ACSI FreeLife

Menu

Leeftest: Hymer Free S 600

Buscampers op basis van de Mercedes-Benz Sprinter beloven meer rijcomfort dan hun Ducato-tegenhangers. Hymer presenteert met de Free S 600 een gunstig geprijsde variatie op dat thema. Deze leeftest moet laten zien of dat is gelukt.

Auteur
Sander Cox
Datum
ReactiesReageer
Hymer Free S 600

Signalement

Merk
Hymer
Model
Free S 600
Onderstel
Mercedes-Benz Sprinter 314 CDI, 2,2 liter-viercilinder turbodiesel met AdBlue-injectie
Testjaar
2021
Gewicht
Rijklaar gewicht: 2.715 kg, maximum toelaatbaar totaalgewicht: 3.500 kg
Basisprijs
€ 65.490 Prijs testcamper: € 81.118

Een Mercedes-Benz Sprinter met voorwielaandrijving is er nu dus ook als buscamper. Met de Free S 600 is Hymer de eerste fabrikant die deze basis voor een buscamper gebruikt, nadat de voorwielaangedreven Sprinter al de markt van halfintegralen en integralen in beroering heeft gebracht. In vergelijking met de Grand Canyon S, eveneens een zes meter lange Sprinter-ombouw (maar dan met achterwielaandrijving), is er in het interieur van de Free S acht centimeter meer stahoogte (nu exact twee meter).

Met dezelfde indeling is de Free S 600, verkrijgbaar vanaf € 65.490, en dat is € 11.900 goedkoper dan zijn achterwielaangedreven broer. Of de andere kwaliteiten op Hymer-niveau zijn, brengt deze leeftest van de Free S 600 in Slovenië aan het licht.

Hymer Free S 600_interieur

Lange wielbasis

Chic! Dat is eerste indruk die we van de Free S 600 krijgen. De testcamper schittert in zwart metallic, en de verchroomde grille met ster, de lichtmetalen wielen en de donker getinte ramen in kozijnen maken de elegante verschijning compleet. Wat ook aan de buitenkant opvalt zijn de opbouwverbredingen aan de achterkant, die nodig zijn om ruimte te maken voor een langer dwarsbed achterin.

De buscamper heeft bovendien een lange wielbasis (392 centimeter), 26 centimeter meer dan de Grand Canyon S. En dat merk je op de weg goed. Hoewel de smalle bestelwagen ook de Sloveense bergwegen probleemloos aankan, is voorzichtigheid geboden vanwege de grote draaicirkel. Ook keren in smalle straten is niet gemakkelijk.

Tijdens de rit over de snelweg toont de Sprinter zijn sterke punten: een comfortabele vering, weinig motorgeluid en rijassistentiesystemen zoals de adaptieve cruisecontrol, die het de bestuurder makkelijker maken.

De stoelen verdienen extra lof, want ze bieden uitstekend comfort voor lange afstanden dankzij de vele verstelmogelijkheden en de stevige bekleding. Het verbruik van de 143pk-turbodiesel (standaard) in combinatie met de negentraps automaat (€ 2.735) kwam in de test uit op 9,4 liter per 100 kilometer.

Hymer Free S 600_zithoek

Laadvermogen

Hymer waagt zich niet aan experimenten bij de indeling van de Free S 600. Voorin vinden we een halve dinette met draaibare voorstoelen, achter de bank aan bestuurderszijde de toiletruimte, ertegenover bij de schuifdeur een compact keukenblok en achterin een dwarsbed. In de testcamper maakt een hefdak (€ 4.565 in de kleur van de auto) met twee slaapplaatsen de uitrusting compleet, en kunnen er dus vier kampeerders in de Free S 600 overnachten. Net als bij veel concurrenten is het laadvermogen echter beperkt, ook al blijft de uitgebreid uitgeruste testcamper met volle tanks en vier personen met hun bagage nog net onder de 3,5 ton. Zware accessoires moeten dan wel thuis blijven.

