ACSI FreeLife

Menu

Camperduel: LMC Tourer Lift vs. Weinsberg Cara Compact

Voor bijna dezelfde prijs bieden LMC en Weinsberg goed uitgeruste, gezinsvriendelijke campers. De ene halfintegraal heeft een Ford Transit als basisvoertuig, de ander een Mercedes-Benz Sprinter. Wie wint?

Auteur
Dolde Media
Datum
ReactiesReageer
Weinsberg Pepper

Een luifel, een satellietsysteem en een tv vormen slechts een klein deel van de standaarduitrusting van de Weinsberg Cara Compact Suite MB 640 MEG Edition Pepper. Deze compleet uitgeruste halfintegraal wordt door het zusterbedrijf van Knaus gebouwd op de comfortabele Mercedes-Benz Sprinter met 150pk-motor en kost € 106.633.

LMC biedt de nieuwe Tourer Lift H 664 G in de First Edition aan voor een iets lager bedrag, namelijk € 103.400. Dit model heeft ook een royale standaarduitrusting, zoals een luifel, fietsenrek en airconditioning in de stuurcabine. Als basisvoertuig gebruikt LMC de goedkopere Ford Transit met 130pk-turbodiesel.

Helpt de Sprinter-basis deze Weinsberg om in deze vergelijkingstest als sterkste uit de bus te komen? Of is de LMC met zijn Transit-basis en zijn iets lagere prijs in het voordeel? We nemen de twee campers, die beide zijn voorzien van een hefbed en dus onderdak bieden aan een gezin, zorgvuldig onder de loep.

widget fl tijdloos plat 300x300 button rood1

Krijg jij geen genoeg van caravans en campers?

  • Lees meer in ACSI FreeLife
  • 3 nummers voor slechts € 12,95
  • Loopt automatisch af
Meer info

Opbouw

LMC voorziet de Tourer Lift van een houtvrije carrosserie van vezelversterkt kunststof sandwich (dak en wanden 30 mm, vloer 40 mm) met waterafstotende XPS-isolatie. Hoogwaardige PU-ramen in kozijnen, een panoramadakraam in de dakopbouw van de stuurcabine en een 70 centimeter brede opbouwdeur met raam en centrale vergrendeling zorgen voor comfort.

Weinsberg gebruikt een eenvoudiger constructie voor de Cara Compact Suite MB 640 MEG, met hout versterkte aluminium sandwichwanden (31 mm), een houten sandwichvloer met vochtwerende coating (40 mm) en een hagelbestendig dak van vezelversterkte kunststof sandwich (31 mm).

De door Weinsberg toegepaste EPS-isolatie is niet waterafstotend. Daarnaast heeft deze halfintegraal goedkopere opbouwramen. De 70 centimeter brede opbouwdeur met dubbele vergrendeling is een pluspunt.

LMC

+ Houtvrije vezelversterkte kunststof sandwichconstructie
+ Waterafstotende XPS-isolatie

Weinsberg

+ Hagelwerend dak van vezelversterkte kunststof sandwich
– EPS-isolatie niet waterafstotend

Interieur

Het plafond van het woongedeelte van de H 664 G ziet eruit alsof het uit één stuk is gemaakt. Als het hefbed omhoog staat, verzinkt het helemaal in het plafond van het woongedeelte. Alleen de uitstulping voor aan het dak en het relatief grote dakluik laten zien dat er een hefbed aan boord is. Dat bed kan overigens elektrisch worden bediend en meet 213 bij 110/55 centimeter.

De hoofdruimte met het bed omhoog is in het hele woongedeelte van de halfintegraal 198 centimeter, boven het bed in slaapstand bedraagt de hoofdruimte 72 centimeter. Het hefbed in de Pepper hangt duidelijk zichtbaar onder het plafond. Daaronder heb je wat minder hoofdruimte dan in de H 664 G, namelijk 184 centimeter.

De ruimte boven het bed in slaapstand is ook geringer, 68 centimeter. Het bed in de Weinsberg is met 184 centimeter korter dan het LMC-hefbed, maar wel weer breder: 127 centimeter.

Bedden

LMC rust de halve dinette van de H 664 G uit met een extra zitbankje in de lengterichting, waarvan je de zitting met 30 centimeter kan verlengen. Als de bijrijdersstoel gedraaid is, kan dit bankje ook als comfortabele voetensteun dienen. Met een breedte van 88 centimeter bieden de verhoogde eenpersoonsbedden achter in de LMC veel ruimte.

In de Weinsberg zijn ze elk 82 centimeter breed. Houten lattenbodems verhogen het slaapcomfort van beide testkandidaten, maar bij de voeteneinden kunnen de bedbodems niet omhoog worden gezet. Je zult dus moeten bukken om bij de daaronder verborgen kledingkasten te komen.

In tegenstelling tot LMC rust Weinsberg het uitschuifbare middendeel tussen de eenpersoonsbedden uit met een houten lattenbodem en een geïntegreerde ladder.

LMC

+ Bijna onzichtbaar gemonteerd hefbed
+ Uittrekbare voetensteun bij zitgroep

Weinsberg

+ Uittrekbaar middendeel van de eenpersoonsbedden met lattenbodem
– Minder hoofdruimte onder het hefbed

Keuken en toiletruimte

LMC installeert de relatief grote L-vormige keuken (90 x 57/85 centimeter) aan de bestuurderszijde. Deze heeft standaard een driepitskookplaat op gas met elektrische ontsteking en massief gietijzeren rooster, een ronde spoelbak (35 cm diameter) en een 132 liter-koelkast aan de overzijde van de keuken.

