Bijna elk merk biedt het nu aan: een hefdak voor buscampers. Het geeft je twee extra slaapplaatsen aan boord, en bij mooi weer zorgt het voor extra frisse lucht. Een hefdak heeft ook voordelen als je met z’n tweeën reist, want je buscamper wordt zo een soort tweekamerappartement. En als het tweede bed niet nodig is, blijft het dak gewoon gesloten.
Sunlight, het instapmerk van de Erwin Hymer Group, heeft voor het nieuwe seizoen ook buscampers met hefdak aan het gamma toegevoegd. De modellen die hiermee zijn uitgerust, krijgen de toevoeging RT, voor ‘rooftop’. Er zijn vier indelingen op de Fiat Ducato-basis. Het grootste model, de 6,36 meter lange Cliff 640 RT, moet in deze leeftest laten zien wat hij in zijn mars heeft.
Tweepersoonsbed
De nieuwe hefdak-bedconstructie is speciaal voor de Hymer Groep ontwikkeld. Het is vervaardigd in een moderne LFI-constructie en biedt een tweepersoonsbed van 206 bij 143 centimeter. Vooral in de breedte zijn de extra centimeters duidelijk merkbaar in vergelijking met de meeste concurrenten (meestal 130 tot 135 centimeter). Zelfs twee camperaars kunnen hier comfortabel slapen. De zeven centimeter dikke koudschuimmatras op een vezelversterkte kunststof lattenbodem levert daar een bijdrage aan.
Het is zeer plezierig dat het tentdoek rondom volledig kan worden geopend. Het is zelfs nog prettiger als je het doek oprolt en het horrengaas laat zitten. Dan heb je prachtig uitzicht, terwijl de muggen gewoon buiten blijven.
De USB-aansluiting die in de voet van de zwanenhalslamp is geïntegreerd, is erg praktisch. Daarnaast is er een dakluik van 60 x 40 centimeter. Het is zo in het hefdak geplaatst dat het boven de opening zit waardoor je naar het dakbed klimt. Zo laat het altijd veel licht binnen in de camper. Bij hogere snelheden veroorzaakt het luik wel hoorbaar windgeruis in de testcamper. Anderzijds hoor je het meubilair niet of nauwelijks rammelen.
Dakkast Sunlight Cliff
Sunlight heeft afgezien van een panorama-dakraam in de opbouw boven de stuurcabine. In de plaats daarvan is er een dakkast gemonteerd. Daarin is op een slimme manier de telescopische ladder opgeborgen die nodig is om toegang te krijgen tot het dakbed. De ladder kan ook buiten worden gebruikt. Het elektrische vergrendelingssysteem van het hefdak blokkeerde soms in onze testcamper, die nog uit de voorserie stamt. In de productiemodellen moet het allemaal probleemloos werken. Het omslachtige gedoe met spanbanden is nagenoeg overbodig.
Het grootste nadeel van het hefdak is het gewicht, het weegt maar liefst 160 kilogram. De concurrentie bouwt ze lichter. Met een volle dieseltank en twee gasflessen weegt onze testcamper al 3.100 kilogram. En dan moet de schoonwatertank nog worden gevuld en de passagiers en hun bagage zijn ook nog niet geteld. Bij Sunlight kun je als optie het Maxi-chassis kiezen met een hogere asbelasting, maar het maximumgewicht wordt daar niet hoger van dan 3,5 ton.
Lees verder over de Sunlight Cliff
Benieuwd wat er nog meer is opgevallen aan deze Sunlight Cliff 640 RT Adventure Edition? In ACSI FreeLife 5-2022 lees je het hele artikel.