Signalement
- Merk
- Forster
- Model
- T 669 EB
- Onderstel
- Citroën Jumper Blue HDi 140
- Gewicht
- Maximumgewicht: 3.500 kg Rijklaargewicht: 2.720 kg
- Basisprijs
- €84.695
Bescheidenheid siert de mens, zo luidt een tegeltjeswijsheid. De nog jonge Duitse camperfabrikant Forster interpreteert dat met de slogan Eenvoudig, Mooi, Betaalbaar, maar bedoelt eigenlijk hetzelfde. Dat moet bijvoorbeeld tot uitdrukking komen in de halfintegraalcamper T 669 EB, die ter gelegenheid van het tienjarig jubileum is ontworpen.
De typeaanduiding is bij Forster in elk geval eenvoudig. T staat voor Teilintegriert (het Duitse woord voor halfintegraal), 669 is de lengte in centimeters en EB betekent eenpersoonsbedden in lengterichting. De meeste halfintegralen met deze slaapindeling zijn 7 tot 7,5 meter lang.
Maar Forster slaagt erin om de bedden in een kortere camper onder te brengen. Dat roept de vraag op of er kortere bedden zijn gebruikt en of je wellicht op een andere plek ruimte moet inleveren. In elk geval belooft de fabrikant dat je in de T 669 EB met drie personen kunt slapen als je ook nog het optionele eenpersoons hefbed bestelt.
Solide opbouw
Forster mag dan campers voor de instapklasse maken, de constructie van de opbouw zou je eerder in hogere segmenten verwachten. Al sinds het Duitse merk tien jaar geleden begon met de bouw van campers wordt vezelversterkte kunststof sandwich toegepast voor de wanden en het dak. Aanvankelijk waren de vloeren nog deels van hout, maar dat werd later ook vezelversterkte kunststof sandwich.
Je bent standaard verzekerd van ramen in kozijnen, een toegangsdeur met raam, twee-puntsvergrendeling en hor, het panoramadakraam boven de stuurcabine en nog wat accessoires in de vorm van het Travel Line-pakket. De kunststof delen van de opbouw van de stuurcabine, de spatborden, de skirts en achterlichtdragers zijn vrij eenvoudig vormgegeven. De afwerking is over het algemeen goed, maar op sommige plekken is de afdichtingskit wat slordig aangebracht.
Zitgroep voor drie
De T 669 EB is geschikt voor twee tot drie camperaars, en daar is ook de zitgroep op ingericht. Voor vier personen wordt het lastig om alle benen onder de tafel te krijgen. De tafel is groot genoeg en biedt ruimte voor twee of drie couverts. Het blad kan je ver genoeg verschuiven, zodat de persoon op de gedraaide passagiersstoel ook aan tafel zit.
Dat verschuiven gaat heel soepel met behulp van de trekhendel aan de rand van de tafel. Het is een van de weinige echt slimme oplossingen aan boord van deze verder vrij standaard uitgevoerde Forster. Als je tijdens het reizen op de L-vormige bank wilt zitten, wordt het vrij krap omdat je het tafelblad niet kan verkleinen.
Vooral met een lange bestuurder die de bestuurdersstoel in de achterste stand heeft staan waardoor het tafelblad dus nog verder naar achteren moet. De verstelmogelijkheden van de passagiersstoel zijn beperkt door de scheidingswand.
Panorama-dakraam
Door het optionele hefbed in onze testcamper komt er geen natuurlijk licht rechtstreeks van bovenaf in het zitgedeelte. Dit wordt weer gecompenseerd door het opvallend grote panoramadakraam boven de stuurcabine. ’s Avonds is de verlichting aan tafel door de kleine ledlampen onder het hefbed prima. Er zijn alleen geen spotjes met extra licht om prettiger te kunnen lezen.
Dat je alle verlichting in de zitgroep alleen kan bedienen bij de ingang vinden we onhandig. De goed bereikbare dubbele USB-stopcontacten zijn wel handig. De compacte keuken heeft een grote roestvrijstalen spoelbak. De tweepitskookplaat, waarvan één pit ook grote pannen aankan, is dwars ingebouwd en heeft elektrische ontsteking.
De werkruimte op het keukenblad is beperkt en het extra opklapbare werkblad aan de linkerkant is niet altijd praktisch omdat het half voor de ingang is geplaatst. Je zult dus de afdekplaten voor de gootsteen en de kookplaat moeten benutten of de tafel als extra werkblad moeten gebruiken.
Rechts naast het keukenblok is een smalle koelkast van 142 liter geplaatst. De opbergruimte in de keukenkasten is voldoende, maar zou beter benut kunnen worden. We missen een bestekbak in een van de twee lades en in de grote kast onder de spoelbak ontbreekt een plank.
Toiletruimte met hoge drempel
Tegenover de keuken vinden we de toiletruimte. De deur daarvan is wat aan de smalle kanten je moet over een 13 centimeter hoge drempel stappen. Meteen achter de deur is het toilette vinden en daarnaast is de doucheruimte met
wastafel. De doucheruimte zelf wordt afgescheiden met een vouwwand, maar je spettert wel de wastafel en de spiegel nat. Met uitzondering van de voeg rechts naast de spiegel is alles netjes afgedicht, ook de toiletschacht.
