Signalement
- Merk
- Dethleffs
- Model
- Trend Edition T 7057 EB
- Onderstel
- Fiat Ducato met origineel verlaagd chassis
- Testjaar
- 2020
- Gewicht
- Maximum gewicht: 3.499 kg, rijklaar gewicht: 2.957 kg, trekgewicht geremd/ongeremd: 2.000 kg/750 kg
- Basisprijs
- € 67.490
Campers met een uitgebreide standaarduitrusting zijn populair. Veel kopers vinden het prettig om bij de aanschaf van een nieuwe camper nauwelijks iets te hoeven aanvinken in de optielijst en fabrikanten zetten uiteindelijk meer om. De afgelopen editites hebben we al verschillende ‘all-inclusive’-modellen in onze proftests voorbij zien komen die zonder uitzondering laten zien dat het concept goed werkt.
Bijna compleet
Dethleffs volgt nu ook deze trend bij de halfintegralen met de Trend Edition-reeks, maar wel in ietwat gewijzigde vorm. Tot de uitgebreide standaarduitrusting behoren bijvoorbeeld een airbag voor de passagier, airconditioning, een vouwverduistering voor de stuurcabine, cruisecontrol, een brede toegangsdeur met raam en centrale vergrendeling, een groot dakraam boven de stuurcabine en een ledlicht-pakket.
Enkele zaken die de uitrusting helemaal compleet zouden maken ontbreken. Denk aan een luifel, een satellietontvanger met tv en een achteruitrijcamera. Daarentegen is de Trend Edition ook wel enkele duizenden euro’s voordeliger.
Er is keuze uit drie indelingen vanaf € 65.990. Twee ervan hebben eenpersoonsbedden, de andere indeling heeft een queensbed. In de proftest nemen we de langste versie, de 741 centimeter lange T 5057 EB onder de loep, die te koop is vanaf € 67.490. De halfintegraal heeft de gebruikelijke opbouwbreedte van 233 centimeter en een klassieke indeling met twee eenpersoonsbedden in de lengte, achterin boven de garage.
Daarnaast treffen we een royale toiletruimte aan, een hoekkeuken en een zitgroep met draaibare voorstoelen. Optioneel kun je het aantal slaapplaatsen uitbreiden naar vier door het elektrisch bedienbare hefbed boven de zitgroep bij te bestellen.
Opbouw
Dethleffs kiest voor de Trend Edition voor een klassieker onder de camper-basisvoertuigen, want het model gebruikt de Fiat Ducato met verlaagd chassis, een maximaal toelaatbaar totaalgewicht van 3.500 kilogram en de 120 pk turbodiesel.
De opbouw is eenvoudig geconstrueerd, maar degelijk afgewerkt. De bodem bestaat uit geïmpregneerde multiplex panelen en wordt met EPS (styropor) geïsoleerd, dat bij beschadiging echter wel water kan opnemen. Hetzelfde isolatiemateriaal wordt ook toegepast bij de aluminium sandwichwanden en het dak dat aan de buitenzijde gemaakt is van vezelversterkte kunststof.
Dat laatste biedt een betere bescherming tegen hagel. De wanden en het dak zijn 34 respectievelijk 35 millimeter dik, de bodem heeft een dikte van 49 millimeter. De camper is verder uitgerust met opbouwramen.
Pluspunt is het meerdelige carrosseriepaneel aan de achterzijde waarin de achterlichten zijn opgenomen. Bij kleine beschadigingen zijn de hoeken apart van elkaar te vervangen.
Interieur
De toegangsdeur van de Trend Edition is 65 centimeter breed en standaard verbonden met de centrale vergrendeling van de stuurcabine. Eenmaal binnen valt het vriendelijke, lichte interieur op. Dethleffs gebruikt licht houtdecor en zilvergrijze bovenkastkleppen, terwijl de vloer in parket-look is uitgevoerd.
Het meubilair is solide uitgevoerd, ook op slechte wegen is nauwelijks gerammel te horen. Dethleffs heeft verder wel aandacht voor detail met softclose sluiting voor de laden en bovenkastkleppen, en er zijn veel handige vakken en lades in de camper.
Dankzij de interieurhoogte van 213 centimeter is er ook onder het optionele hefbed boven de zithoek nog voldoende staruimte (192 centimeter). Minder storend is dat de vloer door het podium onder de zitgroep en de verhoging naar de toiletruimte niet vlak is. Door een donkere decorstreep is de overgang zelfs vanuit je ooghoek goed te zien.
Keuken
In de hoekkeuken achter de zitgroep aan de bestuurderskant hebben hobbykoks een overzichtelijke werkplek met voldoende ruimte. Een driepits kookplaat met elektrische ontsteking en de daartegenover geplaatste 142 liter Thetford-koelkast zijn in deze klasse een goede standaard.
Drie lades, een kast met een geïntegreerde vuilnisemmer en een in twee vakken verdeelde bovenkast bieden genoeg ruimte voor keukengerei en voorraden. Voor de spoelbak blijft genoeg werkruimte over. Lastiger is het vullen van grote pannen met water, omdat de hoogte tussen de bodem van de spoelbak en de uitloop van kraan maar 20 centimeter bedraagt.
Wat we missen zijn open opbergplanken voor bijvoorbeeld kruiden. Volledig onbruikbaar zijn de verschuifbare haken bij de kookplaat, die zo dicht bij het vuur zijn geplaatst dat houten lepels of keukendoeken hier niet veilig hangen. Bovendien hangt het in de weg als je de afdekklep van de kookplaat wilt openen.
