Wie maximale ruimte wil in een buscamper, kan niet om de langste Fiat Ducato met extra verhoogd dak heen. Het stalen dak is circa 25 centimeter hoger dan het standaard hoge dak. Het maakt de Ducato er niet eleganter op, maar zorgt wel voor aanzienlijk meer ruimte in het interieur. Lange kampeerders hoeven niet meer bang te zijn om hun hoofd te stoten, wat bij het standaard dak met een interieurhoogte van 1,90 meter wel het geval is.
Yucon met extra verhoogd dak
Als hoge afwerkingskwaliteit en slimme detailoplossingen ook op je verlanglijstje staan, dan staan de ‘XXL-Ducato’s’ van Frankia en La Strada vermoedelijk op je shortlist. Frankia heeft de zelfbenoemde Microliner Yucon-serie – tot voor kort alleen leverbaar op basis van de Mercedes-Benz Sprinter die voor 2022 is uitgebreid naar de populaire Fiat Ducato.
De Yucon 63 H met extra verhoogd dak is gebaseerd op een bijzonder variabele indeling achterin. Hier is namelijk het in de lengterichting geplaatste bed elektrisch in hoogte verstelbaar, waardoor het mogelijk is om toch comfortabel aan boord te overnachten, zelfs als er twee fietsen onder het bed in de bagageruimte staan.
De Frankia Yucon 63 H vanbinnen
Premium-ambities
De eveneens 6,36 meter lange Avanti C van La Strada legt de nadruk op een extra grote toiletruimte met aparte douche, veel bergruimte in het woongedeelte en een royale zithoek en keuken. In ruil daarvoor slapen vakantiegangers in een dwarsbed achterin, dat meestal te vinden is in de kortere Ducato’s van zes meter. Het achterste deel van het bed kan worden opgeklapt, maar de ruimte is niet zo flexibel als bij de Yucon.
Passend bij hun premium-ambities rekenen beide merken hogere basisprijzen, waarbij de Frankia iets goedkoper lijkt te zijn dan de La Strada. Die indruk wordt versterkt bij een nadere beschouwing van de uitrusting, zoals verderop zal blijken.
Op sommige vragen zoeken we nog een antwoord. Bijvoorbeeld welke ruimte-indeling meer voordelen biedt in de Ducato met extra verhoogd dak. En welke fabrikant met bijzonder slimme oplossingen voor de dag komt. En we willen uiteraard uitvinden of de twee kleine liners hun premium-claim waarmaken.
Opbouw
Het isoleren van een plaatstalen carrosserie van een bestelwagen is veel complexer dan de opbouw van een camper op een chassis met cabine. Frankia gebruikt polyestervezelisolatie. La Strada gebruikt de Xtreme-isolator, die gebruikelijk is in buscampers en in een dikte van tien millimeter op het staal van de wanden en het dak wordt gelijmd. Daaroverheen zit een velours stof.
Het voordeel van La Strada is dat de fabrikant een dubbele bodem in de Avanti C heeft gemaakt. Hierdoor ontstaat een 14 centimeter diepe opbergruimte die toegankelijk is via verschillende kleppen voorzien van stevige scharnieren. Bovendien heeft de camperaar warme voeten in de winter, omdat er een uitstroomopening van de verwarming in het voorvak is geplaatst. Het nadeel is de geringere hoofdruimte in het interieur, maar die is nog altijd een respectabele 198 centimeter.
Lees verder over deze buscampers
Benieuwd op welke punten deze buscampers van La Strada en Yucon nog meer verschillen? In onze jubileumeditie (editie 4-2022) lees je het hele artikel!