Signalement
- Merk
- Fendt
- Model
- Brillant 700 SGA
- Onderstel
- Al-Ko chassis met schuin geplaatste draagarmen
- Testjaar
- 2018
- Gewicht
- Leeggewicht 2.203 kg, max. toelaatbaar totaalgewicht 2.400-2.500 kg
- Basisprijs
- € 51.750
Het is en blijft het paradepaardje van Fendt. Of eigenlijk zijn het er twee: momenteel bouwt de fabrikant uit het Duitse Mertingen twee varianten van de Brillant-serie. Beide standaard als tandemasser, meer dan negen meter lang en superluxueus ingericht. Kamperen op stand, heet dat. Ook de prijs past daarbij: € 51.750. Voor dat geld kan je in ons land op sommige plekken al bijna een klein huis kopen. De Brillant 700 SGA is dat in zekere zin eigenlijk ook.
Deze Fendt is niet gemaakt om grote reizen mee te maken. Natuurlijk kun je er zeer comfortabel mee op reis, als je tenminste rekening houdt met zijn forse afmetingen. Maar misschien is hij wel wat te groot, te chic en misschien wel een beetje te veel huis in plaats van caravan. Iedereen die onze testcaravan bewondert – en bewondering is er alom – trekt dezelfde conclusie: ‘Klasse, pure klasse! Maar kun je dit nog wel kamperen noemen?’ Je kunt ervan vinden wat je wil, maar dit juweel van Fendt heeft een zitgroep, bedden, een keuken (en wat voor eentje!), een toiletruimte en bovenal wielen, een dissel en een koppeling. Daarmee is het dus zonder meer een caravan. Ook al is het verschil met een huisje gevoelsmatig niet zo groot.
Ongewone details
De Brillant 700 SGA uit onze test is met zijn indeling in principe een traditionele caravan. Die bestaat uit een rondzit, keuken, een centraal geplaatste toiletruimte en twee eenpersoonsbedden. Maar er zijn ook ongewone details die je niet zomaar in een caravan verwacht. Via de ingang (met verlichte handgreep) kom je in het woongedeelte achterin. Na twee kleine treden op de geïntegreerde opstap landen je voeten op een zacht tapijt. Dat is een goede binnenkomer. Zelfs technisch verwende kampeerders merken meteen de 32 inch-tv op. Dat is voor een caravan toch een flink formaat. Daaronder – je gelooft het bijna niet – knettert een elektrisch haardvuur.
Tegenover de keuken vind je de tv met een glazen vitrinekastje en een elektrische haard.
We kijken verder de caravan in. Waar is de keuken? Naast de deur staat weliswaar een keukenmeubel, maar een geheel in stijl met de rest van het interieur gehouden bovenplaat verbergt de spoelbak en de kookpitten. Ze komen alleen tevoorschijn als dat nodig is. Dus is er voldoende ruimte om het keukenblad voor andere dingen te gebruiken, bijvoorbeeld als drankbuffet. Liefhebbers van koele drankjes hebben in de 700 SGA overigens niets te klagen. Naast de keuken staan twee enorme koelkasten met een gezamenlijke inhoud van liefst 300 liter. Wie heeft zoveel koelcapaciteit thuis?
Met alle extra’s aan boord, zoals de automatische satellietantenne, de elektronische ATC stabilisatie, de stopcontacten in de voortent voor 230/12 volt plus de antenne-aansluiting, komt onze testcaravan ruim boven de 54.000 euro uit. Maar dan heb je ook wat.
Elegante uitstraling
“Ook al is dit caravantype niet echt nieuw, hij is en blijft mooi en chic”, vindt carrosserie-expert Rudi Stahl. De Brillant 700 staat op lichtmetalen wielen met laagprofiel banden. “Dat onderstreept in combinatie met de brede zilveren striping op de zijwand en de dakrails de sportieve en elegante uitstraling.” Stahl is natuurlijk benieuwd of de kwaliteit en de afwerking nog van hetzelfde hoge niveau zijn als in de proftest van de eerste serie Brillant, toen de caravan nogal opzien baarde.
