Signalement
- Merk
- Pössl
- Model
- Roadcruiser Evolution
- Onderstel
- Citroën Jumper 2,2 liter BlueHDI met 3,5 tons Heavy chassis
- Testjaar
- 2020
- Gewicht
- Maximum gewicht: 3.500 kg; rijklaar gewicht: 2.970 kg. Buitenafmetingen (L x B x H): 636 x 205 x 258 cm; Wielbasis: 403,5 cm; Spoorbreedte voor/achter: 181/180 cm; Trekgewicht geremd/ongeremd: 3.000 kg/750 kg
- Basisprijs
- € 62.039
Bijna elke camper heeft fietsen aan boord. Steeds vaker zijn dat e-bikes die het fietsbereik vanaf je kampeerplek flink vergroten. Maar elektrische fietsen zijn zwaar en duur. En het is niet alleen een heel gedoe om ze stevig aan je fietsendrager vast te maken, je voelt je ook niet op je gemak als de fietsen ’s nachts buiten moeten blijven terwijl jij ligt te slapen.
Wat ligt er dan meer voor de hand dan zulke kostbare tweewielers in je camper te vervoeren, goed beschermd tegen vuil, vocht en het dievengilde? In principe is dit geen probleem voor een buscamper met grote achterdeuren, maar het bed moet doorgaans op een meer of minder praktische manier worden verwijderd. Voor wie graag een eenvoudiger oplossing heeft, is er de Pössl Roadcruiser Evolution.
Verstelbaar bed
Het unieke van deze 6,36 meter lange buscamper is het in lengterichting geplaatste tweepersoonsbed achterin dat elektrisch in hoogte kan worden versteld. Wanneer het bed in de hoogste stand is gebracht, bedraagt de hoogte van de bagageruimte eronder 1,32 meter en dat is perfect voor fietsen of andere grote bagagestukken.
Anders dan bij het zustermodel Roadcruiser Revolution kiest Pössl voor een dak met normale hoogte (2,58 meter) in plaats van het minder elegante superhoge dak.
Als meer dan twee vakantiegangers een slaapplaats nodig hebben, kan een extra bed in de laadruimte worden geplaatst, kan de zitgroep worden omgebouwd of zelfs een uitklapbaar dak worden besteld. Een ander bijzonder kenmerk van de Evolution is de grote toiletruimte, iets dat je zelden tegenkomt in een buscamper. In deze proftest moet de vanaf € 64.588 (in ons land standaard met ALL-IN pakket) leverbare Pössl laten zien of deze ideeën in de praktijk goed werken.
Sluithulp voor schuifdeur
Voor de Roadcruiser Evolution gebruikt Pössl de langste versie van de Citroën Jumper. Het model is ook leverbaar op basis van de Fiat Ducato. Een 140pk-turbodiesel is altijd standaard. We bevelen wel het 3,5 tons Heavy-chassis aan dat een hogere asbelasting aankan (€ 1.269).
Tussen de plaatstalen vloer van het chassis en de multiplex vloerplaat wordt een 15 millimeter dikke isolatie gebruikt van waterafstotend RTM-schuim. De fabrikant isoleert de wanden met flexibele PE-matten, zoals gebruikelijk is bij het ombouwen van bestelwagens tot buscampers. Door de versterkingsstrips van de carrosserie is isolatie zonder koudebruggen echter nauwelijks mogelijk. Het dak is geïsoleerd met een meerlaagse isolatie van Styrodur en PE-schuim.
De afwerking van de carrosserie geeft weinig aanleiding tot kritiek. Alleen het opbouwraam van de schuifdeur raakt in één hoek het plaatstaal. Door het schuren van dat raam op de deur kan hier op termijn roestvorming ontstaan. De softlock sluithulp voor de schuifdeur is erg praktisch en standaard in de Roadcruiser Evolution.
Limoengele accenten
Het interieurdesign van de testcamper wordt bepaald door twee extra’s. De Elegance-versie wordt geleverd met grijze houten oppervlakken en hoogglans witte kastkleppen en kost € 615. De bekleding met limoengele accenten kost € 210.
De aankleding harmonieert en is grotendeels goed afgewerkt. Daardoor heb je op slechte wegen nauwelijks last van rammelend meubilair. Pössl gebruikt afgeronde kunststof kastkleppen in de bovenkasten, dat vermindert de kans om je open te halen. Sommige kastkleppen zijn echter niet netjes gemonteerd en de fabrikant heeft bespaard op de afwerking. Het onverzegelde hout is hier te zien. De randen van het werkblad zijn niet goed afgedicht, net als de douchebak in de toiletruimte.
Veiligheidsnetten
Tot vier kampeerders kunnen comfortabel zitten aan de halve dinette met draaibare voorstoelen. Een uitdraaibaar tafelverlengstuk betrekt ook degene die op de passagiersstoel bij de dinette. Met een simpele, maar doeltreffende houten wig die op de voorrand van de zitbank kan worden geplaatst, wordt het zitkussen iets verhoogd voor extra comfort.
