Signalement
- Merk
- Ford
- Model
- Transit Custom Nugget
- Testjaar
- 2019
- Gewicht
- 3.200 kg
- Basisprijs
- € 41.290
In Duitsland is de Nugget al jaren populair onder camperaars. In heel Europa zit de verkoop van campers de laatste jaren sterk in de lift, genoeg reden voor Ford om de nieuwe Nugget nu ook in andere Europese landen op de markt te brengen. Waaronder Nederland en België. Ford prijst de buscamper aan als het ideale kampeermiddel voor mensen die graag het avontuur op zoeken.
En waar kan dat beter dan in Slovenië, het land dat zich op de kaart zet als dé vakantiebestemming voor actieve mensen die het meest genieten als ze buitenshuis zijn? Ljubljana is mijn vertrekpunt voor een rondje Triglav Nationaal Park. Vanuit de kleine Sloveense hoofdstad ben je in een mum van tijd midden in de natuur. Op het 8-inch grote touchscreen toets ik mijn eerste bestemming voor de nacht in: Ukanc.
Comfortabele autokilometers
Vanaf het vliegveld draai ik de Nugget de snelweg op. De camper is gebaseerd op de Transit Custom, de populaire bestelwagen van Ford. De 170 pk sterke tweeliter Ecoblue dieselmotor in combinatie met de zestraps automaat trekt de buscamper snel en soepel naar de 130 kilometer per uur. Volgens de fabrieksopgave ligt het verbruik op 6,3 liter per 100 kilometer.
Met een handpompje blaas ik wat lucht bij in het kussen voor mijn onderrug. De ergonomische stoelen – met verwarming en verstelbare armleuningen aan beide zijden – garanderen vele comfortabele autokilometers. Comfort zit ‘m ook in de bediening. Voor veel functies hoef ik mijn handen niet van het stuur te halen omdat deze zich ook vanaf het stuur laten bedienen. Het uitgebreide SYNC 3 multimedia-systeem is trouwens ook aan te sturen met je stem. Lang voordat ik alle functies heb kunnen ontdekken en proberen, moet ik de snelweg alweer verlaten.
Diverse rijassistenten helpen je de camper veilig op de weg te houden.
Tussen de lijntjes
Op zo’n 35 kilometer van Ljubljana International Airport ligt het meer van Bled, een geweldige plek om de camper voor kortere of langere tijd aan de kant te zetten. In het kleine meer ligt een eilandje met de Maria Hemelvaartskerk uit de negende eeuw. Met een roeiboot kun je er zelf naartoe peddelen, maar je kunt je ook met een gondel heen en weer laten varen. Of bezoek het Kasteel van Bled dat hoog op de berg ligt en een fantastisch uitzicht biedt over het meer. Het zicht door de voorruit omhoog wordt enigszins beperkt door het lage dak. Met mijn 1.87 meter kijk ik er net tegenaan. De mooie omgeving zorgt ervoor dat mijn ogen nog wel eens willen afdwalen van de weg. Gelukkig beschikt de Ford over rijstrookassistentie en met een lichte trilling in het stuur word ik er netjes op gewezen de camper tussen de lijntjes te houden.
Goudklomp
Inmiddels ben ik het Triglavksi Narodni Park, de Sloveense naam voor Nationaal Park Triglav, binnengereden. De heuvels zijn groen, de rivieren turkoois, de rotswanden grijs, hier en daar onderbroken door de laatste restjes sneeuw van afgelopen winter. De feloranje Nugget – dat goudklomp betekent – is hier helemaal op zijn plek. Via de zuidoever van het meer van Bohinj bereik ik Ukanc, een klein plaatsje aan de westoever. Met een lengte van 4,5 kilometer en breedte van 1 kilometer is dit het grootste meer van Slovenië. ACSI-camping Zlatorog ligt direct aan het water en is een uitstekende plek om de nacht door te brengen en de omgebouwde bestelbus te beoordelen op zijn kampeerkwaliteiten.
Dak omhoog, luifel uit. Het grote genieten kan beginnen.
4 slaapplaatsen
Om binnenin te kunnen staan is de camper uitgerust met een hefdak. Het openklappen daarvan is een werkje van luttele seconden. Opvallend is dat het hoge gedeelte van het hefdak aan de achterkant zit, daar waar de keuken is geplaatst, en afloopt naar het woongedeelte. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de populaire buscampers van Volkswagen waar het schuine hefdak precies andersom staat. Het hefdak beschikt over één groot en twee kleine horramen die zorgen voor extra licht en ventilatie. Met het openklappen van het hefdak komt ook het bed tevoorschijn waarop het goed slapen is voor twee personen.
De bank in het woongedeelte kan worden uitgevouwen tot een tweede tweepersoonsbed. Slapen met vier man in de camper kan dus prima, en rond de uitvouwtafel zou je zelfs met vijf man kunnen zitten: drie op de bank en twee mensen op de draaibare stoelen van chauffeur en passagier. Daadwerkelijk met vier man leven in de camper is een ander verhaal. De bewegingsruimte – en ook de opbergruimte – in een camper van pakweg vijf bij twee meter blijft natuurlijk beperkt. De Nugget Plus, die standaard voorzien is van een verhoogd dak en bijna 37 centimeter langer is, biedt net dan even wat meer ruimte. Deze extra ruimte wordt gebruikt voor een grotere kledingkast en voor een ingebouwd toilet en een extra opklapbare wasbak die kunnen worden afgeschermd met een rolscherm.
