Signalement
- Merk
- Dethleffs
- Model
- Trend T 7057 DBL
- Onderstel
- fiat Ducato
- Testjaar
- 2024
- Gewicht
- Maximum gewicht 3.499 kg Laadvermogen 399 kg
- Basisprijs
- Basisprijs: € 103.290
De Trend is al sinds 2013 een succesvolle Dethleffs-serie. Lange tijd was er keuze uit halfintegralen, alkoofmodellen en integralen die een betaalbare instap in de camperwereld mogelijk maakten. Geleidelijk schoof de serie echter op naar het middensegment en de alkoofmodellen verdwenen. Dit jaar is de Trend compleet vernieuwd en zijn er vijf indelingen, die verkrijgbaar zijn als integraal of halfintegraal.
Hoger middensegment
De Trend-serie begint met de T 6617 EB, die er is vanaf € 98.290. De door ons geteste Dethleffs Trend T 7057 DBL met queensbed achterin is, samen met de T 7057 EBL, de duurste en staat voor € 103.290 bij de dealer. De vergelijkbare integraalmodellen zijn zo’n 10.000 euro duurder. Met de vernieuwde Trend schuift de serie weer een stukje op naar het hogere middensegment en vervangt hij de modelserie Pulse.
De nieuwe Trend neemt overigens wel enkele kenmerken van de Pulse-modellen over, zoals het design van de achterkant en het decor aan de buitenzijde. Ook in het interieur vind je stijlkenmerken van de Pulse terug, waaronder de antracietkleurige bekleding en de optionele sfeerverlichting.
Degelijke afwerking
Het interieur van de Trend ziet er op het eerste gezicht modern en strak uit. Maar sommige zaken vallen pas op als je beter kijkt, zoals het ontbreken van gordijnen. Wat meteen in het oog springt is het antracietkleurige plafond. Die tint komt ook op andere plekken in het interieur terug. De kastkleppen en de vloeren zijn uitgevoerd in lichte houttinten en passen goed bij de grijstinten.
De 65 centimeter brede toegangsdeur van het campergedeelte maakt het in- en uitstappen een stuk makkelijker. De Trend-halfintegralen in Nederland en België hebben standaard een raam in die deur en centrale vergrendeling.
Extra kussens
Als je de Trend instapt, zie je rechts een royale zitgroep in de lengterichting, die plaats biedt aan vier kampeerders. De stevige zitkussens van de banken zijn maar liefst 15 centimeter dik. Dat zorgt ervoor dat je nogal hoog zit aan de tafel die je in hoogte kunt verstellen. Zelfs als je 190 centimeter groot bent kom je niet met je voeten aan de vloer. In plaats van het elektrisch bedienbare hefbed (€ 1.970) heeft onze testcamper een tot bed ombouwbare zitgroep (€ 569).
Dat ombouwen met extra kussens levert een bed op dat 205 centimeter lang is, maar slechts 110 centimeter breed. Het is daarom meer een eenpersoonsbed of een bed voor twee kleinere kinderen. Voor haar overdagslaapjes leggen we onze dochter Rosie in een campingbedje op ons eigen bed. Als je de toiletdeur openzet en de schuifdeur van het slaapgedeelte dichtdoet, is de slaapruimte super goed geïsoleerd. Tegen de tijd dat wij zelf gaan slapen, leggen we Rosie over op het ombouwbed.
Als je met z’n vieren wil reizen, dan moet je de dwars geplaatste zitbanken ombouwen tot zitplaatsen met gordel, in de lengterichting. Je moet dan alleen wel twee extra kussens opbergen per zitplaats, naast het extra kussen voor de tot bed om te bouwen zitgroep. Hierdoor is de garage aan de achterkant voor een groot gedeelte gevuld met kussens. Tegen een meerprijs van € 1.970 kun je overigens ook kiezen voor een hefbed, zodat je de zithoek niet hoeft om te bouwen.
