Signalement
- Merk
- Knaus
- Model
- Live Traveller DG
- Onderstel
- Fiat Ducato 2.3 MultiJet met Al-Ko verlaagd chassis
- Testjaar
- 2018
- Gewicht
- Max. toelaatbaar gewicht 3.850 kg
- Basisprijs
- € 69.616
Heb je het al gemerkt, papa? Er rammelt hier achterin helemaal niks.” Wat zoonlief hier al na enkele testkilometers treffend aanstipt, is een belangrijk pluspunt van de Live Traveller DG 650: het meubilair is voorbeeldig gebouwd. Niks kraakt, niks rammelt. De kleppen zijn feilloos gemonteerd en de geweldige keukenladen hebben softclose-vergrendeling. Eén klein duwtje vanuit de losse pols en de klep of lade sluit soepel – dat hebben we in duurdere campers wel anders gezien.
Opties
Let wel, de DG 650 krijg je uiteraard ook niet voor niks. Enkele belangrijke opties aan boord stuwen de prijs op naar € 69.616. Als je je een beetje in het camperaanbod verdiept, vind je ongetwijfeld voordeligere modellen – maar zelden met zoveel goed gemaakte details.
Het leefgedeelte van de Traveller is chic, de sfeer heel smaakvol en anders dan we bij veel concurrenten zien. Aantrekkelijk ook voor jongere klanten die een gezinscamper voor maximaal zes personen zoeken. Aan de dubbele dinette kunnen onderweg vier mensen zitten: twee in rijrichting met driepuntsgordels, twee achteruit met heupgordels. In de gigantische bovenkasten rondom heb je een zee van ruimte. Rechts achterin naast het bed staat een kledingkast van 50 x 58 x 98 centimeter en eronder zijn nog twee extra kledingvakken voorzien. Wat je hier niet kwijt kan, stop je in een van de ruime opbergvakken voor klein spul in de garage. De garage meet 220 x 120 x 114 centimeter en heeft aan beide zijden deuren, die verbonden zijn met de centrale vergrendeling.
Het leefgedeelte van de Traveller is chic en smaakvol ingericht.
Makkelijk manoeuvreren
Met zoveel bergruimte zijn we blij dat het maximaal toelaatbare totaalgewicht van de testcamper is verhoogd naar 3,8 ton, anders was het laadvermogen zelfs voor vier personen al een beetje schamel geweest. En met veel bagage aan boord is de optionele 150 pk-motor een zegen natuurlijk. Sportief kun je de motor, ondanks die twintig pk extra, nog altijd niet noemen, maar er zit genoeg vermogen en trekkracht in om moeiteloos een bergpas te bedwingen, zelfs volbeladen.
Een hoop bochten? Geen enkel probleem voor de Traveller, die zich uiterst goedmoedig door elk landschap laat manoeuvreren, met dank aan de wielbasis van 403 centimeter. Hierdoor heeft de camper achter een korte overhang en dat bevordert de rijeigenschappen aanzienlijk. Zelfs met drie fietsen op een drager achterop en een volgestouwde garage houdt het chassis moeiteloos stand – de Knaus ligt veilig en prettig op de weg.
Het brandstofverbruik van de alkoofcamper valt vrij hoog uit, al mag dat amper een verrassing heten. Dat ligt trouwens voor een groot deel aan het feit dat de bestuurder de maximumsnelheid van honderd kilometer per uur op sommige lange en saaie stukken snelweg ietwat vrij interpreteerde. Maar ook als je heel kalm rijdt, verbruikt de Ducato-diesel in de Traveller al gauw twaalf liter op honderd kilometer. Gezien de geringe tankinhoud van vijftig liter ben je, ongeacht je rijstijl, dus sowieso verplicht om elke vierhonderd kilometer de tank vol te gooien.
Gigantisch gebruiksgemak
Komen we bij de techniek. De Truma Combi 6 verwarmt moeiteloos de hele ruimte, maar de 80 Ah-huishoudaccu en 16 A-oplader zijn eigenlijk net iets te zwak voor een camper van deze grootte. Ook de klapramen hadden met het oog op de totaalprijs van de camper iets hoogwaardiger gemogen. Optioneel kun je trouwens wel Dometic S7-ramen in kozijnen laten inbouwen. Het optionele Fiat-pakket bestaat uit airco voor de stuurcabine, passagiersairbag, cruisecontrol, 16 inch-wielen en radiobediening aan het stuur. Allemaal zinvolle accessoires en hun geld waard.