Een extra kledingkast (115 x 32 x 55 centimeter) is tegen de linkerzijde van de keuken geplaatst, waarvan de bovenkant voor extra werk- en opslagruimte zorgt. Weinsberg kiest de klassieke opstelling en plaatst de keuken in lengterichting (95 bij 60 centimeter) aan de passagierskant naast de toegangsdeur. Een driepitskookplaat met elektrische ontsteking, een ronde spoelbak en grote lades zijn standaard.

Het werkblad kan worden vergroot door een opklapbare plank (39 x 36 centimeter), die niet vlak aansluit met het keukenblad. De absorptiekoelkast van 142 liter heeft net als in de LMC automatische energieselectie en bevindt zich naast de keuken. De sanitaire ruimtes zijn in beide modellen vrijwel identiek, maar gespiegeld geplaatst.

De toiletruimtes (Weinsberg 100 x 92, LMC 95 x 85 centimeter) hebben geen raam, maar wel een douchebak met twee afvoeren. Scharnierende wanden maken de constructie van smalle douchecabines mogelijk bij beide modellen.

LMC

+ Toiletruimte met douchecabine
+ Grote L-vormige keuken

Weinsberg

+ Toiletruimte met douchecabine
+ Keuken met opklapbaar extra werkblad

Elektra, gas en water

Beide campers hebben standaard een geïsoleerde vuilwatertank onder de vloer. Bij Weinsberg is de schoonwatertank te vinden in de verwarmbare servicebox achter een klep, waar ook de aansluiting voor externe stroom en de aftapkranen voor schoon en vuil water te vinden zijn.

De elektra met lader en zekeringkast is samen met de Truma Combi 6-kachel goed bereikbaar ingebouwd in de ruimte onder de zitbank. De boordaccu bevindt zich in de garage en is afgeschermd met een plank.

In tegenstelling tot de LMC, die de gasafsluiters in een onderkast van de keuken plaatst, zitten ze bij de Weinsberg goed bereikbaar aan het keukenfront. De schoonwatertank en de elektra bevinden zich bij de LMC in de zitbank. De Truma Combi 6 is ingebouwd onder het bed aan de bestuurderskant, waar deze ’s nachts goed hoorbaar is.

LMC details

LMC

+ Standaard geïsoleerde vuilwatertank
– Gasafsluiters laag gemonteerd

Weinsberg-details

Weinsberg

+ Standaard geïsoleerde vuilwatertank
+ Standaard verwarmbare servicebox

Basisvoertuig

Het Sprinter-basisvoertuig van de Weinsberg heeft een goede standaarduitrusting met onder meer een zijwindassistent, hellingrem, lichtassistent, 16 inch lichtmetalen wielen, airco in de stuurcabine, cruisecontrol, navigatiesysteem en achteruitrijcamera. Een satellietantenne inclusief 24 inch-tv en een luifel zijn ook standaard op de complete Edition Pepper.

Een luifel is ook standaard op de LMC, en de halfintegraal heeft een fietsenrek. Maar voor de satellietantenne moet € 2.420 extra worden betaald en de wandbeugel voor de 32 inch-tv – die je zelf moet aanschaffen – kost € 280.

Daarentegen heeft het Transit-basisvoertuig in de First Edition-uitvoering ook een complete uitrusting met hellingrem, cruisecontrol, airco in de stuurcabine, 16 inch lichtmetalen wielen en rijassistentiesystemen, zoals een rijstrookassistent, grootlichtassistent, dodehoekassistent en noodremassistent.

Het rijcomfort is in beide modellen uitstekend dankzij de goede vering. In dit opzicht doet de Transit nauwelijks onder voor de Sprinter. De belangrijkste voordelen van de Mercedes zijn de nog wat betere automaat (negen in plaats van zes versnellingen zoals in de Transit) en het (optionele) MBUX-multimediasysteem met navigatiesysteem en spraakbediening.

Dankzij de nauwkeurige besturing en de nog vrij handzame afmetingen zijn beide halfintegralen makkelijk te rijden. Maar je moet wel opletten met de lange overhangen achter.

LMC Tourer Lift en de Weinsberg Cara Compac
Het rijcomfort is in beide modellen uitstekend dankzij de goede vering.

Conclusie

De LMC Tourer Lift H 664 G First Edition maakt veel indruk. De zeven meter lange halfintegraal heeft een modern en elegant interieur, een hefbed dat ‘naadloos’ in het plafond verdwijnt en brede eenpersoonsbedden achter. De opbouw van vezelversterkte kunststof sandwich en waterafstotende isolatie op het comfortabele Transit-basisvoertuig is prima in orde, net als de standaarduitrusting.

Zijn concurrent, de Weinsberg Cara Compact Suite MB 640 MEG Edition Pepper, heeft weliswaar een eenvoudigere opbouw, maar daar staat een nog net iets comfortabelere Sprinter-basis en een royalere standaarduitrusting tegenover. Als we de plussen en minnen afwegen, geeft dit de Weinsberg een nipte voorsprong.

Fabriekscamper versus zelfbouw, wat kies jij?

Misschien heb je het al wel door op de weg of op de camping: de zelfbouwcamper rukt op! Tegenwoordig worden veel (bestel)bussen omgebouwd tot prachtige campers. Van oude brandweerwagens en ambulances tot authentieke Volkswagen-busjes, allemaal worden ze omgetoverd tot een waar huis op wielen.

Maar wat zijn nu de voor- en nadelen van een zelfbouwcamper ten opzichte van een fabriekscamper?

Praat mee

Praat mee: Camperduel: LMC Tourer Lift vs. Weinsberg Cara Compact

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht