Signalement
- Merk
- Mobilvetta
- Model
- K-Yacht Tekno Design 79
- Onderstel
- Fiat Ducato Multijet 2.3 l 40 H, met optioneel verlaagd Al-Ko-chassis
- Banden
- Wielbasis: 404 cm, spoorbreedte voor/achter: 182/198 cm
- Testjaar
- 2019
- Gewicht
- Max. toelaatbaar totaalgewicht: 4.500 kg, rijklaar gewicht: 3.297 kg
- Basisprijs
- € 88.793
Wauw! Dat woord hoorden we van menig lid van ons testteam, toen ze de K-Yacht Tekno Design 79 van Mobilvetta voor het eerst zagen. Inderdaad doet de fabrikant uit het Toscaanse plaatsje Poggibonsi zijn naam weer eens alle eer aan. Bij de 7,44 meter lange, dankzij een hefbed voor vier personen geschikte integraal, heeft Mobilvetta bedacht om de letter V van de merknaam steeds in het design te laten terugkomen.
Zo heeft het front van de op de Fiat Ducato met optioneel Al-Ko-chassis gebouwde camper een onmiskenbare V-vorm. De verlichting achter duidt ook een ‘V’ aan. En de letter komt ook terug in de bekleding van de matrassen. Het designhoogtepunt in de K-Yacht is echter de keuken. Het uit één stuk kunststof vervaardigde werkblad ziet er uit als een sculptuur die tezamen met de al even ongebruikelijk gevormde, maar zeer uitnodigende zitbank een op z’n kop geplaatste V vormt.
Het werkblad loopt door in de ruimteverdeler naar de zitbank en
bestaat uit één deel. De kraan zet qua design nog eens de puntjes
op de i. Onpraktisch is de driepits kookplaat met verdiept
geplaatste gaspitten.
Omdat alleen design nu eenmaal niet genoeg is voor een grondige test, moet ook deze Toscaanse schoonheid – die inmiddels onder de paraplu van de huidige eigenaar Trigano wordt gebouwd – aan de tand worden gevoeld door onze experts.
Driedelige bumper
Als basis voor de Mobilvetta K-Yacht Tekno Design 79 dient de Fiat Ducato 40 H met 150 pk (standaard: Ducato 35 L met 130 pk). Hier is het standaard verlaagde Fiat-chassis echter vervangen door een verlaagd chassis van Al-Ko met torsiestaafvering op de achteras.
Het dak, de wanden, de onderbodem en de vloer vervaardigt Mobilvetta uit vezelversterkte kunststof sandwich en is dus houtvrij. Tussen de onderbodem en de vloer bevindt zich een 19 centimeter diepe, ter plaatse van de verlaagde chassisdelen zelfs 36 centimeter diepe, geïsoleerde en verwarmbare dubbele opbergbodem. Het dak gaat in een boogvorm over in de zijwanden, zodat er door de ontbrekende regengoot geen water blijft staan op de camper.
De zijwanden en de achterwand zijn bovengemiddeld vlak. De optioneel elektrisch verwarmbare voorruit past niet perfect, maar dat heeft op de afdichting geen invloed. Maar de afwerking van de uit vezelversterkte kunststof vervaardigde motorkap zou aan de zijkanten beter kunnen. Dat zie je echter alleen als de motorkap geopend is om een kijkje in het goed toegankelijke motorruitje te werpen. De aluminium ‘skirts’ onderaan de opbouw zijn stevig bevestigd aan gebogen metalen beugels. Ook de driedelige achterbumper is zeer degelijk bevestigd en eronder steken geen scherpe delen van het chassis uit. De achterlichtunits zien er van een afstandje heel elegant uit, maar als je dichterbij komt blijken de designlichten te bestaan uit losse lampen die erop geschroefd zijn. Ze zijn in het geval van schade wel makkelijk te vervangen.
Ook aan de achterkant zet Mobilvetta het V-thema voort. De hoogte van de tweedeurs garage varieert met die van het queensbed. De deuren openen 110 graden.
Ramen in kozijnen
Onder het voertuig vallen twee dingen op. Aan de ene kant zijn dat de onderkanten van de zijwanden die niet afgedicht zijn. Het is ook niet echt nodig, want het frame dat je daar ziet bestaat uit een hars met gesloten cellen dat een warmtebehandeling heeft ondergaan en geen water doorlaat. Aan de andere kant zien we bij de onderbodem dat de elektrische kabels tamelijk liefdeloos zijn gelegd. Ze bungelen deels onbevestigd en onbeschermd tegen opspattend water onder de camper. De kans op stroomstoringen is niet klein en hoewel deze makkelijk te verhelpen zijn, zou Mobilvetta hier zorgvuldiger moeten zijn.
