Het evenemententerrein van Action Planet in Velsen-Zuid ligt er op deze laatste zaterdag van oktober glibberig bij. De toplaag van de heuvelachtige kronkelroute is na enkele testrondjes al volledig uit elkaar gereden. De volledige breedte van het pad is bedekt met bandensporen óf plassen. Je zou er maar met een camper door moeten.
‘Als ik maar niet omkiep’
Gelukkig weten de Hymer Grand Canyon S CrossOver, ML-T CrossOver en Venture S die in een rijtje staan te wachten op hun testrijders, wel raad met dit soort modderbaden. Als ik vanaf de zijlijn uitkijk over een van de steile, glibberige hellingen schiet meteen het doemscenario door mijn hoofd: “Als ik maar niet omkiep.” Een gedachte die ik snel probeer achter me te laten als ik me in de Venture S voorzichtig richting het parcours laat rollen.
De eerste helling verloopt vlekkeloos. Nu de afdaling nog. In wandeltempo laat ik me zakken. Deze afdaling kost net als de klim opvallend weinig moeite. Zonder te slippen zigzagt deze super-de-luxe camper bijna geruisloos over het parcours. Het is dat je zelf moet remmen en op tijd moet bijsturen, anders zou je zeggen dat je in een zelfrijdende camper zit. Verbazingwekkend hoe soepel een zware vierwieler van ruim 3,5 ton zich over zo’n ruig parcours beweegt.
Zelfvoorzienend kamperen
Wellicht vraag je je af wat nu de toegevoegde waarde is van zo’n camper met vierwielaandrijving. Voor Franka Benjaminsen en Jan Verbeek uit het Zeeuwse Burgh-Haamstede is dat zo klaar als een klontje. Als fervente Scandinavië-gangers hebben zij met eigen ogen gezien wat de meerwaarde is van een camper met achter- én voorwielaandrijving. Met hun vouwwagen van het merk Aart Kok trokken ze zeven weken door Scandinavië.
Franka Benjaminsen en Jan Verbeek met hun 4×4 camper.
“Er zijn vooral boven de poolcirkel weinig campings”, vertelt Franka. “Dan kom je op wegen die onbegaanbaar zijn voor een auto en vouwwagen. Als het regent, kom je zonder vierwielaandrijving bovendien de camping niet eens af. Boven in Scandinavië kwamen we in the middle of nowhere op de grens van Noorwegen en Rusland een 4×4-camper tegen, die ver boven onze auto uitstak. We keken elkaar aan en zeiden meteen ‘Dat willen wij ook’.”
Uiteindelijk zijn Franka en Jan na lang zoeken uitgekomen bij de Hymer Grand Canyon S CrossOver, die bovendien een zonnepaneel en een dubbel accupakket aan boord heeft. Met deze krachtpatser − die ze zojuist op de proef hebben gesteld met een ritje over het evenemententerrein van Action Planet − hebben ze afgelopen najaar tweeënhalve week in Denemarken rondgereisd, volledig zelfvoorzienend.
Het prijskaartje van een 4×4 camper
Jammer genoeg is een vierwielaangedreven camper lang niet voor iedereen bereikbaar. Zo staat de Hymer Grand Canyon S CrossOver te koop vanaf € 153.090. Voor hét 4×4-uithangbord van Hymer – de Venture S – ben je minimaal € 256.340 kwijt. Voor dat geld ben je wel in het bezit van de ultieme camper met slaapdak, riante toiletruimte en een uitklapbare achterkant, zodat je op je eigen privéterras kunt genieten van de mooiste panorama’s.
In totaal is Hymers aanbod van dit soort allround campermodellen gegroeid naar vijf, die allemaal zijn uitgerust met een vierwielaandrijving van Mercedes. Naast drie 4×4-halfintegraalcampers bestaat dit aanbod uit twee vierwielaangedreven buscampers, waaronder de Grand Canyon S, die een prijskaartje heeft van minimaal € 104.040.
Bekijk de video
Benieuwd hoe de testrit met de vierwielaangedreven Hymer Venture S eruitziet in bewegende beelden? Vergeet niet de bijbehorende video te bekijken die je boven aan dit artikel kunt aanklikken.