Signalement
- Merk
- Laika
- Model
- Kreos 5010
- Onderstel
- Fiat Ducato
- Testjaar
- 2016
- Gewicht
- Max. toelaatbaar totaalgewicht 4500 kg, leeggewicht rijklaar 3283 kg
Wat bijvoorbeeld te denken van het in hoogte verstelbare, dwars geplaatste bed boven de garage. Met allerlei fraaie en doordachte details probeert deze Toscaanse fabrikant de concurrentie steeds een stapje voor te blijven. Maar is dat de fabrikant ook gelukt? Dat moet de praktijktest van de nieuwe Laika Kreos 5010 uitwijzen.
4,5 ton
De basis van deze 7,69 meter lange halfintegraal is een Fiat Ducato met een chassis van Al-Ko. De basisuitvoering heeft een maximaal toelaatbaar gewicht van 3500 kilogram. Wij doorkruisten het Toscaanse landschap in een uitvoering met het optionele chassis voor 4,5 ton. Zo krap als de belading uitvalt in de 3,5-tonner, zo royaal kun je de 4,5-tonner bepakken. In deze uitvoering is het optionele hefbed waarmee de Kreos 5010 een gezinscamper wordt ook geen probleem meer.
Zonder hefbed is deze complete, geïsoleerde en verwarmde halfintegraal met een tot 36 centimeter hoge dubbele bodem een comfortabele camper voor een stel. Deze indruk blijft in stand bij de eerste inspectie van deze goed uitziende Italiaan. De zitgroep geeft een gevoel van ruimte dat nog wordt versterkt door de binnenhoogte van 2,10 meter in combinatie met de dakluiken in de alkoof en boven de zitgroep.
Rolls Royce
Op naar de hoekvormige keuken. Het aanrechtblad is van het materiaal Corian. De bladen van dit gepatenteerde materiaal worden ook wel de Rolls Royce onder de kunststof keukenbladen genoemd. Zelfs het afdruiprekje en de uitneembare bordenhouder zijn van dit materiaal gemaakt. De iets uitstekende rand van het werkblad voorkomt dat er nattigheid terechtkomt in de ruime en stabiele uittrekbare vakken onder het aanrecht.
Het enige manco is hetzelfde als bij andere campers van Laika. De hendel van de hoogwaardige mengkraan boven de grote ronde spoelbak is zo geplaatst dat als je de deksel van de spoelbak wat onoplettend optilt, je de kraan opent en er water via de deksel op het aanrecht terechtkomt. Maar meer kritiek op de keuken hebben we niet.
Het dwars geplaatste tweepersoonsbed van 210 bij 150 centimeter bereik je via twee smalle traptreden. Onder de treden vind je bergruimtes. De 14 centimeter dikke matras van koudschuim rust op een lattenbodem waardoor het ligcomfort goed uitpakt. Als optie is het ligvlak, gemeten vanaf de bodem, tussen de 75 en 135 centimeter in hoogte verstelbaar.
Garage
De garage heeft een grondoppervlak van 217 bij 154/127 centimeter en wordt standaard geleverd met twee zijdeuren. De hoogte varieert, afhankelijk van hoe hoog je het bed zet, tussen de 84 en 134 centimeter. De uitrusting is hier een stuk royaler dan gebruikelijk.
Rijcomfort van de Laika Kreos
De kwaliteit van de Toscaanse halfintegraal merk je ook onderweg. Wie de snelweg tussen Florence en Siena kent, weet dat dit een van de slechtste snelwegen in Europa is. Maar zelfs op deze weg beweegt deze Laika op basis van een Fiat Ducato met Al-Ko-chassis zich vrijwel geruisloos voort. Afgezien van wat ratelende geluiden bij heel diepe gaten in de weg houdt ook het interieur zich stil.
In ACSI FreeLife 5-2016 vind je nog veel meer over deze bijna 8 meter lange ‘Rolls Royce’. Zo zie en lees je in dit verhaal de Laika Kreos 5010 uitgebreid hoe deze camper er van binnen uitziet. Daarnaast lees je natuurlijk het eindoordeel van testredacteur Mathias Piontek.