Signalement
- Merk
- Carado
- Model
- T 447
- Onderstel
- Fiat Ducato met standaard chassis
- Testjaar
- 2020
- Gewicht
- Maximumgewicht 3.500 kg (optioneel 3.650 of 4.250 kilogram), rijklaar gewicht 2.860 kg, trekgewicht geremd/ongeremd 2.000/750 kg
- Basisprijs
- € 60.790
Je zou de succesformule van Carado een beetje kunnen vergelijken met die van de voordelige Duitse supermarkten: de klant krijgt een aantrekkelijk product tegen een scherpe prijs. Het imago is misschien niet zo geweldig, maar de producten doen na jaren nog zonder morren waarvoor ze bedoeld zijn. Vandaag de dag zijn nog heel wat Carado-campers van het eerste uur onderweg. Een andere eigenschap van het budgetmerk van Hymer is dat veel indelingen gezinsvriendelijk zijn.
Handbediend hefbed
Dat geldt ook voor de T 447 met eenpersoonsbedden achterin en een optioneel hefbed. De 740 centimeter lange halfintegraal is gebaseerd op de Fiat Ducato met standaard een 3,5 ton-chassis en 120 pk-turbodiesel, de testcamper was uitgerust met de 140 pk-versie van die dieselmotor.
Voor het slaapgedeelte installeert Carado een toiletruimte met aparte douche, in het middendeel een hoekkeuken en koelkast, en voorin vinden vier tot vijf personen een plaatsje in de zitgroep. Het handbediende hefbed daarboven biedt plaats aan twee personen en de zitbank is uitgerust met twee driepuntsgordels, zodat de halfintegraal in deze configuratie op gebruik door vier personen is afgestemd.
Eenvoudige opbouw
De opbouw van de Carado T 447 is goed afgewerkt, maar eenvoudig van constructie. Voor het dak en de achterwand gebruikt men in de Duitse fabriek 34 millimeter dikke vezelversterkte kunststof sandwich, de zijwanden hebben dezelfde dikte, maar dan in aluminium sandwich. De bodem is gemaakt van 41 millimeter dik multiplex sandwich met beschermende lak aan de onderkant. Zolang die laklaag intact is, kan zo’n bodem net zo lang meegaan als een vezelversterkte kunststof bodem.
Als isolatiemateriaal gebruikt Carado EPS-schuim, beter bekend onder de merknaam Styropor. Ook dit is probleemloos zolang er geen beschadigingen in de opbouw zijn. Zijn die er wel, dan kan EPS water opnemen. De scherp gecalculeerde instapprijs zie je ook terug in de opbouwramen en in de toegangsdeur zonder raam.
Zorgvuldig afgewerkt
De dakramen zijn goed ingepast en afgedicht en ramen, deuren en kleppen zijn correct gemonteerd. De achterbumper is uit meerdere delen vervaardigd, wat kosten bespaart bij kleine schades. Zoals altijd bij Carado zijn de beschermende ‘skirts’ onder in de zijkant van de opbouw gemaakt uit aluminium. De daarin gemonteerde oranje markeringslichten zijn netjes bekabeld. De gehele onderzijde is trouwens zorgvuldig afgewerkt. Alle doorgangen van de houten vloer zijn zorgvuldig afgedicht en de bekabeling is, met uitzondering van die voor de achteruitrijsensoren, goed bevestigd en gelegd.
Positieve details
De klassieke indeling van de T 447 kleedt Carado aan met goed afgewerkt, stevig en fraai meubilair, waarvan slechts weinig details verraden dat Carado op de kleintjes let. Zo zijn bijvoorbeeld de voeteneinden van de eenpersoonsbedden niet opklapbaar, waardoor je de kledingkasten eronder alleen op je knieën kunt bereiken. Ook het slechts halfhoge gordijn tussen het slaapgedeelte en de gedeelde toiletruimte wijst daarop. Maar dan hebben we de ‘ernstigste’ zaken wel gehad.
De positieve details vallen meer op. Zoals het aan de randen zeer goed afgedichte keukenblad en de afgeronde kunststof sluitingen van de laden en bovenkastkleppen, die een softclose-sluiting hebben. De vloer is iets verhoogd onder de zitgroep en in de toiletruimte. Bij de zitgroep valt dat met een hoogte van 11 centimeter niet echt op, maar bij de toiletruimte is het met 19 centimeter een flinke trede. Maar daar ben je wel snel aan gewend.
Zitten en slapen
De zitgroep van de Carado T 447 bestaat uit een redelijk comfortabele tweepersoons L-zitbank met driepunts-veiligheidsgordels en in hoogte verstelbare hoofdsteunen. Ook is er een zijzit met een klep aan de zijkant om bij de opbergruimte te kunnen. Uiteraard kun je de voorstoelen draaien en in hoogte verstellen. De tafel heeft een draaibaar en verschuifbaar blad. Daaraan kunnen maximaal vijf personen zitten, maar vier is comfortabeler. Het korte deel van de L-bank is te demonteren voor extra beenruimte tijdens de rit. Door het hefbed boven de zitgroep is er niet al te veel lichtinval, maar dat compenseert Carado met goede ledverlichting.
