Signalement
- Merk
- Adria
- Model
- Coral Supreme 670 SL
- Onderstel
- Fiat Ducato 2.3 Multijet met origineel verlaagd chassis
- Testjaar
- 2018
- Gewicht
- Max. toelaatbaar gewicht 3.500 kg, rijklaar basismodel 3.070 kg
- Basisprijs
- € 82.600 (testmodel: € 85.785)
Adria heeft al decennialang veel succes op de Europese caravanmarkt met betaalbare en goed uitgeruste caravans. Wie kent de afgeronde witte caravans met de blauwe strepen uit de jaren zeventig en tachtig niet? Je ziet ze nog altijd op Zuid-Europese campings. Maar er is veel gebeurd intussen. Het toenmalige Joegoslavische staatsbedrijf groeide uit tot een van de modernste en grootste bouwers van vrijetijdsvoertuigen.
Al heel wat jaren biedt Adria ook campers aan. Vandaag de dag kunnen kopers bij alle modellen kiezen uit de uitrustingsvarianten Axess en Plus, maar er is voor een deel van de modellen ook een zeer compleet uitgeruste Supreme leverbaar. En dat is ook het geval bij ons testexemplaar, de Adria Coral Supreme 670 SL. Deze 7,49 meter lange halfintegraal op basis van de Fiat Ducato is met twee eenpersoonsbedden en een halve dinette die je tot bed kan ombouwen, afgestemd op drie vakantiegangers. Hij biedt wel vier zitplaatsen met driepuntsgordels en een noodzitje met een heupgordel.
Opbouw
De Adria Coral Supreme 670 SL is met zijn gebogen dakpartij een elegante verschijning. Maar de Sloweense camper bevalt ons ook als we hem wat zorgvuldiger bekijken. De toegangsdeur met raam beschikt over een dubbele sluiting en is verbonden met de centrale vergrendeling van de Ducato. Ook alle kleppen, dakramen en de twee deuren van de garage sluiten degelijk. Opvallend zijn de twee grote dakramen boven de stuurcabine en de zitgroep.
De bij de Coral Supreme 670 SL standaard grote dakramen scheppen een heldere en vriendelijke sfeer. De royale zitgroep is om te bouwen tot bed.
Het enige wat bij het koetswerk van de testcamper minder bevalt is de ietwat slordige, wel reparatievriendelijke, meerdelige achterbumper. Als deze met een of twee steunen aan de onderbodem zou worden gemonteerd is het probleem verholpen. Een groot pluspunt daarentegen is de overgang van de cabine naar de opbouw, die Adria met grijze kit zeer netjes heeft afgedicht. Zo kan er geen vuil tussen de cabine en de opbouw komen.
Interieur
Het interieur van de Coral Supreme 670 SL maakt op het eerste gezicht een lichte, vriendelijke en moderne indruk. Maar het valt ook op dat er bij het meubilair relatief veel kleuren zijn gebruikt; wat natuurlijk een kwestie van smaak is. Maar er zijn wel wat zwakke plekken in de afwerking. Zo zie je op veel plaatsen niet mooi strak verwerkte en deels zelfs niet passende afwerklijsten.
De meubels zijn wel solide en de drie kledingkasten hebben goed passende deuren. De deuren aan het voeteneinde van het bed hebben iets bijzonders: ze laten zich na het openen middels een slim mechaniek in de kast schuiven. Daardoor kun je makkelijker bij de kastinhoud. En het wordt nog overtroffen door de elektrisch naar buiten schuivende kledingroede. Adria zou wel nog eens moeten nadenken over de grepen van de bovenkasten en laden. De ontgrendeling is voor kampeerders met lange nagels wat lastig.
De indeling van de Adria Coral Supreme is klassiek. Ledlampen zorgen voor een goede verlichting.
Slapen en zitten
De eenpersoonsbedden boven de tweedeurs garage achterin, rust Adria uit met 14 centimeter dikke koudschuimmatrassen op lattenbodems. De hoofdeinden kun je overeind zetten. Ook het voeteneinde aan de passagierskant kan omhoog. Zodra je een schakelaar bedient, komt hier meteen de kledingroede elektrisch omhoog. Of dat een zinvolle vondst is, mag iedereen zelf bepalen. Het valt in elk geval te prijzen dat de kastverlichting is aangesloten op het boordnet. Veel concurrenten monteren hier goedkope lampjes op batterijen.
Het ligcomfort in de beide bedden is prima, ook vanwege de aangename, gelijkmatige warmte uit de standaard gemonteerde Alde-warmwaterverwarming. De toegang tot de bedden is probleemloos dankzij de twee treden die groot zijn uitgevallen door de inschuifbare kastdeurtjes van de kledingkasten. De verlichting van het slaapgedeelte is met indirect leeslicht en twee led-leesspotjes goed. Maar als de spotjes helemaal in de hoeken bij het hoofdeinde zouden worden gemonteerd, zou je minder kans hebben om er tegenaan te stoten.
De zitgroep in de grote Adria past bij het formaat van de camper en biedt zes personen een comfortabele zitplek. Een bijzonderheid zijn de beide grote dakvensters. Ze brengen veel licht in de zitgroep, het voorste raam kan ver geopend worden, de achterste een stukje. Twee driepuntsgordels op de zitbank en een heupgordel op de zijzit maken van de Coral Supreme 670 SL een vijfzitter. Maar het gebruik van de vijfde zitplaats raden we toch alleen aan op korte ritten, want een heupgordel is ver verwijderd van de hedendaagse veiligheidsstandaard.
