ACSI FreeLife

Menu

Proftest: Knaus Van TI Plus 650 MEG

Nieuw model, nieuwe modellijn, nieuw basisvoertuig. Bij de Knaus Van TI Plus 650 MEG is alles nieuw – en dat maakt de camper reuze-interessant.

Auteur
Ivo van den Dijssel
Datum
ReactiesReageer
Knaus Van TI Plus 650 MEG

Signalement

Merk
Knaus
Model
Van TI Plus 650 MEG
Onderstel
MAN TGE 3.140 met origineel ladderchassis
Testjaar
2019
Gewicht
Max. toelaatbaar gewicht 3.500 kg, rijklaar leeggewicht 2.955 kg
Basisprijs
€ 80.794

De Van TI van Knaus is enorm populair bij kampeerders. Begrijpelijk: ondanks de opbouwbreedte van maar 2,22 meter voelt de camper aangenaam ruim aan, het eigengewicht is relatief laag en de prijs-kwaliteitverhouding is fair. En toch zijn er mensen die liever een ander basisvoertuig dan de Fiat Ducato wensen, hoe goed die ook is. Hoofdreden is dat de Ducato standaard met voorwielaandrijving wordt geleverd, of heel zelden omgebouwd tot 4WD. Sommige kampeerders hebben nu eenmaal liever een camper met achterwielaandrijving vanwege de goede grip op de weg dankzij het gewicht van de opbouw.

Alternatief van de Van TI

Die wens heeft Knaus ter harte genomen en doen besluiten een alternatief voor de Van TI aan te bieden, dat op z’n minst optioneel over een dergelijke aandrijving beschikt. De nieuwe Knaus Van TI Plus 650 MEG heeft echter niet de Mercedes-Benz Sprinter of Renault Master als basisvoertuig, maar de MAN TGE 3.140 met origineel ladderchassis, in de lengte ingebouwde 140 pk-turbodiesel, zes versnellingen en voor- of achterwielaandrijving of 4WD. Het voertuig stamt af van de VW Crafter en wordt standaard geleverd met allerlei hulpsystemen voor actieve en passieve veiligheid. Naast de 650 MEG is de Van TI Plus ook te bestellen als modelvariant 700 LF met frans bed en de toiletruimte achterin.

De geteste 6,60 meter lange Van TI Plus 650 MEG is een opvallende verschijning. Heel wat passanten – allemaal kampeerders, dat wel – kijken vol verwondering naar het nieuwe basisvoertuig. Maar laten we zeker de opbouw van Knaus niet vergeten. Boven de optioneel aan weerszijden toegankelijke, ruime garage staan twee eenpersoonsbedden, tegen elke zijwand één. Daarvoor is de variabele toiletruimte ingebouwd en naast de opbouwdeur staat het keukenblok. Voorin is plek voor vier personen in de zitgroep. De met vier gordelplekken uitgeruste halfintegraal heeft twee slaapplaatsen en heeft een basisprijs van 80.794 euro.

Knaus VAN TI PLUS 650 MEGDe zitbank kan 10 centimeter naar het middenpad worden verbreed. Ook het tafelblad kan worden vergroot, zodat je er ook vanuit de draaibare voorstoelen goed bij kunt.

Carrosserie

Knaus construeert de opbouw van de Van TI Plus 650 MEG op het originele 3,5 ton-ladderchassis van MAN met een wielbasis van 3,64 meter. De 40 millimeter dikke bodemplaat bestaat uit een rotvrije polyester-sandwich, waarbij de fabrikant alle noodzakelijke openingen nauwkeurig heeft verzegeld. Opvallend is de elektra aan de onderbodem: accuraat gelegd met kabelstekkers die goed tegen indringend vocht zijn beschermd. De stevige panelen onder aan de opbouw zijn gemaakt van aluminium. De achterbumper bestaat uit meerdere delen en hoeft in geval van schade dus niet per se in z’n geheel te worden vervangen.

Voor de zijwanden heeft Knaus gekozen voor een 31 millimeter dikke aluminium-sandwich, op het dak voor een 32 millimeter dikke, hagelwerende vezelversterkte kunststof sandwich. Geïsoleerd is de camper met EPS-schuim (styropor). Voor de opbouw maakt Knaus nog gebruik van houten balken, wat geen probleem is zolang de opbouw dicht blijft. Zeer goed: de buffer van kunststof op de overgang van de stuurcabine naar de opbouw voorziet het mechanisme van een afdichting die het kunststofdeel op afstand houdt. Zo schuurt er niks tegen het metaal van de stuurcabine. Tussen het dak van de stuurcabine en de polyester dakverhoging heeft Knaus een laag schuimrubber aangebracht, wat eveneens schuren voorkomt.

De camper is voorzien van eenvoudige opbouwramen – wellicht ter compensatie van het duurdere basisvoertuig. Ook moet de op zich goed te bedienen opbouwdeur het stellen met een eenvoudige vergrendeling en zonder raam.

camper 300x300 1

Camperverzekering: onbezorgd op pad!

