Signalement
- Merk
- Volkswagen
- Model
- California Ocean T6 2.0 TDI
- Onderstel
- Volkswagen 2.0 TDI, Euro 6, 4 cilinder, cilinderinhoud: 1968 cc, maximum vermogen: 150 pk (110 kW), topsnelheid: 178 km/u, verbruik volgens WLPT-norm: 8,7/100 km, zevenstraps automaat
- Testjaar
- 2020
- Gewicht
- Maximaal toelaatbaar totaalgewicht 3.000 kg, leeggewicht 2.367 kg
- Basisprijs
- € 84.241
De California is zo’n beetje hét symbool van de buscampers. De geschiedenis van het klassieke VW-busje leest als een succesverhaal dat begon in 1988. Sindsdien zijn er vele duizenden mensen naar alle uithoeken van de wereld mee gereisd. Bij de geboorte van de eerste California ging het erom de buscamper betaalbaarder te maken.
Tot die tijd had Volkswagen geen eigen campermodel, maar leverden ze wel basisvoertuigen voor de Joker en Club Joker van Westfalia. Tot Volkswagen besloot voortaan onder eigen naam een camper op de markt te brengen, overigens nog altijd gebouwd door Westfalia. Op 1 oktober 1988 werd het eerste model geïntroduceerd op de Caravan Salon in Düsseldorf. De basisprijs lag omgerekend zo’n € 5.000 onder de Joker.
Een volgende mijlpaal in het succesverhaal van de California was de generatiewissel naar de T5. Volkswagen maakte van de gelegenheid gebruik om de camper niet meer aan te laten passen door Westfalia en richtte Autovision op, een 100 % dochter die sinds 2004 de California uitbouwt. Daarmee is Volkswagen het enige automerk dat zelfs campers bouwt.
Verkrijgbaar in 3 uitvoeringen
In 2015 werd de zesde generatie van VW buscamper geïntroduceerd. Deze T6 California is leverbaar in drie verschillende uitvoeringen: Beach, Coast en Ocean. De meest complete van de drie is de Ocean. Dit model heeft een elektrohydraulisch hefdak, standverwarming en verder alles wat Volkswagen als kampeeruitrusting te bieden heeft. Dit was ook het model dat wij ter beschikking hadden tijdens de ACSI FreeLife TestTour. Voor ons als crew begon deze TestTour met een 1.100 kilometer lange autorit van Camper Centrum Nederland naar de Millstätter See in Karinthië.
Snel en wendbaar
De stuurcabine van de T6 is vergelijkbaar met een personenauto, net als de uitrusting. De ergonomische voorstoelen zijn comfortabel, zeker ook voor langere ritten. De 2.0 TDI motor is goed voor een topsnelheid van bijna 180 km /u. En dat is lekker als je rap door wilt rijden over de Duitse Autobahn. Ook plankgas, laat de motor nauwelijks van zich horen.
Motorgeluiden blijven net als bij een personenauto op de achtergrond. De meubels zijn zeer stil tijdens het rijden, ook op slecht wegdek. Natuurlijk hoor je windgeruis bij hogere snelheden. Maar dit valt vooral op omdat de camper verder zo stil is. Het enige waaraan je merkt dat je snel rijdt, is de vulstand van de tank. Schakelen gaat automatisch dankzij de beroemde DSG automaat met zeven versnellingen.
De 150 pk waarover de bus beschikt is ook erg prettig op de steile bergweggetjes en Alpenpassen die we later tijdens de TestTour tegenkomen. Wat wij als crew – bij het volgen van de teams met een camera – vooral als heel prettig hebben ervaren, is zijn wendbaarheid. Het compacte formaat (500 x 190 x 199 cm) en het goede zicht rondom, maakt dat je er snel en makkelijk mee kunt manoeuvreren.
Beperkte ruimte
Zijn compacte formaat heeft natuurlijk ook een keerzijde. De camper heeft geen toiletruimte, geen wastafel of douche (optioneel alleen een buitendouche) en de (berg)ruimte is beperkt. Mits je bereid bent tot enkele compromissen, kun je met twee volwassenen en eventueel twee kleine kinderen echter prima in de California wonen en slapen.
Tijdens de TestTour sliepen we er met twee man in, maar tijdens het maken van de reportages verbleven we met vier man in de camper. Het kenmerkende hefdak zorgt er op de bestemming voor dat je in de camper kunt staan en biedt een slaapplek aan twee personen. Het open- en dichtklappen van het hefdak gaat volautomatisch. Voor extra slaapruimte is de achterbank in een handomdraai neer te klappen tot tweepersoonsbed.
Hoogwaardige afwerking
Aan de linkerkant van de California bevindt zich de keuken. Deze bestaat uit een koelkast, wasbak en tweepitskookplaat. Daaronder zit een kast voor servies en voorraden. Ondanks de schuifdeurtjes is een groot deel van de kastruimte helaas niet toegankelijk als de zitbank is uitgeklapt tot bed. Slim detail is de opklaptafel die bevestigd is aan een rails waardoor deze makkelijk is op te bergen.
De Volkswagen California Ocean T6 met op de achtergrond het keukenblok
Grenzend aan de koelkast bevindt zich een hangkast. Deze heeft meerdere deuren om van opzij en van voor bij je spullen te kunnen. Meer bagage kun je kwijt onder en achter de bank. Neem je graag veel (sport)spullen of andere grote bagage en voorraden mee op reis, dan blijft het echter behelpen met de ruimte. Zet je de Transporter in het dagelijks leven in om spullen te vervoeren, dan is het mogelijk om meer ruimte te creëren door de achterbank via de rails in de vloer naar voren te schuiven.
Over de afwerking niks dan lof. Aan de hoge bouwkwaliteit en slimme indeling en details is goed te merken dat er ruim dertig jaar reiservaring in deze camper is verwerkt. Twee kampeerstoelen vinden bijvoorbeeld een plekje in de achterklep en de campingtafel kan worden opgeborgen in de schuifdeur.
Conclusie
Testredacteur Timo de Boer: “De T6 weerspiegelt het gevoel van de allereerste California uit 1988, gekoppeld aan het comfort van nu. Chassis en camperopbouw zorgen ervoor dat de California aan de top van de markt staat. Daar staat echter een forse aanschafprijs tegenover – een dikke 80 mille. Zeker als je deze prijs afzet tegen de beschikbare ruimte. Qua rijcomfort- en prestaties is de camper echter onovertroffen. De hoge investering voor de aanschaf komt bij de verkoop weer terug omdat de VW buscampers enorm waardevast zijn. “
In pdf-vorm
Wil je het hele artikel over de Volkswagen California Ocean T6 liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.