In het interieur wordt de bergruimte natuurlijk krap als je lange tijd met vieren onderweg bent. Hymer heeft afgezien van een bovenkast boven de stuurcabine. Die resterende opbergruimte bestaat uit ondiepe bovenkasten aan weerszijden van het dwarsbed achterin, boven de zitgroep en de keuken, plus een 62 centimeter hoge kast met kledingstang boven de koelkast. Daarnaast zijn er drie brede keukenladen en enkele laden die toegankelijk zijn vanuit de bagageruimte achterin. Ze zorgen ervoor dat er aan ruimte geen gebrek is, tenminste als je met twee personen reist.

Smal bed

Een voordeel van deze indeling is dat je met twee personen voor elke kampeerder een eigen, royale slaapplek hebt. Voor twee personen is het 195 x 135 centimeter grote dwarsbed achterin krap, vooral omdat de maximale lengte alleen in de verbredingen beschikbaar is, niet over de hele breedte.

De vergelijking met de Hymer Free 600 op basis van een Fiat Ducato (ook net geen zes meter lang) dringt zich hier op. De indeling is identiek, maar de bedafmetingen zijn aanmerkelijk royaler: 196 x 152/140 centimeter achterin en 200 x 135 centimeter in het hefdak. De Ducato biedt echter minder hoofdruimte (190 centimeter) dan de Sprinter met voorwielaandrijving. De Free op Fiat-basis is € 6.550 goedkoper dan de Free S.

Hymer Free S 600_bed

Naast de eerder genoemde opbergruimte, overtuigt de compacte keuken door zijn praktische uitrusting. De tweepitskookplaat heeft een elektrische ontsteking en een opklapbare plank (25 bij 26 centimeter) verlengt het werkblad. De koelkast heeft de voor een buscamper royale inhoud van 90 liter, maar het geluid van de compressor kan wel eens hinderlijk zijn, vooral ’s nachts omdat je – afhankelijk van de richting waarin je ligt – met je hoofd vlak naast de koelkast in het achterste bed ligt.

De zithoek biedt plaats aan vier kampeerders. Aan de smalle tafel (88 bij 45 centimeter) is het dan krap, maar tijdens de rit heb je op de zitbank voldoende ruimte voor je bovenlichaam.

Compromissen

De toiletruimte vraagt om compromissen. Vergeleken met de leefruimte is deze met 185 centimeter vrij laag. Tijdens het douchen is het gordijn, dat moeilijk dicht te trekken is, hinderlijk en het heeft de neiging aan het lichaam te plakken. Het is ook opmerkelijk dat Hymer het plafond van de badkamer met stof bekleedt. Gelukkig is er voldoende ruimte om op het banktoilet te zitten, omdat je je rechterknie onder de wastafel kunt schuiven.

De basisprijs van € 65.490 lijkt aantrekkelijk. De testcamper laat echter zien dat je vrij makkelijk bijna 20 mille meer uit kunt geven. De basis-Mercedes is niet goedkoop, vooral wanneer hij is uitgerust met de opties (automaat, multimediasysteem inclusief navigatie en stembediening, rijassistentiesystemen) die de Sprinter zo aantrekkelijk maken. Maar elke euro die je uitgeeft is het waard.

Conclusie

Testredacteur Simon Ribnitzky: ”Free 600 en Grand Canyon op Ducato-basis, Free S 600 en Grand Canyon S op Sprinter-basis. De keuze aan Hymer-buscampers van zes meter is groot. De Free S op basis van de Mercedes met voorwielaandrijving doet zijn werk uitstekend en zit qua prijs in de middenmoot. Uiteraard kun je de prijs gemakkelijk opdrijven met een paar dure opties zoals MBUX (multimediasysteem), rijsassistentiesystemen en de automatische versnellingsbak. Maar ook als je je een beetje inhoudt bij het aanvinken van opties bij het bestellen, is de Free S 600 een zeer comfortabele en stijlvolle buscamper die zijn geld zeker waard is.”

Hymer Free S 600_aanzicht

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel over de Hymer Free S 600 liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

Leeftest Hymer Free S 600

Praat mee

Praat mee: Leeftest: Hymer Free S 600

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht