Signalement
- Merk
- Fendt
- Model
- Tendenza 495 SFR
- Onderstel
- Euro Delta-as
- Banden
- 195/70 R 15 C met aluminium velgen, Load Index 102 = 850 kg per wiel
- Testjaar
- 2017
- Gewicht
- Leeggewicht 1.404 kg (gewogen tijdens de test), max. toelaatbaar gewicht 1.700 kg (van de testcaravan)
- Basisprijs
- € 26.700 (gebaseerd op modeljaar 2017)
De Tendenza is al jaren een soort proefkonijn waarin Fendt nieuwe ideeën verwerkt om vervolgens de reactie van kampeerders te peilen. Dat Fendt goed bezig is, blijkt elke keer weer, want de Tendenza’s verkopen goed. Dat zal met de nieuwste loot aan de stam niet anders zijn. Vanbuiten een nieuwe achterpartij met chroom- en carbonelementen, vanbinnen lichte, elegante en strak vormgegeven meubels.
Rondzitgroep en frans bed
Van de vier nieuwe Tendenza-modellen springt er eentje het meest in het oog. In de 495 SFR met rondzitgroep en frans bed staat de keuken haaks op de muur, tussen de toegangsdeur en het bed achterin. Dat ziet er op het eerste gezicht misschien een beetje raar uit, maar je komt al snel achter de voordelen van deze indeling.
In technisch opzicht is de Tendenza in het algemeen, en ons testmodel in het bijzonder, goed uitgerust. Vanaf 2018 levert Fendt alle voertuigen standaard met de Truma iNet Box. Hiermee kun je bijvoorbeeld de Combi-verwarming aansturen met een app op je smartphone. Heb je een airco of inhoudsmeter van de gasfles aan boord, dan kunnen ook die worden bediend met je smartphone of tablet.
De testcaravan heeft naast de toch al uitgebreide standaarduitrusting nog een soundpakket met radio, een flatscreen-tv met houder, een luifel en nog wat kleine extra’s. In de basisversie kost de 495 SFR € 26.700. Dit is de basisprijs van de 495 SFR die gebaseerd is op het modeljaar 2017.
Carrosserie
“De carrosserie is een beetje veranderd, het ziet er goed uit”, zegt carrosserie-expert Rudi Stahl. “Onopvallende wijzigingen, maar chic. Alleen de chromen frames rond de achterlichten vallen enorm op.” De combinatie van polyester dak en hamerslag buitenwanden biedt een goede bescherming tegen hagel en kleine deukjes. “Dat is het prettige van hamerslag”, vindt Rudi. “Gladde beplating oogt misschien chiquer, maar zelfs de kleinste buts springt direct in het oog. Het is ook duurder en zwaarder dan hamerslag.” Dankzij het donkere folie lijken de getinte ramen groter en wordt de rechthoekige vorm wat afgezwakt. “Dat geeft de caravan een heel vlotte uitstraling.”
De achterpartij is een van de weinige onderdelen die echt duidelijk vernieuwd is. Reden te meer voor onze expert om die onder de loep te nemen. Hij prijst de grotere inbouwelementen, die zich harmonieus rond het grote achterraam groeperen, en de nog altijd makkelijk te verwisselen onderste hoeken van de bumper. De uitdraaisteunen blijken perfect bereikbaar en de rangeergrepen zijn stevig en goed geplaatst. Rudi: “Ik zie wel wat kleine butsen in het chroom, wellicht al ontstaan tijdens het gieten van dit onderdeel. Daar zou Fendt iets beter op mogen letten. Begrijp me niet verkeerd, dit is muggenziften op olympisch niveau.”
De stevige deur is goed, net als de drievoudig vergrendelde klep van de disselbak. Die moet je bij het openen eerst een klein beetje naar voren trekken, voordat hij naar boven zwenkt. “Op de eerste 5 centimeter had de geleiding van de klep beter gekund. Dan zou hij soepeler omhoog tegen het raam schuiven”, merkt Rudi op.
De ramen scoren met veiligheidssloten. De rollo’s zijn helaas van standaardkwaliteit. De schacht van het toilet is voorin zeer goed afgedicht, maar achterin, in de binnenruimte, zoals zo vaak helaas niet. Dat de Fendt-ingenieurs oog voor detail hebben, mag blijken uit de laatste opmerking van onze carrosserie-expert: “De deksels van de watertanks zitten vast met strips en kunnen dus niet kwijtraken. Top!”
