Signalement
- Merk
- Malibu
- Model
- T 430 LE
- Onderstel
- Fiat Ducato Multijet 2.3 met origineel verlaagd chassis; voor: onafhankelijke ophanging met McPherson-veerpoten; achter: starre as op bladveren met schokdempers; voorwielaandrijving
- Banden
- Voor/achter: 225/75 R16 CP
- Testjaar
- 2021
- Gewicht
- Maximum gewicht: 3.500 kg; rijklaar gewicht: 2.905 kg
- Basisprijs
- € 83.195
Carthago heeft de reputatie technisch hoogwaardige campers te bouwen, maar daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan. Enkele jaren geleden heeft de fabrikant uit het Duitse Aulendorf daarom de naam Malibu, die vroeger voor VW-campers werd gebruikt, nieuw leven ingeblazen. Sindsdien staat Malibu voor meer betaalbare – maar zeker niet goedkoop vervaardigde – campers. En ze worden geproduceerd in het kleine Sloveense stadje Odranci.
Dubbele bodem
De eerste generatie halfintegralen van Malibu was nog niet uitgevoerd met een verwarmbare en geïsoleerde dubbele bodem. Dit kwam met de tweede generatie. De jongste versie heeft nu een hogere dubbele bodem, toegankelijk van binnenuit en via serviceluiken, en een typisch Carthago-kenmerk: zijwanden die doorlopen in het dak en aan de bovenkant zijn afgerond.
De huidige generatie van de Malibu trekt onze aandacht, en dus is de gloednieuwe Malibu T 430 LE, met een basisprijs vanaf € 83.195, onderwerp van deze proftest. De 690 centimeter lange halfintegraal met een maximaal toelaatbaar totaalgewicht van 3.500 kilogram is gebouwd op de Fiat Ducato 2.3 Multijet met origineel verlaagd chassis en een wielbasis van 380 centimeter. De basismotor is een turbodiesel met 120 pk, maar ons testexemplaar met een totaalprijs van € 93.485 was voor € 1.320 uitgerust met de 140 pk-turbodiesel.
Met twee bedden in de lengterichting achterin is de T 430 LE ontworpen voor twee kampeerders, hoewel de zitgroep optioneel kan worden omgebouwd tot bed. En de L-zitbank van de zitgroep is uitgerust met twee driepuntsveiligheidsgordels, zodat de camper wel vier zitplaatsen heeft.
Malibu heeft de toiletruimte met geïntegreerde douche aan de bestuurderszijde tussen het bed en de zitgroep geplaatst, met daartegenover de keuken en de toegangsdeur. Deze indeling is doorgaans erg populair.
Helemaal houtvrij
Het ontwerp van de opbouw, die afgezien van de vloer helemaal houtvrij is, gaat van generatie op generatie steeds meer lijken op die van de Carthago-modellen. Zo plaatst Malibu nu een carrosserie met een verwarmbare en geïsoleerde dubbele bodem tot 48 centimeter hoog op het standaard verlaagd chassis van de Fiat Ducato. Het paneel van de ondervloer bestaat uit een 33 millimeter dikke rotbestendige vezelversterkte kunststof sandwich. Malibu gebruikt multiplex voor de vloer, dat aan de snijranden door een laagje lak wordt beschermd tegen vocht.
De zijwanden, die naar het dak toe zijn afgerond, en de achterwand zijn gemaakt van 33 millimeter dikke sandwich met aluminium beplating aan de buitenkant en triplex aan de binnenkant. Voor het dak, dat eveneens 33 millimeter dik is, gebruikt Malibu een vezelversterkte kunststof laag aan de bovenzijde en triplex aan de onderzijde.
Kooi van Faraday
Het verschil met Carthago is dat de modellen van het moedermerk aan de onderzijde van het dak en de binnenzijde van de wanden zijn uitgevoerd met aluminium beplating. Dit zorgt voor een kooi van Faraday als bescherming tegen blikseminslag. De Malibu’s bieden deze bescherming niet.
Waterafstotend RTM-schuim wordt gebruikt als isolatie voor het dak, de wanden en de onderkant. Ook de afwerking van de opbouw is fraai: alle openingen in de vloer zijn netjes afgewerkt, net als de overgang van de stuurcabine naar de carrosserie en de dakverhoging. Malibu monteert chassisverbredingen op de langsliggers van het verlaagde chassis die het vloerpaneel extra ondersteunen.
