Signalement
- Merk
- Hymer
- Model
- Exsis-t 580
- Onderstel
- Fiat Ducato met origineel verlaagd chassis
- Testjaar
- 2020
- Gewicht
- Maximumgewicht: 3.500 kg; rijklaar gewicht; 2.830 kg; trekgewicht geremd/ongeremd: 2.000/750 kg
- Basisprijs
- € 74.290
Tot nu toe was de populaire, smalle en wendbare Exsis-t-serie van Hymer gebouwd op de Fiat Ducato met Al-Ko-chassis en torsiegeveerde achteras. Sinds modeljaar 2020 is Hymer voor de meest populaire indelingen overgeschakeld op de vernieuwde Exsis-t-serie. Om aan deze halfintegralen een aantrekkelijk prijskaartje te kunnen hangen, gebruikt de fabrikant uit Bad Waldsee nu de Fiat Ducato met het verlaagde chassis van het Italiaanse merk, inclusief de starre achteras met bladveren.
Nieuwe interieurkleuren
Dat is echter niet de enige wezenlijke verandering aan de vernieuwde Exsis-t. Het interieur heeft met de op elkaar afgestemde bruin- en grijstinten een duidelijk modernere sfeer dan de 2019-modellen. Daarbij heeft Hymer wezenlijke elementen uit het interieur van de Hymer B-MC overgenomen, bijvoorbeeld voor de bovenkastkleppen en de fijn gestructureerde meubeloppervlakken.
Het eerste model dat deze vernieuwing heeft ondergaan is de Exsis-t 580, die tijdens deze proftest centraal staat. De 6,94 meter lange halfintegraal heeft een maximaal toelaatbaar totaalgewicht van 3,5 ton. De camper heeft een klassieke indeling: boven de garage achterin zijn twee eenpersoonsbedden in de lengterichting geplaatst.
Daarvoor plaatst Hymer links van het schuin lopende middenpad de toiletruimte met geïntegreerde douche. Daar tegenover staat net achter de toegangsdeur het keukenblok. Voorin biedt de zitgroep met optionele L-uitbreiding ruimte voor vier tot vijf personen. De basisprijs van de Hymer Exsis-t 580 bedraagt € 74.290.
Carrosserie
De nieuwe basis voor de Exsis-t 580 is de inmiddels bekende, meermaals vernieuwde Fiat Ducato met het originele 3,5 tons verlaagd chassis, 120 pk-turbodiesel, handgeschakelde zesversnellingsbak en voorwielaandrijving. De houtvrije opbouw bouwt Hymer in zijn al decennia bekende en steeds verder verfijnde PUAL-techniek.
Zo zijn de zijwanden en de achterwand gemaakt uit een aluminium binnen- en buitenlaag (AL) en een isolatiekern uit polyurethaanschuim (PU). Het dak is uit hetzelfde materiaal, maar kan optioneel worden voorzien van een laag vezelversterkte kunststof voor een betere bescherming tegen hagel. De bodemplaat bestaat uit een 41 millimeter dikke vezelversterkte kunststof sandwichplaat met waterafstotende XPS-isolatie.
Hymer voorziet de Exsis-t 580 standaard van ramen in kozijnen en de vezelversterkte kunststof vloer in de garage is geïsoleerd en zelfdragend. De vezelversterkte kunststof overloop naar het Ducato-dak is net als de zijdelingse aansluiting op de stuurcabine zeer goed afgedicht met een dikke Sikaflex-rand. Ook de bodem is bij de technisch noodzakelijke doorvoeren zeer netjes afgedicht.
Een klein kritiekpuntje in de opbouw zijn de roodwitte markeringslichten. Deze zijn weliswaar volgens de voorschriften gemonteerd, maar als ze achteraan op de zijkant zouden zijn aangebracht zou je er tijdens het manoeuvreren in het donker meer aan hebben.
Interieur
Je stapt de Hymer Exsis-t 580 binnen via een 60 centimeter brede (optioneel van een raam voorziene) opbouwdeur en komt dan in een modern interieur met goed op elkaar afgestemde vormen en tinten. Het middenpad loopt schuin door de camper, waardoor je een vrij blikveld hebt vanaf de ingang naar het slaapgedeelte.