Dubbele toiletruimte
De keuken van de T 7057 DBL biedt veel opbergruimte in kasten en lades. In de koelkast van 142 liter, die op een praktische hoogte staat tegenover het keukenblok, kan je meer dan genoeg kwijt. De spoelbak is groot genoeg en heeft een deksel die als snijplank kan dienen. Koken doe je op een tweepitskookplaat met elektrische ontsteking. We zouden wel wat meer werkruimte in de keuken kunnen gebruiken.
Voor de dubbele toiletruimte – douche rechts en de wc met wastafel links – moet je een opstapje van 12 centimeter op, waardoor de stahoogte hier afneemt tot 193 centimeter. Met de deur van de toiletruimte geopend sluit je de toiletruimte af van het woongedeelte. Naar het slaapgedeelte kan dat met een schuifdeur, waardoor een royale sanitaire ruimte ontstaat. Het douchegedeelte heeft een smalle doorgang van 55 centimeter, maar wordt naar achteren toe breder tot maximaal 70 centimeter.
Voor de meeste camperaars is het dan ruim genoeg, ook al stoort de uitstulping van de wielkast een beetje. Met een baby is zo’n douche in de camper ideaal. Dan hoef je tenminste niet met al je spullen naar het toiletgebouw te lopen. Ook de tegenoverliggende wc-ruimte met wastafel is ruim genoeg. Ventilatie komt hier van een raam, in de douche door een dakluik.
Verstelbaar bed
Aan beide zijden van het fraaie queensbed achterin vind je een opstapje. De doorgang tussen de wand van de toiletruimte en het bed is smal. De matras van het bed is 181 centimeter lang, maar je kunt ’m verlengen met een extra kussen van 14 centimeter. Door dit extra kussen weg te laten vergemakkelijk je de doorgangen naar de beide zijkanten van het bed. De breedte van het queensbed is met 151 centimeter royaal en je ligt comfortabel op de 15 centimeter dikke matras. De slaapplek oogt als een hotelkamer op wielen en is supercomfotabel.
Jammer genoeg is het bed wel aan de korte kant, dus de bedverlenging is voor de meeste camperaars geen overbodige luxe. Het nadeel is wel dat het bed aan het voeteneinde wat wegzakt. Twee ramen en een dakluik zorgen voor licht en frisse lucht in het slaapgedeelte. De hoogte van het bed is tot 30 centimeter verstelbaar, om makkelijk in bed te kunnen stappen of eronder meer bagageruimte te creëren. Maar dat verstellen kan alleen met een zwengel in de garage achterin, dus de juiste slaaphoogte moet je voordat je naar bed gaat even instellen.
Veel laadvermogen
Met een lengte van 741 centimeter hoort de Trend T 7057 DBL bij de grotere halfintegralen. Vaak is het laadvermogen van zulke campers krap als ze een maximumgewicht van 3.500 kilogram hebben. Maar de testcamper weegt ondanks de extra uitrusting ‘slechts’ 3.100 kilogram. Dat is inclusief een volle tank brandstof, een volle schoonwatertank en een complete gasvoorraad. Omdat hij standaard maar twee vaste slaapplaatsen heeft, gaan we ook uit van een gezelschap van twee en dan is het laadvermogen ruim voldoende.
Ga je met z’n vieren op pad, dan is opwaardering van het gewicht wel noodzakelijk. Verhoging van het maximumgewicht naar 3.650 kilogram kost € 305 euro. Houd er wel rekening mee dat je vanaf 3,5 ton een camperrijbewijs nodig hebt. Je kunt ook kiezen voor een Ducato Maxi-chassis dat tot 4.250 kilogram aankan. Dat kost € 9.760, inclusief een sterkere dieselmotor (180 pk en automaat). Er is voldoende opbergruimte voor twee personen aan boord van de Trend.
Aan weerszijden van het bed vind je hoge kledingkasten waarin je ook langere kledingstukken als jurken en jassen kunt ophangen. Andere kleding kan worden opgeborgen in twee dakkasten boven het bed. Daarnaast zijn er drie dakkasten boven de zithoek. We missen wel opbergruimte in de zitbanken en in de vloer. Er is alleen een vloerluik in het rechter bedopstapje, dat van binnenuit toegang geeft tot een accessoirevak in de garage achterin.