Geen reden voor kritiek
“Aan de opbouwranden en verlichting hoeven we geen woorden vuil te maken”, knikt technisch expert Roman Heinzle tevreden. “Dat is allemaal tiptop in orde, tot aan de zijmarkeringslichten toe die in de zijpanelen zijn ingebouwd.” Roman richt zich meteen op de overzichtelijke disselbak die in onze testversie is uitgerust met gasregelaar inclusief crashsensor. “Dubbel gezekerde gasflessen, stevige bodem en voldoende ventilatie: ook hier geen reden voor kritiek.” Ook het reservewiel en de vuilwatertank hebben een goede plek. Onder het voertuig zijn alle leidingen, remkabels en de elektronische stabilisator ATC voorbeeldig gemonteerd.
In de Tendenza is de hele verlichting, bestaande uit spots, lichtstroken en indirecte lampen, uitgevoerd met stroombesparende ledlampen. De centrale bediening voor de verlichting van de verschillende gedeeltes van de caravan en het gehele Bus-systeem verloopt via het nieuwe display pal naast de ingang. Roman: “Hier zit ook de schakelaar van de plafondlamp, waar je makkelijk van buitenaf bij kunt. Heel handig.”
De standaard ingebouwde Truma iNet Box en de Combi-verwarming inclusief geïntegreerde boiler die je ermee kunt aansturen, zijn volgens Roman “een grote stap voorwaarts wat betreft comfort op de camping. Ik wacht in spanning af met welke snufjes de branche de komende jaren nog meer op de proppen komt.” De driepitskookplaat met elektrische ontsteking en koelkast van 140 liter zijn correct ingebouwd en passen perfect in het comfortplaatje van een Tendenza.
De leidingen voor gas, water, afvalwater en warme lucht zijn beschermd weggewerkt. “In de bedberging had Fendt ze met een extra plaat nog beter langs de wand kunnen afschermen. Maar als je bij het beladen gewoon een beetje oplet, zal schuivende bagage geen problemen opleveren.” De aardlekschakelaar en rookmelder zijn een goede aanvulling op de veiligheidsuitrusting. Ook prettig is een contact in het raam links vooraan, dat ervoor zorgt dat de verwarming alleen werkt als het raam boven de wandverwarming gesloten is.
Interieur
Na zijn eerste rondgang door de Tendenza heeft meubelexpert Oli Pfisterer niets op het meubilair aan te merken. Na de tweede en derde keer trouwens nog steeds niet. “Volstrekt tijdloos en zonder ook maar de minste stijlbreuk”, zegt Oli enthousiast. “Daar kun je jaren en jaren plezier van hebben zonder dat je het beu wordt. Heel goed gedaan dus.”
Als hij dan per se iets negatiefs moet zeggen: de handvatten, deurklinken en stopcontacten zijn qua kleur niet perfect op elkaar afgestemd. En als het dan écht moet: onder de bovenkastjes ziet Oli een paar schroefjes die niet zijn afgedekt. Dat sommige klepranden niet 100 procent perfect zijn afgewerkt, wijt hij aan het feit dat dit de eerste run van het nieuwe model is.
Technisch is het interieur net zo goed als optisch. Het hang- en sluitwerk van de bovenkastjes is zelfs bijna overdreven goed – de kleppen in de keuken hebben maar liefst vier scharnieren. Oli: “Die blijven dus zeker weten goed dichtzitten. Ik denk zelfs dat één zo’n scharnier genoeg zou zijn om de klep open te houden.” De kleppen hebben net als de brede schuiflades een softclose-sluiting.
Tussen de keuken en het bed achterin staat een deels gesatineerde glaswand die de twee gedeeltes van elkaar afschermt en meteen ook dient als bescherming tegen gespetter. De lattenbodem van het franse bed gaat ver open en blijft ook veilig openstaan. De hardheid van de vering kun je zelf instellen. Oli: “Een welkome aanvulling op het sowieso al hoogcomfortabele matras.” Het ligoppervlak bevindt zich voelbaar hoger dan gemiddeld. De afwerking en afdichting zijn in alle vochtige ruimtes van de Tendenza helemaal in orde.
In het slaapgedeelte heeft Fendt aan het voeteneinde van het comfortabele franse bed plek gevonden voor een garderobe.
Leefcomfort
“Die zou ik zonder enige aarzeling kopen!.” Een beter compliment dan deze spontane uitspraak van interieurexpert Christiane Eckl kun je je als caravanmerk nauwelijks wensen. De in-deling met voorin een rondzitgroep, dwars in het midden de keuken en een frans bed, en het sanitair achterin is in het begin misschien wat onwennig, maar daar kom je al snel op terug. Christiane: “Het is juist hartstikke praktisch.”