In de opbouw monteert de Italiaanse fabrikant standaard ramen in kozijnen. De goed sluitende, dubbel vergrendelende toegangsdeur van Hartal beschikt over een raam en insectenhor en is verbonden met de centrale vergrendeling van de camper. De onderste trede van het trapje zou wat groter mogen zijn, maar de greep om je vast te houden is wel gunstig geplaatst.
Grote garage
De bestuurdersdeur van Dometic beschikt ook over een dubbele vergrendeling, het raam ervan is elektrisch te openen. De plaats achter het stuur bereik je door een 49 centimeter hoge drempel te nemen. De fabrikant mag van ons nog wel eens kijken naar de opgeplakte antislip-bekleding bij de drempel: er zijn al blaasjes op ontstaan en het is moeilijk te reinigen, omdat de vezels van je doek eraan blijven hangen. Het ziet er al snel slordig uit.
De ruime garage achterin bereik je via twee grote, 110 graden openende deuren. Als ze nog verder zouden kunnen openklappen zou eventueel verkeer er nog minder last van hebben. Maar die garagedeuren en de kleppen aan de buitenkant zijn wel van goede kwaliteit. Over het algemeen scoort de Mobilvetta qua opbouw behoorlijk goed.
Blikvanger
Het interieur van de K-Yacht Tekno Design 79 is een echte blikvanger. Dan hebben we het niet alleen over het geavanceerde meubeldesign en de indeling met ruimteverdeler met wastafel voor het queensbed. Ook het sterke contrast van de donkere meubels met de lichte werkbladen en kastkleppen en het lichtconcept met heel veel felle, maar wel dimbare ledlampen die overigens een koud licht verspreiden. Dat is echter een kwestie van smaak net als het extravagante design.
Het zicht op de comfortabele zitgroep is een fraai staaltje design. Samen met de keuken vormt de zitgroep een V-vorm. De zitkussens en de onderkant van het hefbed zijn mooi bekleed. Ook het lichtconcept is zeer geslaagd.
Los daarvan zijn de meubels solide en uitgerust met hoogwaardig beslag. Het bevalt ons ook zeer dat Mobilvetta de openingen voor de opbergvakken in de vloer niet zomaar uit de bodem heeft gesneden, maar ook in een metalen frame heeft gemonteerd. Ondanks het feit dat bodemplaat en deksel toch al uit watervast materiaal zijn gemaakt.
De afwerking van het interieur is minder overtuigend: verkeerde boorgaten, slecht passende meubelfronten en scheef gemonteerde applicaties, zoals bijvoorbeeld de bodemlijst in de toiletruimte, passen niet bij de designaspiraties van deze integraal. Ons testexemplaar stamde wel uit de eerste serie, inmiddels zou de kwaliteit beter moeten zijn.
Uitgebreide uitrusting
De keuken en de toiletruimte zijn twee hoogtepunten in de Mobilvetta. De keuken is met zijn uit één stuk vervaardigde, in de ruimteverdeler doorlopende en goed afgedichte werkblad een eyecatcher. Ook de uitrusting met 149 liter absorptiekoelkast, afzuigkap, optionele gasoven en elektrische dakventilatie mag er zijn. Onpraktisch is helaas de driepits kookplaat met elektrische ontsteking. De branders zitten dieper dan het werkblad, waardoor middelgrote pannen op de rand van de kookplaat staan in plaats van op het branderrooster. Ook de plaats van de gaskranen is niet handig: ze bevinden zich onder het werkblad achter een lade en zijn ook zonder proviand in de kasten nauwelijks te bereiken. Ze zullen in de praktijk weinig gebruikt worden.
Zeldzame opstelling
De grote toiletruimte laat een inmiddels zeldzame opstelling zien. Vroeger hadden Rapido en Itineo ook zo’n systeem met een in de ruimteverdeler geïntegreerde wastafel voor het queensbed, maar nu gebruiken alleen Forster en Roller Team – ook onderdeel van het Trigano-concern – het nog. Dat terwijl dit concept meerdere voordelen biedt: ruimtelijke scheiding van het slaapgedeelte en toegang tot het bed via twee goed sluitende schuifdeuren en veel beenruimte op het toilet omdat deze niet in een eigen cabine staat. Bovendien glijdt het dekbed ’s nachts niet van het bed en heb je veel bewegingsvrijheid voor de chique wastafel.
Ook de douche met zijn makkelijk te bedienen acrylglasdeuren laat genoeg bewegingsruimte. De douchebak heeft slechts één afvoer. De houders voor de geopende douchedeuren zou de fabrikant wel moeten aanpassen, want de deuren schieten tijdens het rijden al snel los.
