Signalement
- Merk
- Hymer
- Model
- Tramp S680
- Onderstel
- Mercedes-Benz Sprinter 317 CDI met origineel ladderchassis
- Banden
- voor/achter: 225/75 R16 CP
- Testjaar
- 2021
- Gewicht
- Maximumgewicht: 3.500 kg, rijklaargewicht: 2.980 kg
- Basisprijs
- € 80.990
Comfortabel glijdt de camper over de autosnelweg. De snelheid en de afstand tot de voorganger worden door de elektronica automatisch geregeld en de navigatie kun je met je stem bedienen. Dat zijn goede redenen om een camper op basis van de Mercedes-Benz Sprinter te kiezen. Klein addertje onder het gras: het plezier is niet echt goedkoop.
De Tramp S van Hymer brengt daar ook geen grote verandering in. Maar Hymer is er bij dit model wel in geslaagd om de aanschafprijs te beperken tot € 80.990. Er rolt momenteel geen Sprinter in het Duitse Bad Waldsee van de band met een lagere prijs. En vergelijkbare indelingen in de ML-T of MC-T modelreeksen kosten minstens € 10.000 meer.
Origineel chassis
Om de prijs te drukken, gebruikt Hymer niet het samen met Al-Ko ontwikkelde SLC-chassis voor deze voorwielaangedreven Tramp S, maar het originele ladderchassis van de Sprinter. Een dubbele bodem is daarbij niet mogelijk. De constructie, de afwerking en de geboden ruimte doen echter niet onder voor de duurdere modellen.
Speciale kenmerken van de Tramp S zijn de standaard dieselverwarming en de compressorkoelkast. Maar de gasvoorraad is kleiner. In deze proftest nemen we de Hymer Tramp S 680 onder de loep. Net als de beide andere indelingen 685 en 695 heeft de Tramp S 680 met een lengte van 739 centimeter een kloek formaat.
De indeling is toegesneden op twee personen: twee eenpersoonsbedden in de lengterichting achterin boven de garage, daarvóór een dubbele toiletruimte met toilet en douchegelegenheid aan weerszijden van het middenpad. Voor in de camper zien we een L-keuken en een halve dinette. Optioneel is er een hefbed voor twee extra slaapplaatsen.
Carrosserie
Hymer laat geen middel onbeproefd bij de constructie van de carrosserie en vertrouwt ook voor de Tramp S op de solide en beproefde PUAL-constructiemethode. Dit betekent dat de sandwichwanden en het dak aan beide zijden met aluminium zijn afgewerkt. Ze zijn geïsoleerd met waterafstotend PU-schuim en houtvrij.
De vezelversterkte kunststof sandwichvloer is geïsoleerd met een laag XPS-schuim, die ook waterafstotend is. Tegen een meerprijs van € 700 lijmt Hymer een extra laag vezelversterkte kunststof op het aluminium dak voor een betere bescherming tegen hagel. De afwerking van de carrosserie geeft nauwelijks aanleiding tot kritiek.
Bij de spatborden en de dakopbouw is de overgang naar de stuurcabine keurig afgedicht, er komt geen vuil of vocht achter de carrosserie. Alleen de schacht van het cassettetoilet is, zoals zo vaak, onvoldoende afgedicht tegen lekkende vloeistoffen.
Interieur
Je betreedt het interieur via een aangenaam brede toegangsdeur, maar die is niet standaard gekoppeld met de centrale vergrendeling. De stijl van het interieur is licht en modern. Hymer heeft gekozen voor roomkleurige oppervlakken, glanzend witte kastkleppen en een lichte laminaatvloer.
In combinatie met de donkere standaardbekleding en het tafel- en keukenblad in houtdecor ontstaat een mix van materialen en kleuren waaraan je wel even moet wennen. Het is natuurlijk een kwestie van smaak. Er bestaat geen twijfel over de degelijke afwerking van het meubilair, dat zelfs op slechte wegen nauwelijks rammelt of kraakt.
Details zoals de verborgen handgrepen op de bovenkasten, ronde en dus letsel voorkomende grendels en softclose sluitingen zijn aangenaam. Pas wel op voor de hoeken van de bovenkastjes onder het hefbed – hier zou je je hoofd pijnlijk kunnen stoten.
Zitgroep
Als het hefbed helemaal tegen het plafond zit, kun je eronder gebruikmaken van de zitgroep. Een tweezitsbank, draaibare voorstoelen en een zijzitbank bieden plaats aan maximaal vijf personen. De bank is strak gestoffeerd en zeer comfortabel. Een leuk detail: de fabrikant heeft in de kast onder het rechterbed een praktische houder gemaakt voor de hoofdsteunen – die heb je toch alleen tijdens de reis nodig.
De aan de zijwand bevestigde tafel kun je verlengen door middel van een extra blad dat kan worden uitgedraaid, zodat ook de gedraaide passagiersstoel goed in de zitgroep geïntegreerd is. Optioneel monteert Hymer een vrijstaande tafel met centrale voet en een L-vormige zitbank (€ 505). Wat de zitgroep mist is een goede leeslamp voor de bank. De vier spotjes onder het hefbed en het indirecte licht in de hangkasten zijn niet voldoende.
