ACSI FreeLife

Menu

Proftest Carthago C-Tourer T 143 LE MB

Ook Carthago biedt zijn halfintegralen sinds bouwjaar 2021 aan op basis van een Mercedes-Benz Sprinter. In deze proftest mag de C-Tourer T 143 LE MB zich bewijzen.

Auteur
Ivo van den Dijssel
Datum
ReactiesReageer
Carthago Hardy Mutschler 022 scaled e1689083034418

Signalement

Merk
Carthago
Type
Carthago
Testjaar
2021
Gewicht
2.945kg
Basisprijs
97.435

Niet minder dan 25 modellen omvat de C-Tourer-reeks van Carthago nu. Want vanaf modeljaar 2021 biedt de camperfabrikant uit het Duitse Aulendorf zijn integralen en halfintegralen niet alleen aan op basis van de Fiat Ducato, maar ook met de Mercedes-Benz Sprinter als basisvoertuig. Daarmee profiteert de camperaar onder meer van de veiligheids- en assistentiesystemen van dit basisvoertuig. Daarnaast heeft Carthago de C-Tourer verder verbeterd. Zo krijgen zowel de integralen als de halfintegralen een nieuwe achterzijde.

In deze proftest voelen we een populaire indeling aan de tand: de Carthago C-Tourer T 143 LE MB met een vanafprijs van € 97.435. De afkorting MB in de typeaanduiding verwijst naar het nieuwe basisvoertuig.

Bij een lengte van 706 centimeter biedt de halfintegraal boven de garage achterin twee eenpersoonsbedden. Daarvoor zien we aan weerszijden de toiletruimte en de keuken. Voorin kunnen in de L-zitgroep met zijzit vijf personen het gezellig maken. Standaard heeft de C-Tourer T 143 LE MB twee slaapplaatsen, maar optioneel kun je de zitgroep ombouwen tot derde slaapplaats.

Carrosserie

Carthago staat bekend om zijn hoogwaardige bouwkwaliteit en daar maakt ons testexemplaar geen uitzondering op. Aan het basisvoertuig, de Mercedes-Benz Sprinter 414 CDI met voorwielaandrijving en 143pk-turbodiesel, monteert Carthago het verlaagde chassis van Al-Ko met torsievering en bevestigt daarop de bodemplaat van 33 millimeter dikke vezelversterkte kunststof sandwich. Deze vormt het onderste deel van de geïsoleerde, verwarmbare, tot 55 centimeter hoge dubbele bodem.

De vloer daarboven bestaat uit een 29 millimeter dikke multiplexplaat. De zijwanden reiken via een ronding tot in het dak. Ze zijn net als de achterwand vervaardigd uit een aluminium sandwich. Het dak bestaat weer uit een sandwichplaat waarvan de buitenzijde bestaat uit hagelwerende vezelversterkte kunststof, terwijl de binnenzijde bestaat uit aluminium.

Faraday

Daarmee heeft ook deze C-Tourer T 143 LE MB een eigenschap die alle Carthago’s kenmerkt: de opbouw fungeert bij onweer als kooi van Faraday. Dit is getest en bevestigd in een onderzoek met de universiteit van Stuttgart. Als isolatiemateriaal gebruikt Carthago waterafstotend RTM-hardschuim.

De standaard ramen in kozijnen zijn strak in de wanden ingebouwd. Alle naden en kieren zijn net zo grondig en netjes afgekit als de technisch noodzakelijke openingen in de vloer. Bij de opbouwdeur met raam vallen de verzonken scharnieren op. De skirts van de opbouw, de achterste binnenspatborden en de vernieuwde achterbumper zijn eveneens goed bevestigd. Bovendien heeft Carthago de elektrisch bedrading zorgvuldig gelegd.

Afgerond

Het interieur van de Carthago C-Tourer T 143 LE MB wordt gekenmerkt door afgeronde meubelfronten. Dat ziet er niet alleen harmonieus uit, maar beperkt ook het risico om je te bezeren aan het meubilair. De meubels zijn degelijk en voorzien van solide uitzetters, sloten, dan wel scharnieren. Bij sommige bovenkastkleppen is Carthago daarmee een beetje te ver gegaan, want de veren zijn zo sterk dat de kleppen met een klap sluiten als je ze niet vasthoudt. Je zou hier bij een van de twee uitzetters de veer kunnen verwijderen.

Typerend voor Carthago is dat er weer enkele verfijningen zijn ingebouwd. Zoals het bilgevak (het laagste punt van de camper) naar de dubbele bodem bij de ingang, de verschuifbare trap voor de ombouw van de eenpersoonsbedden naar een groot ligvlak, of het opzij draaiende schoenenvak in de zitbankberging.