Opbouw
Het voor de lengte van de Trend (741 centimeter) redelijk lage rijklaargewicht is mede te danken aan de opbouwconstructie. Voor het dak en de wanden gebruikt Dethleffs een houten frame met EPS-isolatie, wat iets lichter is dan het waterbestendige XPS. De bodem is wel houtvrij en net als het dak voorzien van vezelversterkte kunststof. Wie toch XPS-isolatie wil, kan een Wintercomfort-pakket kiezen.
Maar ook zonder zo’n pakket maakt de Truma Combi 6-verwarming het dankzij negen uitstroomopeningen snel aangenaam warm aan boord. De gasvoorraad bestaat uit twee gasflessen van 11 kilogram, die goed toegankelijk zijn van buitenaf. Voor de stroom zorgt een 95 Ah AGM-accu. Optioneel is er een tweede accu leverbaar voor € 435, of een Dual-accusysteem met een lithiumaccu voor € 2.645.
Aan boord zijn er maar liefst negen 230V-stopcontacten en nog eens vier USB-aansluitingen. Achterin is er maar één dubbel USB-stopcontact, aan de rechterkant onder de kledingkast. Een tweede laadmogelijkheid aan de linkerkant zou handig zijn.
Toiletschacht
De schoonwatertank van 116 liter is onder het bed ingebouwd en bereikbaar via de garage achterin of van bovenaf via het bed. Je moet hier dan enkele latten van de lattenbodem voor weghalen. Voor het reinigen van de tank heb je een borstel met een lange steel nodig. De 90 liter vuilwatertank hangt onder de camper, voor de achteras.
Voor een meerprijs van € 200 levert Dethleffs een geïsoleerde versie. Als je het Wintercomfort-pakket bestelt is deze ook nog eens verwarmbaar. Over de toiletschacht is in deze nieuwe Trend wat beter nagedacht. Er is nu kunststof bekleding tussen de schacht en de zijwand. Maar de randen zijn niet met siliconenkit afgedicht, dus het kan nog beter.
Kunstsof bladveren
De Trend heeft standaard een 140pk-diesel, waarmee je in de 3,5 tons-versie goed uit de voeten kunt. Het rijcomfort is beter dan je zou verwachten van de Ducato met verlaagd chassis en een wielbasis van 404 centimeter. Dat is te danken aan de bladveren van vezelversterkte kunststof, die niet alleen lichter zijn maar ook een comfortabeler rijgedrag bieden dan stalen veren. Tijdens onze testritten noteren we een verbruik van 11,3 liter per 100 kilometer, wat nog acceptabel is voor een camper van dit formaat.
Het geluidsniveau is relatief bescheiden. Alleen matig storende geluiden van de carrosserie en het interieur zijn voorin te horen. Het zicht is goed door de standaard buitenspiegels en een praktische achteruitrijcamera. De remweg is met een afstand van bijna 54 meter – het gemiddelde uit tien remmanoeuvres – te lang. Dat lag niet alleen aan de weersomstandigheden en het natte wegdek tijdens de test, maar ook aan de gemonteerde winterbanden die vaker langere remafstanden opleveren.
Conclusie
Dit was onze allereerste reis met zo’n grote camper. Het rijden voelt net wat trager, maar dat is logisch. Je zit lekker hoog, waardoor je alles goed overziet. Het op reis zijn met zo’n luxe huis op wielen is ons heel goed bevallen. De goed geïsoleerde slaapkamer en de douche springen er voor ons in positieve zin uit. Jammer is wel dat het bed aan de krappe kant is. Aan de andere kant zijn de banken weer te hoog. Dat is niet goed in verhouding.
Test: Dethleffs Globebus T6
Een smallere opbouw, een populaire indeling, een eenvoudige maar praktische uitrusting en een smaakvol interieur. Zo probeert de Dethleffs Globebus T6 tegemoet te komen aan de wensen van paren. Tijd voor een test.