Toiletruimte
De toiletruimte tussen de keuken en het slaapgedeelte is royaal. Aan de passagierskant is een compacte wc-ruimte gemaakt, waar je het toilet en de wastafel goed kunt gebruiken. Aan de overkant is de douchecabine gemaakt met een vloeroppervlak van 58 x 77 centimeter.
De vanwege de wielkast onvermijdelijke ‘bult’ in de douche stoort met een afmeting van 23 centimeter hoog en 27 centimeter diep nauwelijks. Via twee afvoeren loopt het douchewater ook weg als de camper niet helemaal waterpas staat. De douchecabine kan met twee kunststof klapdeuren makkelijk worden afgesloten.
Maar er blijft wel een opening van 10 centimeter bij het plafond, waardoor vocht makkelijk in het interieur komt. Bovendien is er maar een klein dakluik gemonteerd, dat slechts enkele centimeters kan worden uitgezet, zodat de ventilatie meestal via de Heki’s in het slaapgedeelte en de keuken zal plaatsvinden.
Ook in de wc-ruimte bouwt Dethleffs hetzelfde dakluikje, zodat ook daar de ventilatie niet optimaal is. De deur van de wc kan 90 graden gedraaid worden vastgezet en sluit dan de gehele toiletruimte af van de voorzijde. Aan de binnenzijde van de wc-ruimte zit geen echte deurklink maar een draaiknop. Daarnaast is er aan de zijde van het slaapgedeelte geen echte afscheiding. In plaats van een schuifdeur of vouwwand moet hier een halfhoog gordijn volstaan en dat verschaft onvoldoende privacy.
Zitten
De zitgroep van de Trend Edition T 7057 EB bestaat uit een L-bank, een zijzit en draaibare voorstoelen. De vaste zitkussens zijn comfortabel en maken ontspannen zitposities mogelijk rond de verschuifbare tafel met centrale voet. Voor extra beenruimte tijdens het reizen kan je het korte deel van de L-vormige zitbank met een paar handgrepen weghalen. Dan zitten twee volwassenen comfortabel op deze bank die met driepuntsgordels is uitgerust.
Slapen
Een aangename nachtrust is ook voor langere mensen weggelegd in de eenpersoonsbedden van 203 en 210 centimeter lengte en 81 centimeter breed. De koudschuimmatrassen liggen op houten lattenbodems en bieden een goed ligcomfort.
Via twee treden zijn de bedden makkelijk te bereiken. Iets minder makkelijk is de toegang tot de twee kledingkasten onder de voeteneinden van de bedden, omdat de lattenbodems niet omhoog kunnen worden geklapt. Bovendien ontbreekt hier verlichting. Met een extra inlegmatrasje bouw je de eenpersoons bedden om tot een groot tweepersoonsbed.
In het optionele hefbed (198 x 138/120 centimeter) is voldoende plaats, maar het ligcomfort is niet optimaal. De matras van 10 centimeter dik ligt op een eenvoudige houten plank. Je ligt er niet alleen minder prettig op, het vocht kan ook niet weg. Hier zou de fabrikant een lattenbodem moeten toepassen of een andere methode om de matras van onderaf te ventileren.
Boordtechniek
De schoonwatertank van 125 liter bouwt Dethleffs in de ruimte van de zitbank in. Je kunt hem vullen via een speciale opening in de linkerzijwand. De verwarming zit samen met de boiler en het vorstbeveiligingsventiel onder het bed aan de bestuurderskant en is via het onderste vak van de kledingkast bereikbaar. Vanuit de garage kun je helaas niet bij de verwarming en het vorstbeveiligingsventiel. De vuilwatertank is onder de vloer gemonteerd en is alleen tegen meerprijs geïsoleerd. Dethleffs spreekt zelf van een camper die inzetbaar is van de lente tot en met de herfst.
Belangrijke elektrische componenten zijn in de console van de bestuurdersstoel ingebouwd. De Trend Edition heeft verschillende goed bereikbare 230 volt-stopcontacten. Usb-stopcontacten om bijvoorbeeld smart-phones te laden zijn echter niet leverbaar. De ledspots verlichten het grootste deel van de camper voldoende, maar bij de bedden zijn er slechts twee spots bij het hoofdeinde.
Veiligheid
Tot de standaard veiligheidsuitrusting van de camper behoren een airbag voor de bestuurder, ABS, ESP en een hellingrem. In de Trend Edition-uitvoering komen daar een airbag voor de passagier en cruisecontrol bij. In ons testexemplaar was geen achteruitrijcamera gemonteerd, maar we hadden geen problemen met manoeuvreren dankzij de begrenzingsverlichting op de hoeken. Samengevat kunnen we stellen dat de Trend Edition T 7057 EB een degelijk gebouwde en goed uitgeruste camper is met een redelijke prijs.
Conclusie
Testredacteur Simon Ribnitzky: “Een degelijke constructie, een omvangrijke standaarduitrusting en een ruim, licht en modern interieur. De Dethleffs Trend Edition T 7057 EB heeft veel kwaliteiten die door een breed publiek zullen worden gewaardeerd. Een comfortabele zitgroep en lange bedden maken het verblijf aan boord van deze grote halfintegraal aangenaam. Minder prettig zijn details als de slecht bereikbare gaskranen of de plaatsing van de haken bij de kookplaat. De uitrusting is goed te noemen, maar belangrijke zaken als een luifel en een achteruitrijcamera, missen we nog. Wie met vieren wil reizen in deze Dethleffs, zal goed op de belading moeten letten.”
In pdf-vorm
Wil je het hele artikel over de Dethleffs Trend Edition T 7057 EB liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.