Achterin vind je het eerder genoemde in hoogte verstelbare tweepersoonsbed in lengterichting. Het bedieningspaneel is geïnstalleerd in de keuken, met optioneel een tweede paneel in de bagageruimte. Het bed, dat door vier riemen en twee rails wordt geleid, is aangenaam groot. Het ligvlak meet 194 en 191 bij 158 centimeter. Het kan echter wel een beetje wiebelen. En door het ontwerp zijn er aan de zijkanten openingen tot 20 centimeter breed, die kunnen worden afgesloten met veiligheidsnetten om te voorkomen dat mobiele telefoons of boeken eraf vallen.
Flexibel bed
Het is zeer praktisch dat het bed op bijna elke hoogte bruikbaar blijft. Als de bagageruimte eronder vrij is, kun je het helemaal laten zakken en comfortabel instappen zonder ladder. Elke tussenpositie is ook mogelijk, zodat fietsen in het voertuig kunnen blijven met het stuur neergedraaid, terwijl twee camperaars erboven slapen.
Fietsen kunnen zonder problemen worden ingeladen, maar een beetje handigheid is nodig bij het vastsjorren omdat er een kleine drempel is tussen bagageruimte en woongedeelte. Gewone fietsen passen er alleen in als het voorwiel een kwartslag is gedraaid.
De tweewielers moeten buiten blijven als het optionele onderste extra bed (€ 629) wordt geplaatst, want dan is de bagageruimte slechts 37 centimeter hoog. Het onderste bed is nog groter dan het hefbed en meet bij dezelfde lengte 183 centimeter in de breedte. De matras ligt ook op een houten lattenbodem.
Keuken en toiletruimte
Kenmerkend voor een buscamper is de keuken bij de schuifdeur. De tweepitskookplaat heeft elektrische ontsteking en biedt ook ruimte voor grotere pannen. Een goed aansluitende opklapbare plank verlengt het werkblad. Omdat het keukenblok naar voren toe smaller wordt, is het middenpad in het voertuig breed genoeg, zelfs voor stevig gebouwde camperaars.
De compressorkoelkast bevindt zich op een handige hoogte tussen de keuken en het bed. Pössl heeft er een kledingkast met kledingstang onder geplaatst. Voor jassen is de kast niet diep genoeg. Een tussenplank zou meer bruikbare opslagruimte creëren.
Een ander bijzonder kenmerk van de Roadcruiser Evolution is de grote toiletruimte. De douchebak bevindt zich in de gang tussen de koelkast en het toilet. Lamellen schuifdeuren scheiden de douche van het woongedeelte en het bed en voor het toilet en de wastafel schuif je een gordijn. Zo ontstaat een douchecabine van 89/52 bij 64 centimeter. Je blokkeert dan wel de doorgang naar het bed en de koelkast kan ook niet geopend worden.
Boordtechniek
De Pössl Roadcruiser Evolution is minder geschikt voor winterkamperen bij temperaturen onder nul. De schoonwatertank hangt namelijk ongeïsoleerd onder het voertuig. De fabrikant spreekt zelf van een camper voor gebruik van lente tot herfst en biedt isolatie van de watertank ook niet als optie aan. Daarnaast zou het nauwelijks mogelijk zijn om die isolatie volledig op de onderzijde aan te brengen.
Pössl stapte af van de gebruikelijke montageplaats van de watertank aan de zijkant van de bagageruimte om daar maximale breedte te creëren. Bij nader inzien zouden echter twee smalle, diepe opbergruimten rechts en links van de grote laadruimte voldoende plaats bieden voor de watervoorziening van de Roadcruiser.
Conclusie
Testredacteur Simon Ribnitzky: “Een elektrisch verstelbaar hefbed maakt van de Pössl Roadcruiser Evolution een flexibele buscamper, die zich onderscheidt van de concurrentie. Het zou nog beter zijn als de laadruimte aan de voorzijde geen drempel had, zodat fietsen erin passen zonder dat het voorwiel dwars moet worden geplaatst. Een bijzonder kenmerk van de Evolution is ook de grote toiletruimte, die een heuse douchecabine mogelijk maakt. Dan is wel tijdelijk de leefruimte beperkt.
Het uiterlijk van deze buscamper profiteert van de afwezigheid van een extra verhoogd dak. De solide afwerking en de vele praktische details getuigen van de lange ervaring van de fabrikant met het maken van buscampers. Wie interesse heeft in de Roadcruiser Evolution moet er wel rekening mee houden dat de watervoorziening niet is te gebruiken bij temperaturen onder nul, omdat deze onder de bodem is gemonteerd. Zowel de prijs als de uitrusting van deze buscamper zijn heel aantrekkelijk. “
In pdf-vorm
Wil je het hele artikel over de Pössl Roadcruiser Evolution liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.