  • Korting met de schadevrije jaren van je auto
  • Tot 3 jaar lang de aanschafwaarde vergoed
  • Vervangende camper meeverzekeren
Bereken vrijblijvend je premie

Hoge drempel

De onderste instaptrede zou Knaus moeten aanpassen. De trede is al niet bijster groot, en dan zit ook nog eens de deurdrempel in de weg. Als die drempel vlak met de trede zou zijn, is het probleem opgelost. Bovendien zou een handgreep bij de ingang wenselijk zijn. Maar verder is de opbouw goed gebouwd met een degelijke finish. Ook de stuurcabine van MAN is goed afgewerkt. Aan de naden en roestbescherming is te zien dat de fabrikant nauwkeurig te werk gaat.

Knaus VAN TI Plus 650 MEGOndiepe onderste instaptrede met hoge drempel.

Interieur

Als je de Knaus Van TI Plus 650 MEG betreedt, vallen meteen enkele zaken op. Ten eerste: de vloer is over de gehele oppervlakte van het leefgedeelte vlak. De kleine trede naar de stuurcabine stoort geenszins. Ten tweede: het meubilair volgt niet de lengteas van het voertuig, maar vertoont een enigszins schuine lijn. Hierdoor lijkt de ruimte groter, want vanaf de deur heb je zicht op het slaapgedeelte.

De meubels zijn gemaakt met goede componenten en dito ervaring. Alle kleppen van de bovenkasten en alle laden sluiten met softclose en zowel de meubels zelf als het hang- en sluitwerk zijn oerdegelijk. Dat maakt het des te onbegrijpelijker dat Knaus voor de bovenkasten nog altijd gebruik maakt van sluitingen met scherpe randjes. Als je even niet oplet, heb je zo een lelijke schram op je arm. En dan te bedenken dat hetzelfde type sluiting ook leverbaar is met afgeronde hoeken.

In de toiletruimte en zitgroep laat Knaus wel weer zien hoe een goed interieur in elkaar steekt. De toiletruimte is variabel en heeft weinig plaats nodig terwijl je toch veel ruimte hebt om te douchen. De tweepersoonszitbank kan (optioneel) een stuk in de breedte worden uitgeschoven, waardoor je net wat comfortabeler zit. Voor meer ruimte in het middenpad schuif je de bank gewoon weer samen. Al met al zijn onze experts het erover eens: het interieur van de Knaus Van TI Plus 650 MEG is dik in orde.

Keuken

Zoals gebruikelijk in dit type voertuig van minder dan zeven meter lang, is het keukenblok compact. Het werkblad is beperkt maar kan met een uitklapbare plank worden vergroot. In dat geval moet je wel je buik inhouden als je door de opbouwdeur naar binnen of naar buiten wil. De plaatsing van de kookplaat en spoelbak is evenmin ideaal. In de huidige opstelling blijft er te weinig ruimte over om groenten te snijden of ingrediënten neer te leggen. Dat de kookplaat maar twee pitten heeft, met elektrische ontsteking, stoort in de praktijk dan weer totaal niet. Extra werkblad zou Knaus kunnen winnen door voor een rolgordijn te kiezen dat minder plaats inneemt. Het apparaat steekt nu maar liefst zeven kostbare centimeters uit. In de bovenkast en de onderkast met twee degelijke schuifladen en het vak eronder is ruimschoots plaats voor proviand voor twee personen.

Knaus VAN TI Plus 650 MEGHet werkblad van de keuken is eenvoudig te vergroten
met een klappank. De tweepitskookplaat voldoet in de
praktijk volledig. Naast het keukenblok staat de 142
liter-absorptiekoelkast van Thetford.

De gasventielen voor de kookplaat, de 142 liter-absorptiekoelkast en de gasverwarming Truma Combi 6 Plus bevinden zich goed bereikbaar in de bovenste lade. De aftapkranen voor de waterinstallatie in het onderste vak beschermt Knaus tegen schade door schuivende proviand met een kunststof frame. Een lichte, makkelijk schoon te maken ledlamp en twee stopcontacten boven de spoelbak ronden de goede uitrusting van de keuken af.

Toiletruimte

De variabele toiletruimte draagt wezenlijk bij aan de zeer economische ruimte-indeling van de Van TI Plus 650 MEG. De douche is namelijk geïntegreerd in de ruimte. Om die te gebruiken draai je de wasbak voor het vaste Thetford-toilet, trek je de waterkraan annex douchekop uit zijn houder en sluit je de ruimtebesparende schuifdeur. Die doet dan dienst als deel van de douchecabine. Water en schuim verdwijnen via de twee afvoerputjes in de douchekuip. Aanvankelijk stoort de wielkast van het linker achterwiel enigszins, maar dat went snel genoeg, zeker omdat de douchecabine verder aangenaam ruim is.
Een groot medicijnkastje, de mooi gelijkmatige verlichting en een grote beugel voor handdoeken vervolmaken de prima uitrusting van het sanitair. Alleen het dakraam had wat groter gemogen.

