Signalement
- Merk
- Knaus
- Model
- Tourer CUV 500 LT
- Onderstel
- Volkswagen T 6.1
- Testjaar
- 2024
- Gewicht
- Maximumgewicht: 3.200 kg Rijklaar gewicht testcamper: 2.785 kg
- Basisprijs
- Basisprijs: € 104.441 Prijs testmodel: € 117.631
Bij caravans zien we het vaker, een groot hefdak dat op de camping voor riante stahoogte zorgt. Het caravanmerk Eriba werd er groot mee en probeerde het in 2002 ook toe te passen op een camper. Het ging om de Style, een halfintegraal op basis van de Renault Trafic, maar een succes was het bepaald niet.
Soms is de tijd gewoon nog niet rijp voor een innovatief idee. Zoals bijvoorbeeld de Smart die aanvankelijk dreigde te floppen, maar later toch veel succes oogstte. Saillant detail: ontwerper Johann Tomforde was zowel verantwoordelijk voor de Eriba Style als de Smart. Het valt daarom te prijzen dat Knaus het nog eens probeert met dit bijzondere camperontwerp.
Kosten delen
Om de kosten voor dit project over meerdere modellen en merken te verdelen, ontwikkelde Knaus meteen twee indelingen en is er naast de versies met het grote hefdak ook een conventionele uitvoering. Bovendien zijn alle versies ook leverbaar via het zustermerk Weinsberg. Als basisvoertuig wordt altijd de Volkswagen T 6.1 gebruikt en de campers zijn altijd 5,89 meter lang en 2,16 meter breed.
Het hefdak bestaat uit een grote schaal van vezelversterkte kunststof die omhoog wordt gebracht met vier elektromotoren. Twee schaararmen zorgen voor extra geleiding. De bediening van het elektrische dak gaat met een draadloze of een bedrade afstandsbediening. Je moet wel de knop ingedrukt houden en dat vergt wat geduld, want het omhoog brengen van het dak duurt circa twee minuten.
Het weer omlaag brengen gaat ietsje sneller. De energie voor de elektromotoren komt van de startaccu, dus het contact van de camper moet daarvoor ingeschakeld zijn. En je moet zorgen dat de accu in goede conditie is. Mocht de accu onvoldoende stroom kunnen leveren, dan kun je het dak ook handmatig omlaag brengen, maar dat is vrij omslachtig.
Inschuifbaar dakbed
Om de Tourer CUV binnen te gaan moet je bukken door de lage toegangsdeur, maar eenmaal binnen tref je een onverwacht royaal interieur. Het dak gaat 69 centimeter omhoog en zorgt voor een stahoogte van 2,17 meter in het gangpad. En het inschuifbare dakbed profiteert eveneens van het hefdak want het zorgt voor 81 centimeter hoofdruimte tot aan de voorkant van de camper.
Het dak gaat 69 cm omhoog en zorgt voor 217 cm srahoogte
Je kunt dus makkelijk met het hoofd naar voren slapen en hoeft niet te draaien om in of uit het bed te klimmen. Helaas is alleen de achterste helft van de matras op een lattenbodem geplaatst en de positie van de leeslampjes is zodanig om toch met je hoofd naar achteren te slapen. Het dakbed is met een lengte van 2,02 meter en breedte van 1,54 meter wel ruim genoeg voor een comfortabele nachtrust.
Royale zitgroep
Voor het dakbed geldt een meerprijs van € 2.165, standaard heb je alleen de beschikking over de tot bed ombouwbare zitgroep. Met het dakbed is de Tourer CUV vierpersoons, maar om er ook met vier mensen in te kunnen reizen moet je ook de twee klapstoelen met driepunts-veiligheidsgordels aanvinken op de optielijst (€ 2.898). Overigens is ook met twee mensen aan boord het comfortabelere dakbed aan te bevelen.
De zitgroep voldoet prima waarvoor hij oorspronkelijk bedoeld is. Er is genoeg ruimte voor vier personen op de banken in lengterichting. Met de stoelen voorin omgedraaid passen er zes mensen rond de tafel – en dat in een camper van 5,89 meter. Er is voldoende hoofdruimte om tijdens een pauze even plaats te nemen, zelfs als het dak gesloten is.
Zelfs het toilet kan in principe gebruikt worden, ook al moet je daar een beetje voor kruipen. Met het dak omhoog is de hoofdruimte in de toiletruimte ruim voldoende. Door de grote wielkast kun je wat moeilijk je voeten kwijt bij het handen wassen of douchen.
Groot keukenblok
De wastafelwand kan boven het toilet worden gedraaid om te douchen. Je hangt er ook nog een gordijntje overheen om te voorkomen dat het daar nat wordt. Voor de spiegel is er geen bescherming tegen waterspetters. De spiegel is wel draaibaar en moet zo ver mogelijk naar beneden worden gedraaid voordat je het dak laat zakken om te reizen. Het keukenblok is vrij groot en 98,5 centimeter hoog, wat voor kleine personen niet ideaal is.