Over de grote, prachtig vormgegeven voorzijde, de vlak gemonteerde achterruit en de mooie verlichtingsunits is hij nog altijd enthousiast: “Dat ziet er nog steeds geweldig uit.” Die verlichtingsunits zitten onder een brede, chromen strip en zijn eenvoudig te vervangen voor het geval je met de grote caravan achterop iets aantikt. Voor- en achterzijde van de Brillant zijn gefabriceerd uit vezelversterkte kunststof. Het speciale productieproces, waarbij vezelversterkte kunststof om de schuimisolatie strak in de juiste vorm wordt geperst, resulteert in sterke, zelfdragende componenten die in elke gewenste ronding kunnen worden gemaakt.
Hagelbestendig
De zelfdragende voor- en achterzijde hebben geen extra versteviging nodig met inzetstukken. Die zouden het maken van een fraaie gebogen vorm beperken. Aan de buitenzijde kunnen kleine beschadigingen aan de vezelversterkte kunststof delen gemakkelijk worden weggepoetst. Grotere schades dienen eerst te worden opgevuld om daarna weer te worden gepolijst. De bevestiging van het vezelversterkte kunststof dak is aan de beide uiteinden bijna onzichtbaar. Dat maakt de Brillant overal perfect hagelbestendig.
De zijwanden zijn gemaakt van normaal sandwich hamerslagmateriaal. Dat is bewezen kwaliteit, maar vergeleken met de andere componenten oogt het wat bescheiden. De verbindingen tussen de diverse carrosseriedelen worden door brede profielen afgedekt. Speciale schuimstrips zorgen ervoor dat er geen condenswater in de verbindingen kan binnendringen.
Deuren, kleppen en ramen zijn net zo zorgvuldig gemonteerd als de rest van de carrosserie. Zelfs het toilet is perfect afgedicht. De sterk getinte ramen zijn opgebouwd en niet in een kozijn geplaatst. Daarentegen zijn ze uitgerust met uitzetbeugels en verduisteringsrolgordijnen die van onder naar boven afsluiten. De insectenhorren schuif je van boven naar onderen uit de cassette. Twee midi-Heki’s zorgen voor licht en frisse lucht via het dak.
Een voorbeeld van de zorgvuldigheid en technische afwerking van deze Brillant: sleuven voor warme lucht onder de ramen.
Toeters en bellen
Wie geïnteresseerd is in techniek zal ongetwijfeld gaan watertanden bij deze Brillant 700 SGA. Dat geldt in elk geval voor een expert als Roman Heinzle, die voor ons in deze proftest de techniek van de Fendt onder de loep neemt. “Er is zo ongeveer alles ingebouwd wat er voor geld te koop is”, merkt Heinzle op, die duidelijk onder de indruk is.
Om de toch wel flinke hoeveelheid energie hiervoor te leveren, heeft de Brillant een bijzondere optie: een tweede voedingsaansluiting met een eigen 16 ampère-zekering die de elektrische vloerverwarming voor zijn rekening neemt.
Aan de buitenkant maakt de Brillant ook indruk door zijn verlichting. Twee extra remlichten zijn geïntegreerd in de achterste units en er zijn dubbele achteruitrij- en mistachterlichten. Heinzle: “Nog mooier zou het zijn als er achteraan ook een extra zijmarkeringslicht zou zitten. Met zo’n bakbeest van ruim negen meter wil je in het donker precies weten waar de caravan ophoudt.”
De remmen van de tandemasser werken uitstekend. In het geval van een noodstop wordt het elektronische stabilisatiesysteem ATC geactiveerd. Een mover zit niet standaard op de testcaravan. “Maar niemand zal een caravan van dit formaat en gewicht aanschaffen zonder zo’n rangeerhulp”, zegt Heinzle. “Je kunt echt niet zonder.”
Lichtornamenten
De gasleidingen zijn vanaf de grote gasflessenruimte onder de caravan naar de diverse apparaten aangelegd. Ze zijn perfect afgewerkt. Heinzle is echter verbaasd dat in een caravan als deze slechts een eenvoudige drukregelaar is gemonteerd. Beter zou een omschakelaar voor de twee gasflessen zijn geweest, en dan meteen eentje met een anti-ijsvormer en crash-sensor.
Net als de gasleidingen is ook het elektrische systeem netjes gemonteerd. Alle kabels zijn mooi weggewerkt in kabelgoten en de voeding wordt niet alleen door zekeringen maar ook door een aardlekschakelaar beschermd. Perfect geplaatste warmeluchtleidingen inclusief uitstroomopeningen onder de ramen maken de combiverwarming compleet.
