Michael Keidel, medewerker van verwarmingsproducent Truma, bestelde onlangs de Bresler Junior 541 DKF. Hij liet wat persoonlijke aanpassingen doen.
Ombouw
De ombouw is kenmerkend voor Bresler: hoog dak met riant opklapbed van 200 x 170 centimeter, dwars eenpersoonsbed boven achterin, compressorkoelkast, kleine toiletruimte, dubbele bodem onder de dinette.
Truma Combi 6
Pas als je beter kijkt, zie je de persoonlijke aanpassingen. Zo zit in de zitbank niet de standaard Truma Combi 4 ingebouwd, maar de Combi 6 met 2 kilowatt meer power. De dubbele bodem loopt vanaf de schuifdeur en de voorste cabinestoel ononderbroken door tot achteraan. De zitbank is iets breder dan normaal.
Vooral de krachtigere verwarming vond Michael Keidel belangrijk. “Het interieur van een camper kan alleen goed worden verwarmd, als je met een paar punten rekening houdt”, vertelt de Truma-medewerker.
“Allereerst moet het vermogen van de verwarming worden afgestemd op de grootte van het voertuig. Ten tweede moet de verwarming bij voorkeur centraal worden geplaatst, en last but not least: de uitstroomopeningen van de warme lucht moeten slim gepositioneerd worden.”
Op zich is een verwarming met 4 kilowatt vermogen goed genoeg voor de buscamper, vindt Michael. “Maar bij extreem lage temperaturen en als je de camper snel wil opwarmen, ben je beter af met de Combi 6. De buscamper is dan ook meteen geschikt om te gaan winterkamperen.”
Klimaatkamer
In theorie klinkt dat allemaal veelbelovend, maar is de extra isolatie in combinatie met een krachtigere verwarming voldoende om met de Ducato naar de wintersport te gaan? We besluiten de proef op de som te nemen en maken de Bresler Junior klaar voor een bezoekje aan de klimaatkamer.
Vraag jij je af hoe de Bresler Junior de vrieskou doorstaat en hoe snel de binnentemperatuur van -22 °C wordt opgekrikt naar kamertemperatuur? In de special over winterkamperen van ACSI FreeLife 7-2016 lees jij het uitgebreide verhaal.