Er is veel kracht nodig om de grote en stevige hoofdsteunen van de zitbank te verstellen. Daarentegen is het in hoogte verstelbare en draaibare tafelblad met centrale voet juist heel makkelijk te verstellen. Na het laten zakken vormt het tafelblad een deel van de bodem van de tot bed ombouwbare zitgroep.
Wie tijdens het rijden meer beenruimte wil in de zitgroep, kan een deel van de L-vorm makkelijk verwijderen.
Keuken en toiletruimte
De L-vormige keuken tussen de zitbank en de douche, rust Adria uit met een kookplaat met elektrische ontsteking, een circa 13 centimeter diepe spoelbak, een aparte 140 liter grote koelkast met vriesvak en een afzuigkap. Wie er nog wat extra bij wil, kan een gasoven aanvinken op de optielijst.
We zijn te spreken over de afdichting van het werkblad, ook bij spiegelachterwand, een plek die nog wel eens vergeten wordt. De opbergruimte in de keuken is voor drie personen voldoende. De vier gaskranen voor respectievelijk de oven, de Alde-warmwaterverwarming, de kookplaat en de koelkast, bevinden zich onder de gasoven.
De grote toiletruimte is in deze camperindeling op de gebruikelijke wijze verwezenlijkt. Het toilet zelf beschikt over een wasbak van gemiddelde grootte en een draaibaar toilet van Thetford. Naast het raam – Adria monteert dat in plaats van een dakraam – hangt een kast die kan worden geopend door de spiegeldeur voor het raam te schuiven. Dan heb je meteen toegang tot het 230 volt-stopcontact dat ook nog eens voorzien is van een klepje. Veiliger kan het bijna niet.
Toch hebben we wel een punt van kritiek.
De onderkast van de wastafel komt pal naast het toilet uit, zodat er een spleet ontstaat die Adria niet heeft afgedicht. Daar kunnen vloeistoffen weglekken vanaf de buitenkant van het toilet. De spleet had gemakkelijk afgedicht kunnen worden.
Bij de deur van de toiletruimte scoort Adria weer punten. Die sluit goed en dankzij de magnetische vergrendeling kun je er niet met je kleding achter blijven haken. De toiletruimte kan naar het slaapgedeelte toe door een vouwdeur worden afgesloten. De douche biedt voldoende bewegingsruimte. De hoge drempel die door de wielkast wordt veroorzaakt is hier niet storend. Beide plexiglas douchedeuren sluiten goed aan op de douchecabine en zijn hoog genoeg. Een bijzonderheid is het verwarmingselement nabij de douchekop. De ventilatie van de douche gaat via een dakraam.
De separate douche met twee afvoeren en een verwarming biedt genoeg ruimte. De verhoging boven de wielkasten stoort in de praktijk nauwelijks.
Elektra, gas en water
De elektrische installatie in de Adria is netjes verwerkt, maar de boordaccu moet wel worden vastgezet. Er zit normaal niet veel beweging in door de kleine klemmen op zijn plaats gehouden accu in de zijzit, maar op slechte wegen wiebelt hij onnodig.
Ook de bediening van het elektrische trapje zou veranderd moeten worden. Nu kun je hem alleen na het inschakelen van het centrale bedieningspaneel tevoorschijn laten komen. Maar dat bedieningspaneel is voor kleinere kampeerders zonder trapje niet te bereiken.
De gasinstallatie voldoet aan alle verwachtingen en is goed beschermd ingebouwd. Bij de waterinstallatie bevalt ons de in de garage aangebrachte, makkelijk te bedienen aftapkraan voor de vuilwatertank en de druktank voor het schoonwater. Die druktank zorgt ervoor dat de pomp bij kleine drukverschillen niet meteen aanspringt en zo de kampeerder in zijn slaap stoort. Veel fabrikanten laten zo’n tank weg. Het niveau van de schoonwater is makkelijk af te lezen via een gleuf in de voorste garagewand. Omdat Adria ook de garage voorziet van verwarming is de schoonwatertank net zo goed beschermd tegen vorst als de verwarmbare en geïsoleerde vuilwatertank die onder de vloer is ingebouwd.
Veiligheid
Bij Adria is de veiligheidsuitrusting ongeacht het gekozen uitrustingsniveau omvangrijk. Zaken als airbags voor de bestuurder en de passagier, ESP met Traction+, ASR, remassis-tent en een hellingrem zijn altijd aan boord. Het raam in de toegangsdeur en de parkeersensoren helpen bovendien om een goed overzicht te houden in het verkeer.
Conclusie
Met een omvangrijke uitrusting, die van de 150-pk-turbodiesel en de airco voor de stuurcabine loopt tot en met uitdraaisteunen voor de achterkant, kost de Adria Coral Supreme 670 SL als 3,5-tonner 82.600 euro. De in de praktijk eigenlijk wel noodzakelijke opwaardering naar 3.800 kilogram levert Adria er gratis bij.Onder de streep krijgt de koper een zeer goed uitgeruste camper, die indruk maakt met een goed gemaakte opbouw en veel doordachte details.
In pdf-vorm
Wil je het hele artikel over de Adria Coral Supreme 670 DL liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.