Binnen in de caravan is de verlichting een echte blikvanger. We zien twee grote, ronde lichtornamenten aan het plafond, blauwe achtergrondverlichting en een aantal spots. Verder is er indirecte verlichting bij de bovenkastjes en in de glazen vitrinekast. Het is allemaal met een afstandsbediening vanuit de zit- of slaapruimte te bedienen. “Meer is nauwelijks mogelijk”, zegt Roman Heinzle.
Handmatig vakwerk
In de huidige Brillant heeft het interieur zonder meer de klasse die de buitenkant belooft. Dat was in de eerste serie nog niet het geval. Meubelexpert Oli Pfisterer vindt dat het huidige interieurontwerp goed samengaat met de rest van de caravan. Dat is wat klanten van Fendt mogen verwachten. “De grote roomwitte vlakken doen het goed in combinatie met de donkere accenten op de deuren en kasten. Het ziet er perfect uit. Constructie, montage en afwerking van het meubilair zijn in deze Brillant zo goed als foutloos.”
De rondzit vind je in het achterste deel. De grote, stabiele tafel nodigt uit om met vrienden uitgebreid te gaan dineren, maar ook om gezellig met z’n tweetjes te eten.
Die kwaliteit tot in de details ziet een vakman als Pfisterer graag. Zoals de ronde kleppen van de bovenkastjes met chromen afwerking zonder scherpe kantjes. “Dat is handmatig vakwerk natuurlijk, perfect gedaan.” Zelfs bij de bedden en de zitbanken zien we geen onafgewerkte randen in de houten constructie. De toiletruimte is zeer goed afgedicht en in de keuken is zowaar onder het glazen vuurscherm aan een afdichting gedacht.
Het hang- en sluitwerk is bij alle kastjes met een softclose-systeem uitgerust. Ook de lades in de keuken sluiten vanzelf. De lattenbodems kunnen met solide uitstelscharnieren omhoog worden gezet en ook de deksels van de opbergruimtes onder zittingen hebben praktische scharnieren. De tafel in de zithoek heeft ten opzichte van de eerste serie een stevigere zuil met dito voetstuk gekregen. Dat komt de stabiliteit ten goede, concludeert Pfisterer tevreden. “Alleen zie ik dat van de lattenbodems onder de bedden slechts de hardheid instelbaar is. En een vast hoofdgedeelte vind ik een beetje te simpel voor een caravan als deze. Maar voor de rest is alles hier top.”
Huiselijk gevoel
Katharina Wolter, onze expert op het gebied van wooncomfort, vindt de 700 SGA briljant ingedeeld. Na de deur met uitklaptrapje kom je meteen in het woongedeelte. Omdat tegenover de ingang de platte tv hangt en er alleen het lage dressoir met de haard staat, komt alles nog gezelliger over. “Ik ken veel woonkamers in appartementen die een minder huiselijk gevoel geven.”
Rechts naast de ingang is de grote keuken. In het voorste gedeelte van de caravan is het slaapgedeelte, zodat de toiletruimte in het midden is geplaatst, tegenover de keuken. “De breedte van 2,50 meter zorgt ervoor dat het hier, ondanks die toiletruimte en de grote kasten in het midden van de caravan, niet smal oogt. Aangezien de tv op een uitzwenkbare arm staat, kun je vanuit de slaapkamer door het gangpad prima tv-kijken.”
Kookplaat, spoelbak en zelfs de kraan kun je in een handomdraai afdekken in het prachtig afgewerkte keukenmeubel.
De toiletruimte is relatief klein, maar volledig uitgerust. We zien een banktoilet, een wastafel, spiegelkast, handdoekhaak en toiletrolhouder. Het enige wat ontbreekt is een dakraampje.
In de compacte toiletruimte is het logisch dat er geen douche is. Dat is zo ongeveer het enige wat dit complete Fendt-appartement mist. Wie echt een douche wil hebben zal voor de Brillant 700 TFD moeten kiezen, want die heeft een aparte doucheruimte.