Het hefbed kun je laten zakken door het via een centrale schuif te ontgrendelen en naar beneden te trekken. Duw je het weer omhoog, dan vergrendelt het bed vanzelf onder het plafond. Het comfortabele ligvlak, bestaande uit een 9 centimeter dik matras op een schotelbodem, bereik je via een ladder die je aan het hefbed hangt. Pluspunten zijn dat het bed niet wiebelt en dat je in de zitgroep geen kussens hoeft om te klappen. Ook blijft de toegangsdeur vrij.
De enkele bedden boven de garage achterin voldoen aan de verwachtingen. De 13 centimeter dikke matrassen liggen op houten lattenbodems. Omdat deze lattenbodems niet opklapbaar zijn, kun je de kledingkasten onder het voeteneinde niet echt makkelijk bereiken. De verlichting van het slaapgedeelte is goed, de beide zwanenhals-ledlampen bij het hoofdeinde van de bedden bieden goed leeslicht. Een minder fraaie oplossing zijn de plastic klepjes die de schroeven van de opbergplankjes boven de beide zijramen moeten verbergen.
Veel werkruimte
De hoekkeuken rust Carado uit met een driepits-gaskookplaat met elektrische ontsteking. Het heeft een solide gietijzeren rooster en praktische branderafstanden. Ook de spoelbak heeft bruikbare afmetingen. Het werkblad van de keuken is goed afgedicht en biedt veel werkruimte, maar de inham bij de kookplaat is voor stevig gebouwde koks aan de krappe kant.
De opbergruimte voor keukengerei en proviand is voor een trip met vier personen goed bemeten en de lades in de onderkast zijn stevig. De koelkast heeft een inhoud van 113 liter – optioneel 167 liter – en is goed bereikbaar tegenover de keuken naast de ingang. De verlichting in de keuken is met twee ledspots onder de bovenkasten ruim voldoende.
Klein dakraam
De toiletruimte bereik je vanuit de keuken via een trede. Het wc-gedeelte is niet erg groot uitgevallen en bevat naast het draaibare Thetford-toilet een goed bruikbare hoekwasbak. Ondanks de bescheiden afmetingen is er voldoende ruimte om het toilet. In een hoge smalle kast en in een kleinere onder de wasbak kun je alle toiletartikelen kwijt.
Helaas volgt Carado de trend om in de toiletruimte een klein dakluik te monteren. Voor de douche is dat nog acceptabel, maar in het wc-gedeelte zou voor een betere ventilatie een 40 centimeter groot dakraam in plaats van een exemplaar van 25 centimeter op z’n plaats zijn. De goed sluitende deur van het wc-gedeelte dient in geopende toestand als afscheiding naar de keuken. De douche ertegenover heeft twee acrylglasdeuren die, indien ze niet in gebruik zijn, worden weggeklapt zodat je extra ruimte hebt voor het bed. Voor het douchen vormen de twee deuren een goed sluitende douchecabine. Het water loopt netjes weg via twee afvoeren in de douchebak. De kleine uitstulping van de wielkast stoort in de praktijk niet.
Techniek en veiligheid
De 122 liter-schoonwatertank, met vulopening in de linkerwand, bevindt zich in de ruimte onder de zitbank. De 92 liter-vuilwatertank, optioneel geïsoleerd, bevindt zich onder de vloer van de camper. Voor een warm interieur en warm water zorgt een Truma Combi 6 onder het eenpersoonsbed aan de bestuurderskant. Het vorstbeveiligingsventiel vind je in de kledingkast en is goed bereikbaar. Het netgedeelte voor het 12 volt-boordnet en de boordaccu zijn in de consoles van de voorstoelen ingebouwd.
De T 447 heeft altijd een airbag voor de bestuurder, ABS, EBD, ESP, ASR en een hellingrem standaard. De airbag voor de passagier is als onderdeel van het Chassis-pakket (€ 2.519) leverbaar. Het rijgedrag van de camper is – kenmerkend voor de Ducato – veilig en het zicht rondom is voor de bestuurder overwegend goed. Daarmee scoort de Carado T 447 ook op dit gebied, zodat de koper voor zijn geld veel krijgt.
Conclusie
Mathias Piontek en Simon Ribnitzky, testredacteuren: “Hymer-dochter Carado staat bekend om haar eenvoudige, maar goed afgewerkte campers en heeft al menige beginnende kampeerder ervan overtuigd de juiste keuze te hebben gemaakt. Daarop vormt de T 447 geen uitzondering. Enige terughoudendheid is wel geboden bij het aankruisen van opties bij de koop. Niet alleen stijgt daardoor de prijs van een
Carado, het extra gewicht kan opwaardering tot 3,65 of 4,25 ton nodig maken. Wie daar een beetje rekening mee houdt en met de houten vloer kan leven, heeft aan de Carado T 447 een goed gebouwde camper met solide meubilair in een populaire indeling. “
In pdf-vorm
Wil je het hele artikel over de Carado T 447 liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.