Voorin heb je ruim voldoende plek om het echt gezellig te maken. De zitgroep heeft geen ronde hoekelementen. “Dat geeft de zitgroep een beetje een retro uitstraling. En het is heel aangenaam als je eens lekker languit met je benen op de bank wil lezen of tv-kijken.” De flatscreen-tv zelf is perfect gepositioneerd op de koelkast naast de zitgroep. De grote eettafel staat stevig genoeg op één poot.
De zitgroep voorin is licht en gezellig. De nieuwe lampen zien er goed uit en lichten de ruimte mooi uit.
Open legplanken onder de bovenkasten heeft de nieuwe Tendenza niet, maar dankzij de rekjes in de hoeken en de bovenkant van de disselbak mis je die eigenlijk niet. Er zijn twee stopcontacten om je smartphone en andere apparaten op te laden. “Er is zelfs plek voor een middelgroot koffiezetapparaat op de plank achter de zitbank. In de keuken zou je die voortdurend moeten verplaatsen.” Ook de nieuwe lampen en spots vallen in de smaak. “Zo kun je perfect zien hoe goed de Tendenza eruitziet”, zegt Christiane lachend.
De keuken scoort punten met de grote driepitskookplaat en ronde spoelbak, een grote bovenkast, drie schuiflades en een smalle onderkast. Het kleinere deel van de bovenkast heeft een tussenbodem, en de bovenste la heeft een nieuw type bestekbak met een zacht laagje. Naast de grote koelkast staat een nog grotere kledingkast met twee deurtjes. De Combi-verwarming is weggewerkt in de bank, dus onder de kledingkast is plek voor een schoenenkast. “Met al die kastjes en ook nog eens de garderobehaken tussen keuken en bed heeft de 495 SFR echt zeeën van opbergruimte. Hier moet jij je huisraad in kwijt kunnen.”
De compacte keuken staat dwars in het interieur. Door deze positie is het keukenblok ruim.
Het franse bed achterin heeft een acceptabele breedte voor een 2,32 meter brede caravan. Tussen het voeteneinde en de keuken is 20 centimeter ruimte vrij, dus lange mensen kunnen hun voeten prima buitenboord laten bungelen. Nog een voordeel: via die vrije ruimte kun je het bed uit zonder je partner al te veel te storen. Het sanitair naast het bed bestaat uit een toiletruimte met ernaast een aparte wasbak. Ook hier is veel plaats, bergruimte en licht. “Alleen die douchebak vind ik niet nodig”, zegt onze interieur-expert. “Er is namelijk helemaal geen douche voorzien. Zonder kuip zou de toiletruimte er beter uitzien én makkelijker schoon te maken zijn.”
Rijeigenschappen
De Tendenza 495 SFR heeft leeg een uitstekende disseldruk van 52 kilogram. De wieldrukken links en rechts zijn leeg perfect in balans, terwijl de luifel rechts toch wel wat weegt. Daar hebben de ingenieurs dus heel goed rekening mee gehouden. Nog zonder gas en water aan boord heeft de Tendenza een beetje een schamel laadvermogen van net geen 300 kilogram. Tel bij het gewicht nog een mover en airco op, en je moet als koppel al echt gaan nadenken over wat je wel en niet meeneemt op reis.
Op de proefstand scoort de uiterst stevige Fendt iets lager dan het gemiddelde in zijn gewichtsklasse, maar nog altijd lang niet slecht. Tijdens onze testritten achter verschillende trekauto’s volgt de Tendenza probleemloos. De veiligheidsuitrusting is heel goed en bestaat uit goede banden, een Euro Delta-as, schokdempers, zelfstellende remmen en een stabilisator. Onze testcaravan heeft daarbovenop nog de elektronische stabilisator ATC. Ook hierop niets aan te merken dus.
Conclusie
Testredacteur Volker Stallmann: “De Tendenza voor seizoen 2018 zal volgens onze experts zeker in de smaak vallen bij Fendt-fans met hoge verwachtingen. De nieuwe achterpartij ziet er goed uit. Praktische details zoals de verwisselbare hoekelementen zijn gelukkig gebleven. Vanbinnen scoort de Tendenza met strak vormgegeven meubilair en ingetogen chroom. De 495 SFR valt op door zijn ongebruikelijke indeling, die zich onder meer vertaalt in riant veel bergruimte. Het enige wat je je eventueel nog zou kunnen wensen, is dat het maximale gewicht nog wat verder verhoogd kan worden om meer laadvermogen te krijgen. Maar al met al is de Tendenza 495 SFR een toptoercaravan voor twee personen, waarmee je ook prima met z’n vieren op reis kunt.”
In pdf-vorm
Wil je het hele artikel liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.