgerust. Je kan het omhoogklappen en met gordels vastzetten, zodat er een laadruimte van 129 bij 170/130 centimeter ontstaat die 80 centimeter hoog is. Voor het transport van lange voorwerpen kan je de twee schotten die de laadruimte afscheiden van het woongedeelte wegnemen. De opbergkasten boven het bed zien er zeer fraai uit, maar de ruimte erin valt een beetje tegen. De ledlichtlijst onder deze kasten en de indirecte verlichting verschaffen zoveel licht in het slaapgedeelte, dat je hier goed kunt lezen.
Dakbed
Het optionele dakbed van ongeveer 160/190 x 120 centimeter is geschikt voor twee kinderen of een volwassene. Voor de volwassene maak je het bed 30 centimeter langer met een extra matrasje die je aan het bestaande matras kan ritsen. De extra haken waarmee je de inklapladder voor het dakbed kunt bevestigen tijdens het rijden zijn een uitkomst. Het ligcomfort op de vijf centimeter dikke, dat gedeeltelijk is voorzien van een lattenbodem voorziene matras is – zoals bij dakbedden gebruikelijk – niet meer dan redelijk.
De indirecte ledverlichting bij het dakbed is via het centrale bedieningspaneel uit te schakelen. Om te lezen zijn er dimbare ledlichtlijsten gemonteerd. Het schuifmechanisme van het dakbed functioneert prima.
Keuken en toiletruimte
Het keukenblok heeft VW voorzien van een krachtige 70 liter-compressorkoelkast. Daarnaast bevinden zich in het keukenblok een grote lade, twee kleinere lades en een onderkast waarin de gaskranen zitten verstopt. Wat je hier niet kwijt kunt past in een dakkast boven het bed. Tot de gebruikelijke standaard behoort de tweepits kookplaat met geïntegreerde spoelbak. Het werkblad kan je aan de linkerzijde vergroten dankzij een kleine uittrekbare plank. Aan de rechterzijde kun je een rechtopstaande plank omklappen zodat het op het bed komt te liggen.
De toiletruimte is netjes afgedicht. Om te douchen klap je de wasbak omhoog en hang je de douchekop aan een uittrekbaar armatuur boven de spiegelkast. De cabine is zeer goed afgedicht. De drempel bij de deur loopt af naar de douchebak, zodat water dat van de deur druppelt via de douchebak naar een van de twee afvoeren loopt. Op het draaitoilet van Thetford heb je bij een opgeklapte wasbak veel bewegingsvrijheid.
Boordtechniek en veiligheid
De 110 liter-schoonwatertank met dompelpomp monteert VW vorstbeveiligd en goed toegankelijk in de opbergkast aan de passagierszijde onder het bed. Hier is ook de gasflessenkast met afneembaar frontpaneel te vinden. Zo zijn de gasflessen ook nog enigszins bereikbaar als de laadruimte volgepakt is. De vuilwatertank met handmatig afvoerventiel hangt onder de bodem en is geïsoleerd. De Truma Combi 6 gasverwarming zit in de ruimte onder de zitbank.
De Volkswagen Grand California beschikt altijd over airbags voor, het verplichte ABS, ESP en een zijwindassistent. Het zicht rondom is voor de bestuurder goed. De optionele inparkeerhulp werkt perfect en maakt het rijden met de Grand California 600 ook in dit opzicht tot een genoegen.
Conclusie
Testredacteur Mathias Piontek: “Met de Grand California 600 boort Volkswagen een nieuwe klantenkring aan en heeft het merk camperaars op het oog die de geliefde en doordachte California op T6-basis gewoon te klein vinden. De zakelijke, personenauto-achtige interieurinrichting van de Grand California is zeer doordacht en het rijcomfort en de rijeigenschappen behoren tot het beste wat er op de markt is. Ook de prijs-kwaliteitverhouding is erg goed. Het geringe laadvermogen, waar ook veel concurrenten van de Grand California last van hebben, kan worden opgelost met de optionele opwaardering tot een maximumgewicht van 3,5 naar 3,88 ton. Dan staat er niets meer in de weg van een onbezorgde vakantie met de Grand California.”
In pdf-vorm
Wil je het hele artikel over de Volkswagen Grand California 600 liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.