Signalement
- Merk
- Adria
- Model
- Active
- Onderstel
- Renault Traffic
- Testjaar
- 2017
- Gewicht
- 2.960 kg
- Basisprijs
- € 55.500
Het seizoen breekt aan en we willen naar een plek waar het echt groen is om de Adria Active te testen. We willen bij het water staan en gaan via een landelijke route naar de Bodensee waar het mooi groen is. We rijden in een Adria Active die een Renault Trafic als basisvoertuig heeft (vergelijkbaar met de Opel Vivaro en de Nissan Primastar). Onze Adria Active is Nebraska-bruin-metallic (meerprijs € 2.879; standaardkleur is wit).
De camper die we testen is nog een preproductiemodel. Na de test (voorjaar 2017) is er nog een aantal kleinigheden veranderd, met name aan de bekleding van de draaibare consoles van de voorstoelen. Verder is de berging van de tafel veranderd, want deze bleek niet handig geplaatst. Hij is voortaan onder de zitbank opgeborgen, wat betekent dat hij ook nog iets groter is geworden dan de tafel in ons preproductiemodel.
Op de weg bevalt de Trafic heel goed. De 145 pk-motor van de testcamper doet zijn werk goed en de versnellingen werken naar behoren. In de file blijkt de Hill Holder erg nuttig. Aan de zijkant hoor je wat windgeruis zodra je wat sneller rijdt, maar dat is eigenlijk niets bijzonders.
Onnatuurlijk
Na een tijdje rijden, valt ons op dat de voorstoelen niet erg praktisch zijn. Aan de kant van de deuren hebben ze geen armleuningen en de rand van de deur is te ver weg om als armleuning dienst te doen. Gebruik je alleen de armleuning aan de binnenkant, dan zit je scheef. Na een halfuur rijden voel je dan de wat onnatuurlijke zithouding aan je nek. Vanaf dat moment laten we de armleuningen voor wat ze zijn.
Er valt nog meer te melden over de voorstoelen. Om ze te kunnen draaien heeft Adria voor draaiconsoles van het Franse bedrijf Scopema gekozen. Het draaien van de stoelen gaat hiermee goed, zoals we later op de camping kunnen vaststellen. Maar onder het rijden hebben we het gevoel helemaal los van het voertuig te zitten. Bij verkeerslichten moet je vaak ver naar voren buigen om te zien of het rood of groen is.
We komen in de buurt van de Bodensee en rijden langs bloeiend koolzaad, nog kale wijnranken en appelbomen. We rijden rustig naar de ingang van de parkcamping in Lindau. Alleen een spoorwegovergang scheidt ons nog van de slagboom voor de entree. We remmen af om met een vaartje van 20 km per uur het spoor over te steken. Maar de Renault hobbelt ineens als een paard en ik stoot mijn hoofd aan het plafond van de camper.
Meubilair en opbouw
Deze onverwachte gebeurtenis komt voor rekening van het vijf centimeter verlaagde onderstel (kortere veren van H&R, € 595). Deze optie moet het weggedrag verbeteren, maar het comfort profiteert er niet van en de Adria voelt wat nerveuzer aan. De verlaagde vering heeft wel als voordeel dat de hoogte onder de twee meter blijft, zodat de camper in de meeste parkeergarages binnen kan.
We mogen op de Land Rover-standplaats pal aan de oever van het meer staan en pakken uit en bouwen op. Onze net geen vijf meter lange camper heeft een typische kampeerbusindeling. Als de Adria Active niet beladen is, klinkt hij onder het rijden alsof er een sixpack met plastic flessen in staat, want de meubels knarsen hoorbaar. In onze test helpt het vullen van de koelbox met proviand. De zo verzwaarde meubeldelen veroorzaken dan nog nauwelijks bijgeluiden.
Het slaapdak, de zitbank en de vloerrails zijn afkomstig van Reimo, de bekleding van het interieur en de meubels zijn door Adria zelf gemaakt in Slovenië. Voor een kampeerbus biedt de Active een aangenaam gevoel van ruimte. De Trafic is dan ook zeven centimeter breder dan een VW T6.
Voor het opbergen van de kleding van twee personen is er genoeg. Maar de bergruimte voor keukenbenodigdheden is krap als je ook nog een niet standaard bijgeleverde Porta Potti (€ 170) bij je hebt. Dit draagbare campingtoilet neemt dan het grootste bergvak onder het tweepits gasstel in beslag. Je moet dus goed bedenken of je hem wel wilt gebruiken.