Bijna ‘over de top’
Geheel passend bij de ruimtelijke indruk, is er vanzelfsprekend ook een hoop opbergruimte. Wolter: “Wie heeft er in zijn caravan een
60 centimeter brede en 60 centimeter diepe linnenkast? En daarbovenop staat nog de kledingkast.”
Jaloezieën en gordijnen passen mooi bij de kleur van de meubels, net als de bankkussens en het tapijt. De fraaie combi-rolgordijnen maken het plaatje compleet. De vliegenhorren en de verduisteringsgordijnen lopen langs een stabiele rail, zodat je de perfecte stand kunt kiezen. De uiterst comfortabele zitkussens dragen bij aan het algemene gevoel van comfort. Zit-, slaap- en wooncomfort is in deze caravan zonder meer top. De keuken met zijn beide riante koelkasten is zelfs bijna ‘over de top’. Maar het geheel te bedekken keukenblok straalt echte klasse uit. Je klapt de afdekplaat dicht en de hele keuken verdwijnt eronder.
Het slaapgedeelte is net zo luxueus en aantrekkelijk verlicht als de woonruimte. De bedden hebben comfortabele matrassen.
Geringe bagagecapaciteit
Het is duidelijk dat het rijden met een caravan van deze omvang flink wat rijervaring vergt. Bij bochten zwaait hij behoorlijk uit. En het forse gewicht kan zelfs flinke trekauto’s uit balans brengen. De chassis-professionals van Al-Ko hebben bij de 700 SGA eerst het leeggewicht en de massaverdeling in de caravan zorgvuldig berekend, voordat we goed beladen met de test konden beginnen. Dat beladen is op zich geen probleem, maar het blijkt al gauw dat de 700 SGA echt een zware jongen is. Met het totale toegestane gewicht van 2,4 ton blijft er slechts 200 kilogram aan nuttige belading over, zonder gas en water mee te rekenen. Dan helpt de opwaardering naar 2,5 ton ook niet veel.
Puur op basis van de bagagecapaciteit kunnen we deze Brillant daarom alleen aanbevelen als stationaire caravan, en niet als eentje om veel mee te rijden. Er zal dus heel wat bagage onderweg in de auto moeten. Dat is echt jammer, want het rijgedrag is zonder meer overtuigend. Met een zo evenwichtig mogelijke belading en de maximaal toegelaten kogeldruk van 100 kilogram slaagt de grote Fendt met vlag en wimpel voor zijn rijexamen. Met uitgeschakelde mechanische en elektronische stabilisatie gedraagt een zo beladen 700 SGA zich prima achter een VW Touareg op ons testcircuit.
Compliment
Zelfs zonder die technische hulp en voorzorgsmaatregelen tegen instabiliteit is de combinatie na een moedwillige slingerbeweging bij 120 kilometer per uur goed in bedwang te houden. Echt een compliment voor deze lange tandemasser, die in de praktijk gewoonlijk achter een zware SUV zal worden gekoppeld. Toch krijgt ook de berijder van een ‘dikke’ diesel het gevoel dat hij geen caravan maar een heel huis aan zijn trekhaak heeft hangen.
Alle testexperts zijn het er na de proftest over eens: dit is geen gewone caravan. Uitrusting en inrichting zijn exceptioneel en de rijeigenschappen zijn uitstekend. Die combinatie is zonder meer een compliment voor de bouwers van deze Fendt.
Conclusie
Testredacteur Volker Stallmann: “De Fendt Brillant 700 SGA zet een nieuwe norm als het gaat om luxe op wielen. Alsof de fabriek in het Duitse Mertingen wilde laten zien wat er allemaal mogelijk is voor wie het wil (en kan) betalen. De uitrusting is geweldig – je voelt pure luxe, waar je ook kijkt. Deze Brillant is bijna een appartement op wielen. Hij voldoet volledig aan de verwachtingen van een ‘High end Fendt’. Groot, afgewerkt met topmaterialen, maar zeker ook met een zeer goed weggedrag. Alleen is onze testcaravan door al die luxe wat aan de zware kant geworden; hij zou eigenlijk een chassis van meer dan 2,5 ton moeten hebben. Dan zou je deze prachtcaravan ook makkelijk op langere reizen kunnen meenemen.”
In pdf-vorm
Wil je het hele artikel over de Fendt Brilliant 700 SGA liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.