Knaus VAN TI Plus 650 MEGDe toiletruimte van de Van TI Plus 650 MEG met
schuifdeur benut de beschikbare ruimte zeer
goed. Om te douchen draai je de wastafel met
spiegel en al voor de wc. De kraan is uittrekbaar
en doet zo dienst als douchekop.

Zitgroep

Voorin vormt Knaus een halve dinette met de in hoogte verstelbare en optioneel draaibare voorstoelen. De tafel is bevestigd tegen de zijwand en kan middels een draaischijf worden vergroot, zodat je vanuit alle vier de zitplaatsen prima bij je bord kunt. De tweezitsbank is uitgerust met in hoogte verstelbare hoofdsteunen en driepuntsgordels en kan tegen meerprijs in de breedte worden uitgeschoven – een handige optie gezien de beperkte binnenbreedte van 2,05 meter. De verlichting boven de tafel is goed, maar boven de gedraaide cabinestoelen had Knaus nog twee leeslampen mogen monteren. Naast de twee 230 volt-stopcontacten is de zitgroep voorzien van een usb-stopcontact.

cover FL 2023 tijdloos scaled

Krijg je geen genoeg van caravans en campers?

  • Lees meer in het ACSI FreeLife magazine
  • Probeer nu 3 nummers voor €10
  • Stopt vanzelf
Meer info

Slaapgedeelte

Boven de garage bevindt zich het slaapgedeelte, bestaande uit twee eenpersoonsbedden tegen de zijwanden, een middenkussen en twee grote traptreden om in de bedden te stappen. De koudschuimmatrassen zijn elf centimeter dik, passen zich goed aan de vorm van het lichaam aan en rusten op houten lattenbodems. Ze zijn niet rechthoekig, maar volgen de schuine lijn van het middenpad. Daardoor oogt het slaapgedeelte aangenaam asymmetrisch, zonder dat de vorm van de matrassen een negatieve uitwerking op het slaapcomfort heeft. Beide voeteneinden kunnen omhoog, met onder beide een kledingkast inclusief deur, ledverlichting en kledingroede.

De twee spots boven het met textiel bespannen hoofdeinde geven voldoende leeslicht. Een tweede 230 volt-stopcontact of een usb-stopcontact was hier handig geweest. Dat laatste is wel beschikbaar als optie.

Knaus VAN TI Plus 650 MEGDe lengteas van beide bedden loopt niet zo parallel met de lengteas van het voertuig. Zo zou de ruimte groter moeten ogen. Tegen een meerprijs kunnen de eenpersoonsbedden tot een tweepersoonsbed worden gecombineerd. Onder beide opklapbare voeteneinden is een goed toegankelijke kledingkast ingebouwd. De treden om het bed te bestijgen zijn aangenaam groot en  veilig, wat vooral ’s nachts een pre is.

Boordtechniek

De schoon- en vuilwatertank installeert Knaus vorstvrij, half in en half buiten het voertuig en goed toegankelijk via het serviceluik in de buitenwand. Daarachter vind je ook de aftapkranen en het Frost Control-ventiel van de in de bankbak ingebouwde gasverwarming inclusief 10 liter-boiler. De gasflessenkast beschikt over een tamelijk smalle deur. Om de achterste fles te verwisselen, moet de voorste er dus eerst uit. Het goede nieuws is dat de flessen zich op rugvriendelijke hoogte bevinden.Het bovenste ventilatierooster van de koelkast zou Knaus wat lager mogen plaatsen, want nu belemmert de aan de zijkant bevestigde luifel de luchtstroom door het rooster enigszins.

Veiligheid

De Van TI Plus 650 MEG wordt standaard geleverd met airbags voor chauffeur en passagier, ABS, ESP, noodremassistent en Multi Collision-rem (die blokkeert bij een aanrijding alle wielen en voorkomt zo dat het voertuig na een eerste botsing door kan rollen en een tweede botsing kan veroorzaken). Andere systemen zoals een vermoeidheidsdetector en rijstrookkassistent zijn beschikbaar. Dat maakt de nieuwe Knaus-halfintegraal al met al een heel veilig voertuig.

Conclusie Knaus Van TI Plus 650 MEG

Testredacteur Mathias Piontek: “De Fiat Ducato is en blijft het standaard basisvoertuig, maar wij kunnen Knaus’ keuze om in dit geval voor de MAN TGE te opteren wel begrijpen – en waarderen. Het biedt de klant meerdere voordelen: er zijn standaard meer hulpsystemen aan boord, en het rijcomfort ligt duidelijk hoger. Bovendien heb je de keuze uit voor- en achterwielaandrijving en 4WD. De schuine belijning van de indeling van de Van TI Plus 650 MEG zorgt voor een aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk interieur.”

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel over de Knaus Van TI Plus 650 MEG liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

Proftest Knaus Van TI Plus 650 MEG

Praat mee

Praat mee: Proftest: Knaus Van TI Plus 650 MEG

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht