Signalement
- Merk
- Laika
- Model
- Kosmo 509
- Onderstel
- Fiat Ducato 2.3 MultiJet met origineel laag chassis
- Testjaar
- 2018
- Gewicht
- Max. toelaatbaar totaalgewicht 3.500 kg
- Basisprijs
- € 70.490
De meeste kampeerders denken bij Laika aan campers uit de midden- en hogere prijssegmenten, dat wil zeggen aan Ecovip- en Kreos-campers. Indertijd maakte deze fabrikant uit het Toscaanse San Casciano in Val di Pesa met de Rexos ook campers in het topsegment. Voor instappers en prijsbewuste klanten had Laika toen de X-modellen, maar die werden later uit productie genomen.
In 2019 komen er weer instapmodellen. Hoe goed is deze zogenaamde Kosmo-serie? Een praktijktest in Toscane moet dit uitwijzen. Klein is de 509, een halfintegraal op basis van een Fiat Ducato, bepaald niet. Hij heeft een lengte van 741 centimeter. Naast de cabinestoelen heeft hij op de bank van de zitgroep twee plaatsen met driepuntsgordels en hoofdsteunen. Het elektrische hefbed meet 200 bij 140 centimeter. Hiermee is de Kosmo 509 geschikt voor twee tot vier reizigers.
Goed figuur
Allereerst staat de rit van San Casciano in Val di Pesa naar de Toscaanse kust op het programma. Hoewel de weg tussen Florence en Siena eindelijk, hoewel slechts gedeeltelijk, opnieuw is geasfalteerd, zijn Italiaanse snelwegen nooit echt glad. Dit traject vormt zo een uitdagend parcours om het rijgedrag en het geluidsniveau op je te laten inwerken. Op dit punt slaat de Kosmo 509 meteen een goed figuur. Het hefbed blijft zelfs bij flinke oneffenheden in het wegdek geruisloos onder het dak hangen.
Als motor voor de standaarduitvoering koos Laika voor de turbodiesel met 130 pk. De niet al te zwaar beladen camper rijdt daarmee probleemloos door het Toscaanse heuvellandschap. Wie met de maximaal toegestane belading wil rijden, kan de tegen meerprijs verkrijgbare motor van 150 of 177 pk overwegen. Onderweg valt het venster in de toegangsdeur regelmatig in positieve zin op. Daardoor kun je het verkeer aan de rechterkant van de Kosmo goed in de gaten houden.
Als we bij de kust zijn en om de camper heen lopen, zien we dat de Kosmo rondom en ook van onderen goed is afgewerkt. Verder is hij ook goed uitgerust met ramen in kozijnen, een garage achterin met twee deuren en stevige aluminiumstrips. De zijwanden en de achterwand zijn van 34 millimeter dikke aluminium sandwichplaat, het dak is van 33 millimeter dikke en sterke vezelversterkte kunststof sandwichplaat. De bodem met een onderlaag van vezelversterkte kunststof is 49 millimeter dik.
Ook de achterkant van de Kosmo 509 mag er zijn. De grote garage heeft twee deuren, de kast voor de gasflessen heeft een deurtje ernaast.
Veel ligcomfort
In de bekende badplaats Castiglione della Pescaia richten we onze testcamper huiselijk in. De 15 centimeter dikke matrassen van de twee eenpersoonsbedden boven de garage achterin rusten op houten lattenbodems. Dit belooft veel ligcomfort, wat ook werkelijk het geval blijkt te zijn.
Onder beide voeteneinden bevindt zich een kledingkast. Onder het bed aan de bestuurderskant heeft de fabrikant een goed toegankelijke verwarming met een aftapkraantje geplaatst. Via de twee brede en diepe traptreden vind je de weg naar het bed ook trefzeker en zonder problemen als je een paar glaasjes chianti hebt gedronken.