Extra gast aan tafel
De zitgroep in de K-Yacht Tekno Design 79 heeft een zeer fraaie en comfortabele zitbank met twee driepuntsgordels en in hoogte verstelbare hoofdsteunen. Opmerkelijk genoeg gebruikt Mobilvetta geen L-vorm zodat de passagiers meer beenruimte hebben. De zijzit biedt ruimte voor een extra gast aan tafel.
Zo licht van binnen zien we een testcamper niet vaak. Het blad van de eettafel met verlichte voet kan door het omklappen van het bovenste deel worden verdubbeld.
Het tafelblad met verlichte voet laat zich omklappen voor een makkelijkere doorgang naar de draaibare voorstoelen, maar moet daarvoor wel leeg zijn.
Het queensbed boven de garage is zeer comfortabel. De goed gepolsterde koudschuimmatras rust op een houten lattenbodem in een aluminium frame. Het geheel is via een schakelaar in de garage 23 centimeter in hoogte te verstellen. Dankzij de ruimteverdeler schuift het dekbed niet van het voeteneinde, een veel voorkomend euvel van een queensbed. De toegang tot het bed kan zowel vanaf links als rechts via een trapje met twee treden. Aan weerszijden van het hoofdeinde van het bed is een verlichte kledingkast geplaatst.
Een comfortabel matras op een houten lattenbodem in een aluminium frame, elektrisch 23 centimeter in hoogte verstelbaar en met een opklapbaar voeteneinde waaronder zich een klein opbergvak bevindt.
Het handbediende hefbed voorin kan na het omklappen van de voorstoelen zonder problemen worden neergelaten. Het ligcomfort is ook hier goed, dankzij de houten lattenbodem. Het bed is bereikbaar via een aluminium trapje dat je aan het bed kunt hangen.
Techniek aan boord
De Mobilvetta K-Yacht Tekno Design 79 is uitgerust met een geïsoleerde, verwarmbare dubbele bodem, waarin goed toegankelijk de schoon- en vuilwatertank met aftapkranen zijn ondergebracht en delen van de elektra.
Goed bereikbare aftapkranen en bodemluiken met een frame.
De luchtverwarming op gas, Truma Combi 6 CP Plus, is via twee schuifdeurtjes in de voorwand van de garage goed bereikbaar. Hier heeft Mobilvetta ook het vorstcontroleventiel geplaatst. De gasflessenkast is voorzien van een vrij kleine klep, zodat bij het wisselen van de voorste fles, de achterste er ook uit moet. Een gasveiligheidsregelaar met crashsensor maakt het mogelijk ook de gasverwarming tijdens het rijden te gebruiken.
Veiligheid
Naast de algemene uitrusting is ook de standaard veiligheidsuitrusting van de testcamper bovengemiddeld. Zo is er voor zowel de bestuurder als de bijrijder een airbag en zijn ESP met Traction+, een hellingrem en een afdaalhulp ook aan boord. Het zicht rondom is voor een integraal bovengemiddeld goed. En de buitenspiegels nemen hier, in tegenstelling tot veel concurrenten, weinig van het zicht naar linksvoor weg. Wel zou de optionele achteruitrijcamera meer zicht naar achteren mogen tonen. Het beeld kijkt vanaf de achterwand zeer steil naar beneden, waardoor hindernissen pas laat in beeld komen en je weinig tijd hebt om daarop te reageren. Dat moet vrij simpel te corrigeren zijn. Ook het raam in de toegangsdeur draagt bij aan het zeer goede zicht rondom.
De basisprijs voor de Mobilvetta K-Yacht Tekno Design 79 bedraagt een redelijke € 88.793. Hiervoor krijgt de designfan een wintervaste, markante en zeker niet alledaagse integraal met een goede uitrusting, solide vervaardigde opbouw en kleine afwerkingsfoutjes bij het interieur. Wie daarmee leven kan, zal op de camperplaats zeker de aandacht trekken met deze opvallende integraal.
Conclusie Mobilvetta K-Yacht Tekno Design 79
Testredacteur Matthias Piontek: “Wat een prachtige camper: de Mobilvetta K-Yacht Tekno Design 79 uit de reeks topmodellen zorgt terecht voor een wauw-effect. Consequent design is hier gecombineerd met een goede opbouw en een rijke standaarduitrusting. De ongebruikelijke indeling heeft ook zijn voordelen. Minder fraai is de deels slordige afwerking in het interieur en onder de onderbodem van de testcamper, die echter nog uit de eerste serie stamt. Inmiddels zou het kwaliteitsniveau merkbaar verbeterd moeten zijn. En dan is de Mobilvetta K-Yacht Tekno Design 79 een geweldige camper.”
In pdf-vorm
Wil je het hele artikel over de Mobilvetta K-Yacht Tekno Design 79 liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.