Signalement
- Merk
- Karmann
- Model
- Colibri
- Onderstel
- Renault Trafic
- Testjaar
- 2014
- Basisprijs
- 39810
Het is duidelijk dat de voertuigvorm van de Karmann aantrekkelijk is. Alleen al in bijvoorbeeld Duitsland worden per jaar zo’n 5500 buscampers met hefdak verkocht. De Volkswagen California neemt er daarvan alleen al rond de 4000 voor zijn rekening, en ook de Mercedes Marco Polo heeft daarin een groot aandeel.
Marktaandeel voor Karmann
Veel marktaandeel blijft er voor anderen dus niet over. Karmann laat zich daardoor niet van de wijs brengen en start met een geheel eigen product, dat alleen het basisidee gemeen heeft met de marktleiders: de meubelrij aan de linkerkant en de tweezitsbank, die tot bed omgebouwd kan worden, aan de rechterkant.
Chassis Renault Trafic
Verder wil de nieuwe Colibri alternatieven bieden. Dat begint bij het basisvoertuig. Als enige model op de Duitse markt is hij op het chassis van de net vernieuwde Renault Trafic gebouwd. De compacte Fransman is weliswaar niet zo perfect als de Volkswagen T5 of de Mercedes Vito, maar is daarom ook prijstechnisch wat bescheidener.
Juist daarin zagen de strategen van Karmann hun kans, door de Trafic te voorzien van een woonuitrusting met enkele praktische voorrechten, zoals een bed in het hefdak met een breedte van 1,31 meter, een keuken met een relatief grote kook/spoel combinatie en heel veel opbergruimte in de kasten. Met een hoogte van 2,04 meter past de Colibri echter niet in elke parkeergarage, een argument wat in deze voertuigklasse niet onbelangrijk is.
Maar het allerbelangrijkste is vaak de prijs die op de Duitse markt € 39.810 inclusief bijkomende kosten en een 115 pk sterke motor is. In Nederland is de camper (nog) niet verkrijgvaar.
Copyright: MPS, Tekst: Jürgen Bartosch, Foto’s: Bernd Thissen