Praktisch is dat de beide ledleeslampjes goed licht geven en voorzien zijn van een usb-aansluiting. Wel was het beter geweest als ze meer naar de buitenkant waren gemonteerd, zodat je er in je slaap niet tegenaan botst. Ook het kastje voor het reservoir met de optionele warmwaterverwarming aan het voeteneinde verdient een andere plaats. Het zit vlak bij je voeten en heeft uitstekende kanten. Het kastje ontbreekt als je de Truma Combi 6 gasverwarming in de standaarduitvoering van de Kosmo hebt.
Dubbele vloer
De douchecabine is groot en de beide deuren van acrylglas sluiten de cabine goed af. De wanden zijn hoog genoeg. Je kunt zelfs als de camper scheef staat douchen zonder dat er water wegloopt. Ook het wc-deel is praktisch ingericht. Op het draaibare toilet zal vrijwel iedere kampeerder genoeg ruimte vinden. Een sterk punt is verder de betrekkelijk grote en goed bruikbare wasbak, evenals de grote opgedeelde kast naast het optionele raam van melkglas. Een klein dakluik zorgt voor ventilatie in de toiletruimte.
Vanuit de toiletruimte stap je 19 centimeter omlaag omdat onder de hoekkeuken geen dubbele vloer ligt. Onder de zitgroep vind je wel een dubbele vloer en je stapt daar 12,5 centimeter omhoog. Praktisch is dat je tussen de zitbank aan de zijkant en de rest van de zitgroep een deel van de dubbele vloer kunt uitnemen, waardoor je hier een stahoogte hebt van 188 centimeter. Een goed idee ook om hier een uitstroomopening voor de verwarming te installeren zodat het uitneembare vloerdeel net zo wordt verwarmd als de rest van de dubbele vloer.
Spaghetti op het vuur
Voor de lunch staat – hoe kan het ook anders – spaghetti op het menu. Twee dingen vallen op tijdens het koken. Allereerst de grote, diepe ronde spoelbak. Ten tweede het driepitsgasstel. Je hebt lucifers nodig om de pitten aan te steken, want een elektrische ontsteking ontbreekt. Belangrijker is de afstand tussen de pitten waardoor zowel de spaghetti als de tomatensaus tegelijkertijd op het vuur kunnen. De bergruimte in de boven- en onderkast is voldoende. De afdekplaat van de spoelbak kun je als snijplank gebruiken of als extra legplank aan de ruimteverdeler van de zitgroep hangen.
De Kosmo 509 heeft een klassieke indeling. Mede dankzij de zitplaatsen met een driepuntsgordel is deze camper geschikt voor vier reizigers.
De spaghetti staat inmiddels op de grote verstelbare tafel van de zitgroep. Het zitcomfort is goed, zowel van de L-vormige zitbank als van de draaibare voorstoelen en de zitbank aan de zijkant. Daar zit een schuiflade onder. Je hoeft dus geen kussens te verplaatsen als je iets onder de bank vandaan wilt halen. Tegen meerprijs kun je ook een tot eenpersoonsbed ombouwbare zitgroep krijgen. De tafel is dan, net als in de geteste camper, in hoogte verstelbaar.
Het optioneel elektrisch bedienbare hefbed is een ander pluspunt van de Kosmo 509. Niet alleen tijdens het rijden maar ook in de nacht hoor je het in rails en banden bevestigde bed niet kraken of rammelen. Je stapt in dit bed via een aluminium ladder. Onder het acht centimeter dikke matras heeft Laika een soort mat geplaatst om gewicht te besparen. Voor de meeste mensen is dit comfortabel genoeg. De Laika Kosmo 509 zal vanaf € 70.490 gaan kosten. Je krijgt daarvoor een geslaagde gezinscamper.
Conclusie
Testredacteur Mathias Piontek: “Zeker met het oog op de qua prijs zeer aantrekkelijke eigen Etrusco-campers heeft Laika nu met de Kosmo-modellen weer een klassieke instapcamper in het assortiment. En de Kosmo 509 mag er wezen: met zijn uitrusting, afwerking, details en vooral design heeft hij alles wat een Laika een Laika maakt.”
In pdf-vorm
Wil je het hele artikel over de Laika Kosmo 509 liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.