De Traveller heeft standaard goedkope opbouwramen.
De belijning van het hoge alkoofdak zal misschien niet iedereen kunnen bekoren, maar zorgt binnen wel voor gigantisch gebruiksgemak. Het beetje mollige uiterlijk van de opbouw wordt trouwens slim verdoezeld met dynamische bestickering, die de camper zowaar een zweempje sportiviteit geeft. En of je er nu wel of niet van houdt, de alkoof herbergt een vorstelijk tweepersoonsbed met een koudschuimmatras van 200 x 157 centimeter en een vlakke lattenbodem. Als je je slaapkamer graag goed ventileert, kun je een tweede alkoofraam aan de bestuurderskant bestellen. En als we dan per se iets kritisch over de alkoof moeten zeggen: voor ons graag twee ledlampjes met zwanenhals in plaats van de huidige, vast aan de wand geschroefde leeslamp.
De ladder om naar het alkoofbed te klimmen daarentegen, is uiterst geraffineerd. Deze is verborgen in een smalle kast voor de opbouwdeur, je schuift hem eenvoudig via een rail tevoorschijn als je hem nodig hebt. Eenmaal vastgeklikt voor gebruik staat de ladder zo vast als een huis.
Achterin de Traveller slaap je overdwars op een bed van 200 x 136 centimeter. De dubbele dinette kan worden omgebouwd tot bed van 170 x 130 centimeter, groot genoeg voor twee kleine kinderen.
Vernuftige details
Terug naar de vernuftige details aan boord, zoals de puike servicebox. Achter het serviceluik naast de deur aan bestuurderskant vind je de vulopening van de schoonwatertank, de aftapkranen van de schoon- en vuilwatertank, de CEE-aansluiting met bodemgat en het Truma Frost Control-ventiel. Alles comfortabel bij elkaar in een verwarmbaar vak – goed werk van Knaus. De eerder genoemde softclose-vergrendeling kan niet vaak genoeg worden geprezen. Zelfs volgeladen met potten en pannen en allerhande levensmiddelen glijden de keukenladen nog uiterst soepel en gaan ze boterzacht dicht. Een bescheiden serviceluik in de vloer voor de keuken geeft toegang tot de schoon- en vuilwatertank. De hygiënevoorschriften naleven was nog nooit zo gemakkelijk.
En de lichamelijke hygiëne? De toiletruimte van 118 x 72 centimeter is ronduit geslaagd. De vakken voor al je sanitaire benodigdheden zijn handig opgedeeld, voor het toilet heb je lekker veel beenruimte en ook in de douche heb je ruim voldoende bewegingsvrijheid. Om te douchen draai je eerst de achterwand inclusief wasbak en spiegel voor het toilet.
De lamellenschuifdeur van de toiletruimte loopt soepeltjes en gaat dicht met een eenvoudige magneetsluiting – waarvan de schroeven na een paar keer openen en sluiten al losraken. Een onnodig mankement dat met een kleine aanpassing vermeden had kunnen worden. Dat geldt trouwens ook voor een ander kritiekpuntje: zowel in de toiletruimte als in de spoelbak in de keuken loopt het water tergend langzaam weg. Niet zo gek: in de toiletruimte ontwaren we lange horizontale waterleidingen – meer hoogteverschil was wenselijk geweest.
Veel beenruimte op het toilet en ook onder de douche geniet je van veel bewegingsvrijheid.
Conclusie
Testredacteur Karsten: “De Knaus Traveller Live DG 650 is een wel doordachte en goed gebouwde gezinscamper. De paar zwakke plekken in de montage doen geen afbreuk aan de prima rijeigenschappen, het aangename leefcomfort en de voortreffelijke details. Als Knaus nog iets aan die kritiekpuntjes doet, kan ik deze camper zonder meer aanraden.”
In pdf-vorm
Wil je het hele artikel over de Knaus Live Traveller DG liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.