Dankzij de dubbele bodem is de vloer in de hele camper vlak, zonder drempels waarover je zou kunnen struikelen. De zaagkanten van de deksel en de openingen in de houten vloer heeft de fabrikant goed tegen vocht beschermd door een laagje lak.

Zitten en slapen

Met een L-zitbank, draaibare voorstoelen en een zijzit, is de zitgroep comfortabel voor vier en nog voldoende voor vijf personen. De tafel met centrale voet is uitgerust met een voor Carthago kenmerkend detail. Om het tafelblad te ontgrendelen en in vier richtingen te kunnen verschuiven, druk je een pedaal in bij de poot. Zodra je het pedaal loslaat is de tafel weer vergrendeld. Zo weet je zeker dat het blad niet heen en weer schuift tijdens het rijden.

De zitbank is uitgerust met driepunts veiligheidsgordels en twee grote hoofdsteunen. Zo kun je dus met vier personen reizen in de C-Tourer T 143 LE MB. Wie op de zitbank aan de linkerzijde plaatsneemt, kan met enkele handgrepen de korte L van de zitbank wegnemen, wat voor extra beenruimte zorgt. Indien de televisie boven de hoofdsteunen niet in gebruik is, kan je deze achter een beweegbare klep schuiven.

Verlichte kledingkast

De twee eenpersoonsbedden zijn makkelijk bereikbaar via een trapje met twee treden. Trek je dit trapje naar voren, dan schuift er meteen een houten plank tussen de twee bedden. Het extra matrasje erop en je hebt er een groot tweepersoons ligvlak van gemaakt. Dat je trouwens weer via het zelfde trapje kunt bereiken. Bij veel concurrenten moet je na de bedombouw via een ingehangen laddertje naar bed.

In de voeteneinden van de beide bedden brengt Carthago een verlichte kledingkast onder. Een gasdrukdemper helpt bij het optillen van de deksel en het onderste matrasdeel, zodat de kasten van bovenaf en via de deur toegankelijk zijn. In de kledingkast aan de bestuurderskant kan je het extra kussen voor het tweepersoonsbed met een elastiek vastmaken.

Keuken

Voor het slaapgedeelte plaatst Carthago aan de bestuurderskant de toiletruimte en ertegenover het keukenblok met ernaast de 145 liter absorptiekoelkast. Daaronder en achter een afscheiding bevindt zich de Truma Combi 6 CP Plus gasverwarming, een goed toegankelijke inbouwplaats.

De keuken biedt meer opbergruimte dan verwacht. Prettig ook dat Carthago in de onderkast geen brede laden installeert, maar het dubbele aantal smallere. Daarmee kun je meer orde houden, de laden zijn stabieler en als ze geopend worden laten ze meer ruimte vrij voor de kok.

De deksel van de spoelbak kun je als tijdelijke extra opbergplank aan de wand bevestigen. Naast de bovenkast bouwt Carthago een lade met stopcontact in voor een koffiemachine. De branderafstanden van de automatisch ontstekende driepitskookplaat zijn met 20 centimeter groter dan gemiddeld.

Toiletruimte

Carthago weet de ruimte in de toiletruimte goed te benutten. De douchecabine met de beide halfronde, goed sluitende acrylglasdeuren is in de ruimte geïntegreerd. De aluminium geleiderail heeft nu aan het scherpe uiteinde een ronde kunststof dop, zodat je je daar niet meer aan kunt openhalen. Het douchewater loopt weg via twee afvoeren.

De eigenzinnig gevormde wastafel met geïntegreerde wasbak blijkt goed bruikbaar en zorgt voor extra centimeters bewegingsvrijheid. De opbergruimte is met een open rek en een onderkast onder de wastafel voldoende. Voor een goede ventilatie monteert Carthago een 40 bij 40 centimeter groot Mini-Heki dakraam. Zo weet de Carthago in de toiletruimte indruk te maken, net als in de rest van het interieur en aan de buitenzijde.

Conclusie

Testredacteur Mathias Piontek: “Sprinter in plaats van Ducato: het nieuwe basisvoertuig past goed bij de Carthago C-Tourer en combineert uitstekend met de hoogwaardige opbouw van de halfintegraal. De Mercedes-aandrijving en het Al-Ko-chassis maken van de T 143 LE MB een camper die bij het rijgedrag en het comfort op dit moment het beste te bieden heeft in deze klasse. Als koper zou je dat de meerprijs van € 6.780 in vergelijking met de Ducato-versie waard moeten vinden. De opbouw van de C-Tourer T is goed afgewerkt, maar is qua uiterlijk wat conservatief. Talrijke details zoals het schoenenvak onder de zitbank of het mechanisme om de tv te verbergen, zijn slim gemaakt en zeer modern. Om te zorgen dat je met de belading niet in de problemen komt, valt opwaarderen van het gewicht te overwegen.”

Praat mee

Praat mee: Proftest Carthago C-Tourer T 143 LE MB

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht