Signalement
- Merk
- Pössl
- Model
- 2Win
- Onderstel
- Fiat Ducato 244
- Testjaar
- 2015
- Gewicht
- Technisch toelaatbaar gewicht: 3300 kg
Het is een van de laatste die op het onderstel van de Fiat Ducato 244 gebouwd is. Deze Pössl 2Win stamt uit het bouwjaar 2006 en heeft 78.000 kilometer op de teller. We schatten de verkoopprijs op zo’n € 30.000. Dat lijkt een flinke smak geld. Logisch dus dat we bij de occasiontest alles grondig onderzoeken.
Onberispelijke carrosserie
De zilverkleurige carrosserie ziet er nagenoeg onberispelijk uit, wat bij de Ducato van dit bouwjaar niet altijd het geval is. Op sommige plekken schemert de grondverf door de dunne laklaag heen. Bij dit exemplaar zit daarentegen alles strak in de lak.
Alleen linksachter bij de overgang van de zijwand naar de dakplaat is de monteur net iets te rigoureus te werk gegaan bij de afdichting. De kit weekt de lak dan los van de grondverf en de lak bladdert af. Dat kan bij andere wagens soms langs de hele dakrand voorkomen. Gelukkig geeft het geen roestproblemen.
Kleine roestplekjes
“Een zwak punt bij de Ducato is de bladveerbevestiging”, zo weet Dirk Rauchegger, hoofd techniek bij de camperwerkplaats van Brumberg Reisemobile te vertellen. “Ook de bladveren zelf kunnen breken. De robuuste JTD-turbodiesel met 127 pk is daarentegen goed voor 250.000 kilometer.”
Bij het testexemplaar met 78.000 kilometer op de teller is er dus geen reden tot zorg. De motor is niet schoongemaakt en vertoont geen sporen van olieverlies. Ook de goed bij de motor passende automatische versnellingsbak is droog. De gehele bodem vertoont hier en daar wat kleine roestplekjes aan het chassis, deurdorpels en uitlaat.
Nieuwsgierig hoe de Pössl er van binnen uit ziet? In de 2-2015 editie van ACSI FreeLife lees je de complete test.