Signalement
- Merk
- Westfalia
- Model
- James Cook
- Onderstel
- Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI
- Testjaar
- 2014
- Gewicht
- Toelaatbaar max. gewicht: 3500 kg
- Basisprijs
- 30000
Het merk ‘Westfalia’ staat voor compacte kampeerwagens waarmee je ook na jaren zonder problemen op je vakantiebestemming komt. Is dat slechts een mythe of gaan de Duitse campers inderdaad langer mee? Deze vraag beantwoorden we met ons proefkonijn: een tweedehands Westfalia James Cook op een Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI met 156 pk.
Drie-en-een-half-tonner
De drie-en-een-half-tonner werd in april 2005 voor het eerst op de weg toegelaten en heeft inmiddels 105.000 kilometer op de teller. Aan de buitenkant maakt de kampeerbus een goede indruk. De lak is niet gepoetst, maar is in goede staat. De afdichtnaad van het verhoogde polyester dak is intact.
Chassis onberispelijke staat
Omdat oudere Sprinters aan roest onderhevig kunnen zijn, inspecteren we direct de bodemplaat. Goed nieuws: omdat de vorige eigenaar zijn zwerfauto met vet heeft laten afdichten, verkeren het plaatijzer, de lassen en het chassis in onberispelijke staat. De roest aan de massieve delen van de achteras is alleen van cosmetische aard.
Minder blij worden we van de hier en daar gecorrodeerde remleidingen. Hier moet een vakman beslissen of afdichten volstaat of dat vervanging nodig is. De roest op de remschijven van de vooras is er na een paar maal flink remmen wel vanaf gesleten.
James Cook gechiptuned
De vorige eigenaar heeft de motor gechiptuned. Hierdoor is de turbodiesel rond de 20 pk krachtiger geworden, maar zonder rollenbanktest kunnen we dit niet verifiëren. De motor start meteen, loopt lekker, en de automatische versnellingsbak schokt niet bij het schakelen. Het achterasdifferentieel functioneert zonder geratel. Kortom: het enige wat deze Sprinter binnenkort nodig heeft, is een nieuw setje banden.
Ben je benieuwd naar de staat van het interieur van de gebruikte camper? In het ACSI FreeLife nummer van oktober/november lees je de uitgebreide test.