Dat komt door de ingebouwde 98 litercompressorkoelkast bij de toegangsdeur. De koelkast kan aan twee kanten open, waardoor je er ook van buitenaf makkelijk bij kunt. Twee lades, waarvan een met een bestekbak, bieden ruimte voor kookgerei. In de onderste lade kan de ruimte nauwelijks benut worden vanwege de leidingen die daar lopen. Door het hefdak ontbreken de gebruikelijke bovenkasten, waardoor de opbergruimte in de keuken erg beperkt is.
Een flexibele oplossing biedt de gesloten vouwkast voor de keuken. Extra vouwkasten kunnen in verschillende afmetingen en vormen worden bijgekocht (€ 224 per stuk). Het idee van de vouwtassen is om ze thuis in te pakken en dan in de camper op speciale planken te plaatsen aan een aluminium rail aan de bovenkant van de cabine.
De vouwtassen worden dan voor het reizen onder de planken gehangen. Je kunt de tassen niet te zwaar belasten omdat je ze vaak moet verplaatsen. En tassen die boven de zitgroep hangen moeten voor het uittrekken van het dakbed worden verwijderd.
Weinig opbergruimte
Opbergruimte is in de Tourer CUV 500 LT in het algemeen vrij schaars. De smalle linnenkast met drie vakken tussen de zitgroep en de toiletruimte kan het gebrek aan hangmeubilair maar een beetje compenseren. Er mist daar een kledingroede, maar er zit er wel eentje in het multifunctionele opbergvak linksachter, dat van binnen en buiten toegankelijk is via smalle deurtjes.
Op de vloer loopt het compartiment door tot de ingang aan de overkant, zodat er zelfs lange sportuitrustingen zoals ski’s in passen. De ruimte is met kampeermeubels, een kabelhaspel, keggen, kleine spullen en een paar jassen meestal al snel vol.
Boordtechniek
De rechter zitbankberging kan eventueel worden gebruikt om schoenen en dergelijke in op te bergen. Maar meer bergruimte is bij de zitgroep niet voorhanden, want de linker zitbankberging zit vol met boordtechniek. Dan hebben we het over een of twee boordaccu’s, een lader en booster, een accuscheidingsschakelaar en zekeringen.
Ook de bovenkant van de schoonwatertank neemt een stukje van de zitbankberging in, de andere helft zit zoals we bij Knaus vaak zien in een verlaagde bodemplaat. De tank is van buitenaf toegankelijk via een special compartiment waarin ook de leidingen, aftapkraan en de stroomtoevoer bereikbaar zijn.
Het vorstbeveilingsventiel zit samen met de diesel-luchtverwarming in een vak onder het middenpad achterin. In de winter zal deze behoorlijk wat dieselbrandstof moeten verstoken. De stoffen wand van het hefdak bestaat weliswaar uit meerdere lagen, maar isoleert toch een stuk minder dan een sandwichwand.
De constructie van de carrosserie is verder vrij eenvoudig voor deze prijsklasse, met houten verstevigingen, EPS-isolatie en een multiplex houten vloer. Alleen de chique ramen in aluminium kozijnen springen eruit.
Matig zicht naar achteren
Het rijden in de Knaus Tourer CUV geeft de indruk of je in een compacte camper zit. Met dank aan de Volkswagen T 6.1 met al zijn uitrusting. Als je in de (te) kleine buitenspiegels kijkt, lijkt de opbouw ook slank, maar hij is wel een stuk breder dan de stuurcabine. Door het matige zicht naar achteren lijkt de camper minder wendbaar dan hij is.
Opwaardering niet nodig
Door het lage gewicht van de Tourer CUV is opwaardering van het gewicht van 3.200 naar 3.500 kilogram voor kampeertrips met twee personen overbodig. Dan heb je ook de versterkte vering, die het rijcomfort zeker niet ten goed komt, niet nodig. Van de tijdens het rijden veel lagere camper mag vanwege de lagere luchtweerstand een gunstiger verbruik worden verwacht, maar tijdens onze standaard testronde blijkt dat niet echt duidelijk.
De ruim een halve meter hogere Weinsberg X-Cursion Van 500 LT op basis van dezelfde VW T 6.1, verbruikt zelfs nog iets minder. Beide campers behoren wel tot de zuinigste in onze testen van de afgelopen jaren.
De plus- en minpunten van de Knaus Tourer CUV
Conclusie
Op het concept van de Knaus Tourer CUV valt hier en daar wel wat af te dingen. Ook met ingeklapt hefdak kan de camper een parkeergarage meestal niet in, dus als enige voertuig is hij niet geschikt. En het verbruiksvoordeel tijdens het rijden is niet zo groot. Maar als compacte camper biedt de Tourer CUV verrassend veel ruimte met een groot bed en een ruime zitgroep. Daar lever je wel wat opbergruimte voor in.
Nog een Knaus Tourer Van
Naast de Knaus Tourer Van CUV 500 LT is er ook de 500 MQ. ACSI FreeLife onderwierp ook deze buscamper met revolutionair hefdak aan een korte test.