De bank in het woongedeelte kan worden uitgevouwen tot een tweede tweepersoonsbed.
Oog voor detail
De Nugget-opbouw is samen met camperspecialist Westfalia ontwikkeld. En dat zie je! De gebruikte materialen en afwerking van de meubilering zijn van hoge kwaliteit. Stevig en robuust, zeker geen waaibomenhout. En met oog voor detail. Werkelijk ieder hoekje is praktisch benut en ingericht. Zo zit bijvoorbeeld de trap om in bed te klimmen bevestigd aan de binnenkant van de deur van een van de kasten en direct naast de schuifdeur waar je binnenstapt zit een parapluhouder.
De L-vormige keuken is dwars achterin geplaatst, tegen de achterkant van de zithoek. Het keukenblok is uitgerust met een tweepits gaskooktoestel, een compressorkoelkast met een inhoud van 40 liter en een spoelbak van chroomnikkelstaal. Aan de voorkant van het aanrecht zit een handig (kruiden)rekje en zelfs aan handdoekenhaakjes is gedacht! De kampeerkok die meereist, weet uit het compacte keukentje de heerlijkste gerechten op tafel te zetten. De optioneel verkrijgbare kampeerklaptafel (bevestigd aan de binnenkant van de achterklep) en grote Thule-luifel maken eten in de openlucht mogelijk.
De L-vormige keuken is dwars achterin geplaatst. Het keukenblok is uitgerust met een tweepits gaskooktoestel een compressorkoelkast (40 liter) en een spoelbak.
Groen met een rood randje
De route naar Kamp Jelic brengt me verder de bergen in. Daarbij volg ik grotendeels de stroom van de Soča, die vanwege zijn kleur ook wel de ‘Smaragden Schoonheid’ wordt genoemd. Hoe smaragdgroen de rivier ook is, het gebied erlangs is in overdrachtelijke zin ook roodgekleurd. De Soča-vallei was het strijdtoneel voor grote veldslagen tijdens de Eerste Wereldoorlog waarbij meer dan 300.000 Oostenrijks-Hongaarse en Italiaanse soldaten het leven lieten. Vooral de slag bij Korbarid, waarbij gebruik werd gemaakt van gifgas, is berucht. Met die bloederige geschiedenis in het achterhoofd kijk je toch op een heel andere manier naar het vredige landschap. Na de Eerste Wereldoorlog werd Kobarid, dat eeuwenlang tot Oostenrijk had behoord, een deel van Italië. In 1947 moest Italië het als gevolg van de Tweede Wereldoorlog aan Joegoslavië afstaan, waar het na de uiteenvalling werd toebedeeld aan Slovenië.
Kamp Jelic in Soča ligt direct aan de gelijknamige rivier. Behalve camping is het ook een schapenboerderij waar de kaas direct aan de kampeerders wordt verkocht. In de vroege ochtend trekt de herder er met zijn kudde op uit de bergen in. En ’s avond herhaalt zich dit tafereeltje in omgekeerde richting.
Rijassistenten
De terugweg naar Ljubljana gaat via de Vršič bergpas, met 1.611 meter de hoogste bergpas in Slovenië. In 50 bochten slingert de weg zich omhoog, en weer omlaag. Met hellingen tot wel 14 procent. De zestraps automaat kan hier prima mee overweg zodat je altijd in de goede versnelling rijdt. Alleen als je naar beneden meer op de motor wilt remmen, moet je wel even handmatig terugschakelen.
Dankzij de tiptoetsbediening gaat dit heel eenvoudig. Ook op andere vlakken neemt de auto je werk uit handen. De camper beschikt namelijk over allerlei rijassistenten die met sensoren, radar en camera’s informatie geven over de verkeersituatie rond de buscamper. Denk bijvoorbeeld aan Cross Traffic Alert, Pre-Collision Assist met Pedestrian Detection, Adaptive Cruise Control en een camera met breed zicht achter. Zo bereik ik na drie dagen weer veilig Ljubljana.
Power en souplesse. De 2.0 liter Ecoblue dieselmotor biedt voldoende kracht om op de steilste bergweggetjes omhoog te komen. Bovendien is de Nugget makkelijk te manoeuvreren.
Conclusie Ford Transit Custom Nugget
De Transit Custom die de basis van de Nugget-camper vormt, is met 131.800 exemplaren in 2018 de best verkochte bedrijfswagen in Europa in het ééntons segment. Met de Nugget lijkt Ford ook daadwerkelijk goud in handen voor wat betreft de campermarkt. De kwalitatief zeer hoogwaardige buscamper kan met gemak de strijd aan met de concurrentie.
In pdf-vorm
Wil je het hele artikel over de Ford Transit Custom Nugget liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.