Kampeervriendelijke details
Wil je iets uit de koelbox pakken of de spoelbak gebruiken, dan kun je de afdekplaten met magneetjes naast het raam hangen. Knap bedacht! De tafel heeft een uitklapbare poot. Je kunt hem in een meubeldeel klikken en vervolgens tussen de zit- slaapbank en de voorstoelen schuiven. Je kunt de tafel niet buiten gebruiken.
Aan de deur van de diepe kledingkast hangt een kleine spiegel en achter in de kast zit een klein ledlampje met zwanenhals en een geïntegreerde usb-stekker. Dat is heel handig om ’s nachts je smartphone op te laden, ook wanneer je geen vaste stroom hebt. De zijkant van de kast heeft achterin nog twee open vakken met daarnaast een aansluiting voor de buitendouche.
Op veel plaatsen vinden we doordachte en kampeervriendelijke details. Zo heeft Adria bijvoorbeeld tegenover de kast een smal open opbergvak aan de carrosserie bevestigd. In de test bleek dit erg handig voor brillen, boeken en andere benodigdheden die je binnen handbereik wilt hebben. Handig is dat je ook van binnen bij de bagage onder de zit-/slaapbank kunt. Door een deel van de plaat waarop de matras ligt omhoog te klappen kun je die bagage bereiken. Je zult dit vooral op waarde weten te schatten wanneer het regent en je niet om de auto heen wilt lopen of wanneer je in de stad geparkeerd staat.
Praktisch is ook de verduistering van de stuurcabine en de achterruit. Het plastic gordijn is niet echt mooi, maar wel effectief. De plisségordijnen aan de zijramen zijn wel weer heel fraai. Deze ramen kun je ook openschuiven.
Koken
De 36-literkoelbox biedt genoeg plaats voor proviand voor een paar dagen. Wat niet gekoeld hoeft te worden, kan in de kast onder het gasstel en de spoelbak. Pal onder de spoelbak zit een vaste bestekkast. De combi van gasstel en spoelbak is van Thetford en het gasstel heeft een elektrische ontsteking. Het is eenvoudig schoon te houden en ziet er met de donkere glazen afdekplaat hoogwaardig uit.
Als de watertank vol is, kun je bij het koken tot 20 liter water uit de kraan tappen. De vuilwatertank heeft plaats voor 30 liter. Verder is er een gasfles van 5 kilogram aan boord. Bijna tweemaal zoveel als in een VW California die een gasfles van slechts 2,8 kilogram heeft. Onze noedels zijn in de middag snel bereid, ‘s avonds willen we gaan grillen. Op de parkcamping in Lindau is onze houtskoolgrill eigenlijk niet toegestaan, maar voor deze ene keer mag het.
Terwijl de zon ondergaat en wij nog aan het avondeten zitten, warmt de dieselverwarming van Webasto de binnenruimte van de Renault Trafic op. In de ijzig koude nacht houdt de kachel een aangename 20 graden vast, maar zoemt daarbij wel zachtjes.
Ook op de zit-/slaapbank kun je heel goed slapen. De bank is makkelijk om te klappen. Als je liever boven slaapt, moet je klimmen. Voor beide bedconstructies heeft Adria een oplossing van Reimo gebruikt. Reimo is de Duitse vertegenwoordiger van de Adria-campers. Als je de zit-/slaapbank naar voren trekt en de rugleuning omklapt, dan is het onderste bed al gereed. Je slaapt dan op de zachte achterkanten van de rugleuning en de zitbank. Zo heb je bij het slapen geen last van de inkepingen van de kussens van de bank. Als het hefdak omhoog staat, heb je ofwel stahoogte of je kunt op de tweede verdieping slapen op de op schotelveren rustende matras. Zowel de zit-/slaapbank als het bed onder het hefdak zijn snel te installeren.
Conclusie
De Adria Active op basis van de Renault Trafic hoeft zich nergens voor te schamen, ook al kan hij niet met een Mercedes-Benz of Volkswagen wedijveren. Het verlaagde chassis blijkt op hobbelige wegen niet optimaal, maar biedt wel het voordeel dat je in veel parkeergarages terecht kunt. De opbouw overtuigt zeker. Hij is in ambachtelijk opzicht goed gemaakt en per saldo ook comfortabel. De ontwerpers van Adria weten wat ze doen en maken de dingen echt goed. De Adria Active heeft alles aan boord wat je in een buscamper nodig hebt. Daaruit blijkt de ervaring van de Sloveense camperbouwer.
In pdf-vorm
Wil je het hele artikel over de Adria Active liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.