Slapen
Uitstekend leeslicht is er wel bij de eenpersoonsbedden achter in de camper. De matrassen zijn zeer comfortabel, ook al liggen ze niet op een lattenbodem maar op een eenvoudigere maar lichtere, ventilerende matrasbodem. Beide bedden zijn net geen 2 meter lang. Hymer is zuinig met dakkasten in het slaapcompartiment door slechts één kast rechts en één kast links te plaatsen tegen een meerprijs van € 300.
Kies je daar niet voor, dan is er een open plank rondom. De slaapkamer is mooi verlicht en heeft een dubbele usb-aansluiting voor bijvoorbeeld het opladen van smartphones. Er is geen kast van vloer tot plafond, maar er is een nette, open kast tussen het toilet en de koelkast.
Je kunt ook comfortabel liggen in het optionele hefbed (€ 2.025), dat met een druk op de knop boven de zitgroep naar beneden wordt gelaten. De camper kan in dat geval alleen kruipend worden verlaten of betreden. Zelfs als het hefbed volledig tegen het plafond zit, is de stahoogte van 187 centimeter niet voor iedereen voldoende.
Keuken en toiletruimte
De L-vormige keuken staat naast de achterkant van de zitbank. Met een driepitskookplaat met elektrische ontsteking, een ronde spoelbak en voldoende bergruimte in de boven- en onderkast valt er niets aan te merken op de uitrusting. Maar er zijn wel een paar kritiekpuntjes.
Zoals de twee 230V-stopcontacten die zijn gemonteerd op de zijwand achter de kookplaat, zodat ze alleen veilig kunnen worden gebruikt wanneer de glazen afdekking van het fornuis gesloten is. Hymer heeft het werkblad netjes aan de zijkanten afgedicht, maar er zijn wel ventilatiesleuven voor het verwarmingssysteem in het blad gemaakt.
Dit helpt om het interieur op te warmen, omdat warme lucht langs de wanden naar het plafond wordt geleid. Maar als er vloeistof lekt op het werkblad achter de spoelbak, komt dat snel in de verwarmingssleuven terecht. Hier zou een iets hogere rand voor de openingen wenselijk zijn. Er is een opstapje naar de toiletruimte achter de keuken.
De douchecabine aan de bestuurderszijde heeft goede afmetingen (vloeroppervlak 67 bij 62 centimeter), maar de kunststof vouwdeuren sluiten een beetje lomp. De deur van de toiletruimte is 90 graden draaibaar en dient als een ruimteverdeler aan de voorkant. Er kan echter slechts een halfhoog gordijn aan de kant van de bedden worden gesloten.
Boordtechniek
Op het eerste gezicht lijkt de standaarduitrusting van de Tramp S met dieselverwarming en compressorkoelkast ongewoon. Volgens Hymer is dit op veler verzoek van klanten. Gas wordt alleen gebruikt om te koken en daarom heeft de fabrikant een kleinere gasfleskast voorzien voor twee flessen van 2,75 kilogram. Dit zou ook voor vakanties van meerdere weken voldoende moeten zijn.
Je hoeft dan het soms omslachtige vervangen van gasflessen pas thuis weer te doen. Het geluid van de Truma-dieselverwarming is bescheiden. De compressorkoelkast koelt efficiënt, maar is altijd afhankelijk van stroom van de boordaccu of externe stroom. Wie langer zelfvoorzienend wil zijn, kan natuurlijk zonnepanelen, een tweede accu of het Smart Battery-pakket met lithiumaccu’s overwegen.
Wie toch liever met gas werkt, kan ook een gasverwarming en een absorptiekoelkast krijgen voor € 295 extra. In dat geval installeert Hymer ook een grotere gaskast voor twee flessen van 11 kilogram, wat wel ten koste gaat van de opslagruimte in het keukenblok.
Nieuw: Hymer Tramp S 585
Voor modeljaar 2022 komt Hymer trouwens met de Tramp S 585. Dit vergelijkbare mo[1]del heeft twee enkele bedden op dezelfde wielbasis maar dan 30 centimeter korter, dus een kortere oversteek achter de wielen. De 2022-prijzen waren bij het ter perse gaan van dit nummer nog niet bekend. Daarom zijn we in dit artikel nog uitgegaan van de prijzen die gelden voor modeljaar 2021.
Conclusie
Ontspannen reizen is de grote kracht van de Hymer Tramp S 680. Zelfs met het standaard Mercedes ladderchassis is het veercomfort van de sprinter ongeëvenaard. En de adaptieve cruisecontrol en de automatische transmissie zijn heerlijk op lange ritten. Om van alle voordelen te kunnen genieten, gaat de prijs natuurlijk snel omhoog, want bij Mercedes zijn de opties duur.
Toch is de prijs uiteindelijk een paar duizend euro lager dan bij andere modellen van dezelfde fabrikant of bij andere premiummerken. enkele details zouden nog beter kunnen, zoals de stopcontacten en de verwarmingssleuven in de keuken of de harde randen onder het hefbed.
Maar wie op zoek is naar een grote, comfortabele halfintegraal zou zeker eens naar deze Hymer moeten kijken. Wat nog op mijn wensenlijstje staat? Een korte Tramp S met dwarsbed en een compacte toiletruimte.
Meer caravantests in ACSI FreeLife magazine
Nieuwsgierig naar meer caravans? Deze vind je op de website van ACSI FreeLife. Neem een kijkje en laat je verrassen.