Vriendelijk interieur
Wie de T 430 LE binnengaat, komt in een licht en vriendelijk interieur. Er is een handig schoenenvak dat uit de zijkant van de zitbankberging draait. En een bijzonder uittrekmechanisme onthult de tv door tegelijk een meubelpaneel via een kabel weg te trekken.
Maar er zijn nog meer praktische vondsten in de Malibu. Zo hoef je geen ladder te beklimmen om in de eenpersoonsbedden te komen, ook niet als deze zijn gecombineerd tot een tweepersoonsbed. Bij de Malibu T 430 LE is er een verschuifbare houten trap die in beide gevallen goed voldoet. Daarnaast is het meubilair goed afgewerkt.
Slapen en zitten
De Malibu T 430 LE heeft standaard dus twee eenpersoonsbedden die je kan ombouwen tot tweepersoonsbed. Daarvoor trek je de eerder genoemde trap naar voren en leg je een extra matrasje op de uitgetrokken lattenbodem. De matrassen van de eenpersoonsbedden liggen ook op houten lattenbodems met ventilatie en bieden een goed ligcomfort. De voetuiteinden kun je opklappen. Daaronder bevinden zich de garderobekasten, die deels doorlopen in de verwarmbare dubbele bodem.
Met twee ledleeslampjes en verschillende inbouwspots is het slaapgedeelte goed verlicht. Maar we hebben wel een suggestie: als Malibu in de hele camper slechts één usb-stopcontact wil installeren, maak er dan in elk geval een dubbel stopcontact van.
De zithoek is comfortabel genoeg voor vier personen. De zitbank met korte ‘L’ is uitgerust met veiligheidsgordels. Het tafelblad kan in vier richtingen worden verschoven en heeft een centrale voet die automatisch vergrendelt. Deze kan je ontgrendelen met een pedaal. De zijzitbank heeft een opbergruimte en de bank heeft een schoenenvak aan de zijkant. De zitgroep is goed verlicht met talrijke inbouwspots (led).
Keuken en toiletruimte
De keuken heeft een klassieke blokvorm. We vinden het prima dat Malibu zes kleinere lades heeft gemonteerd in plaats van drie grote. Ze zijn steviger en nemen in geopende toestand minder ruimte in. Grotere pannen passen in de spoelbak en op het gietijzeren rooster van de driepitskookplaat. Het deksel van de spoelbak doet tevens dienst als snijplank en kan als extra plank naast de koelkast aan de wand worden gehangen. De Dometic-koelkast heeft een inhoud van 139 liter en kan aan twee kanten open, de keuken of de slaapkamer.
De toiletruimte heeft een geïntegreerde douchecabine met soepel lopende halfronde acryl schuifdeuren en maakt daarmee slim gebruik van de ruimte. De wastafel is aangepast aan de ronding van de douchedeuren en biedt zo de grootst mogelijke capaciteit. Een Mini Heki-dakraam van Dometic zorgt voor voldoende ventilatie in de toiletruimte. De grote schuine deur biedt makkelijk toegang tot de toiletruimte en scheidt tevens het zitgedeelte en de keuken van de toiletruimte en de slaapkamer. Waarmee de Malibu T 430 LE ook in deze discipline weet te overtuigen.
Conclusie
Testredacteur Mathias Piontek: “Carthago’s nog vrij jonge dochteronderneming Malibu heeft in korte tijd een goede reputatie opgebouwd. Geen wonder, want het merk profiteert van de kennis en ervaring van het gerenommeerde moederbedrijf. In combinatie met het goede vakmanschap van de werknemers van de fabriek in het Sloveense Odranci, levert dit aantrekkelijke campers op.
De Malibu T 430 LE laat de nieuwste ontwikkeling bij de halfintegralen zien, want het merk neemt de tot in het dak doorlopende zijwanden nu ook over van Carthago. Of het nu gaat om de dubbele bodem of de vele doordachte details in het interieur, de Malibu T 430 LE is een ideale camper voor twee personen die graag en veel reizen.”
In pdf-vorm
Wil je het hele artikel over de Malibu T 430 LE liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.