De meubels zijn goed afgewerkt. Bij de kleppen en deuren gebruikt Hymer degelijke metalen scharnieren en uitzetters. In de niet zichtbare delen van de camper, zoals bijvoorbeeld de schacht van de cassettetoilet, zijn echter wel multiplex panelen te vinden met onafgewerkte kopse kanten. Onder de zitgroep, de toiletruimte en voor de bedden achterin, heeft Hymer een dubbele bodem aangebracht en hiervoor eveneens multiplex gebruikt onder de vloerbedekking. In deze dubbele bodems zijn service- en opbergvakken te vinden, waarvan de randen en de deksels niet zijn beschermd tegen binnendringend water.
Volgens Hymer zijn hierover nooit klachten binnengekomen, maar helemaal gerust zijn we er niet op bij het bodemluikje in de toiletruimte tussen de douchebak en het toilet. Je kunt de zijkanten natuurlijk altijd nog zelf met een kwastje en wat blanke lak verzegelen.
Keuken en toiletruimte
Het keukenblok in de Exsis-t 580 heeft een iets schuin verlopend front, vanwege het schuine middenpad. Dankzij het goed aan het werkblad aansluitende, opklapbare plankje is er voldoende werkruimte. De driepits kookplaat met elektrische ontsteking is gecombineerd met de rechthoekige spoelbak. Rechts van de keuken sluit de absorptiekoelkast (142 liter) aan het keukenblok aan.
Levensmiddelen, serviesgoed en ander keukengerei kun je kwijt in de drie stevige lades met 15 kilogram draagvermogen of in de bovenkast. De led-lichtlijst zorgt voor ruim voldoende licht op het werkblad. Twee 230 volt-stopcontacten boven de spoelbak en een exemplaar bij de ingang maken de uitrusting compleet.
In de toiletruimte aan de andere zijde van het middenpad integreert Hymer de douche met meerdelige vouwdeur van acrylglas. In het begin lijkt de vouwdeur wat moeilijk te hanteren, maar na enkele keren douchen gaat het prima. Bovendien sluit de goed geleide deur netjes af naar de zijwand en de douchebak en loopt door tot net onder het plafond.
Het douchewater loopt weg via twee afvoeren. De trapeziumvormige wastafel is beter te benutten dan de vorm doet vermoeden. Wie een bezoekje aan het toilet brengt, heeft genoeg ruimte voor de voeten. Praktisch en veilig is het 230 volt-stopcontact in de bovenkast achter het deurtje die nog extra beveiligd is door een klepje.
Zitten en slapen
De testcamper is uitgerust met een optionele L-zitgroep met tafel op centrale voet in plaats van de zitbank met aan de zijwand bevestigde tafel. Daarnaast is de zitgroep tegen een meerprijs om te bouwen tot slaapplaats. Zowel op de draaibare voorstoelen als op de L-zitbank zit je comfortabel. De zitbank is bovendien uitgerust met driepunts veiligheidsgordels en in hoogte verstelbare hoofdsteunen.
De beide eenpersoonsbedden achterin bieden een goed ligcomfort, hoewel de matrassen niet op lattenbodems maar op ventilerende stof rusten. Het instappen in het bed gaat moeiteloos via de twee treden. Wie de extra uitbreiding voor een tweepersoonsbed bestelt, krijgt er behalve een wat groot uitgevallen extra plank ook een uitklapbare tweedelige trede bij om zonder ladder het bed te kunnen bereiken.
Met twee felle leeslampjes en de indirecte verlichting is het slaapgedeelte goed verlicht. Onder de voeteneinden van het bed zijn nog twee extra kasten voor kleding ondergebracht.
Conclusie
Testredacteur Mathias Piontek: “Al jaren is de Exsis-t een succesvolle reeks in het Hymer-gamma, vooral omdat de modellen goed doordacht zijn. Tegelijk is de Exsis-t een relatief betaalbare mogelijkheid om een Hymer aan te schaffen. En waarom zou Hymer het niet nog aantrekkelijker maken? Het originele Fiat-chassis maakt het mogelijk. Met het iets mindere rijcomfort, veroorzaakt door de starre achteras met bladveren, valt in de Exsis-t 580 goed te leven, want het is tenslotte geen camper uit de hogere klasse. Net als de in de test genoemde kritiekpunten zijn het geen grote struikelblokken. En tot slot is er nog het nieuwe interieur. Dat viel bij het gehele testteam in de smaak en dat maken we bij testcampers zelden mee. “
In pdf-vorm
Wil je het hele artikel over de Hymer Exsis-t 580 liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.