Boven het toilet is er een kastje om je toiletartikelen in op te bergen en er is een plank achter het toilet. Een raam zou prettig zijn geweest, nu is er alleen een dakluik voor de ventilatie. Kledinghaken, een handdoekenrek, een tandenborstelhouder en een toiletrolhouder zijn wel aanwezig. De verlichting is met twee spots en indirect licht bij de kast ruim voldoende, maar je moet ze alle drie apart in- en uitschakelen.
Lange bedden
Via twee treden stap je makkelijk in de 80 centimeter brede eenpersoonsbedden in lengterichting achterin. Met een lengte van 1,97 meter voor het bed aan de bestuurderskant en 2,01 meter aan de passagierskant heeft de geringere lengte van de camper hier in elk geval geen nadelige invloed gehad.
De koudschuimmatrassen rusten op houten lattenbodems. Met een uittrekbare plank en een extra matrasdeel kun je er een groot ligvlak voor twee van maken. Je klimt dan in bed via een laddertje. Boven het hoofdeinde vind je twee dakkasten met aan weerszijden open planken voor wat kleine spullen. Bovendien is er aan beide kanten een klein stoffen vakje voor bijvoorbeeld een smartphone. Bij de voeten van de krachtige leesspots zit een USB-stopcontact. De zijwanden in het slaapgedeelte zijn een beetje kaal, want je kijkt daar tegen het gladde vezelversterkte kunststof aan.
In het bijna onmisbare Travel Line-pakket zit ook het elektrische hefbed voorin, dat met een breedte van 80 centimeter slechts plaats biedt aan één kampeerder. Gelukkig kun je aan één kant een net spannen om te voorkomen dat je eruit valt. Boven het hefbed heb je wat vakken en een spotje.
Gebruiksgemak kan beter
De techniek aan boord van de Forster is goed uitgevoerd en netjes geïnstalleerd. Maar er valt wel aan te merken op het gebruiksgemak. Zo is de klep voor de gasflessenkast alleen te openen door twee knoppen tegelijk in te drukken en met je andere vingers aan de rand van de klep te trekken. Niet erg praktisch, vooral als het koud of nat is buiten. De gasflessen staan ook nog eens achter elkaar, waardoor de voorste eruit moet als je de achterste wilt wisselen.
De loodzuur AGM-accu van 95 Ah is gemakkelijk toegankelijk achter een serviceluik aan de rechterkant. Naast een 21 ampère lader zorgt een 40 ampère laadbooster ervoor dat de accu ook tijdens de reis blijft werken. De schoon- en vuilwatertank hebben beide een inhoud van 100 liter.
Minder praktisch is het aftappen van de schoonwatertank, want daarvoor moet je met je hand in de tank gaan om de stop eruit te trekken. Wie een vorstbeveiligde vuilwatertank wil, kan het Winter-pakket bestellen (€ 1.500) en dan heb je meteen een krachtigere Truma Combi 6E verwarming.
Garderobe onder het voeteneinde
Met twee dakkasten achterin en eentje boven de zitgroep lijkt de opbergruimte in de Forster T 669 EB wat beperkt. In de zitbankberging is de watertank ondergebracht, dus daar kun je ook niets kwijt. Gelukkig heeft Forster onder de voeteneinden van beide bedden achterin nog flinke kasten voor onder meer kleding. Links ben je daar wel een stukje van kwijt voor de Truma-verwarming.
De toegang tot de kasten is makkelijk, omdat je ook de voeteneinden van de bedden omhoog kunt klappen. In de bovenste trede van het trapje om in bed te stappen is overigens ook nog een opbergvak gemaakt. Voor grotere bagage is de garage achterin met deuren aan beide zijden ideaal. Je kunt er twee of drie fietsen in kwijt en je campingtafel- en stoelen. Om ze vast te zetten zijn vier simpele wegklapbare sjorogen op de vloer gemonteerd.
Aparte vakken of kastjes voor het opbergen van kleine spullen zoals een stroomkabel of wielkeggen zijn er niet. De lengte van 6,69 meter zorgt ook voor een lager gewicht. Met een volle brandstoftank, twee gasflessen en een geheel gevulde schoonwatertank, weegt de T 669 EB rijklaar 2.720 kilogram. Dat is ruim voldoende om met twee of drie personen op pad te gaan. Het is daarom ook geen probleem dat de fabrikant slechts een opwaardering tot 3.650 kilogram aanbiedt.
Rijgeluiden onderweg
De Forster T 669 EB blijkt tijdens het rijden niet echt stil te zijn. We horen rammelgeluiden van de afdekking van de kookplaat en de ophanging van het hefbed op slechtere wegen. Ook rijgeluiden hoor je goed. Vooral opspattend water van een natte weg spettert tegen de ingang van de toegangsdeur. Overigens is de camper ook stationair niet de stilste. De drukpomp van de watertank slaat snel ratelend aan en de afvoer van de spoelbak maakt een slurpend geluid. Met de 140pk-dieselmotor is de T 669 EB goed gemotoriseerd.
Je kunt er ook op de snelweg nog probleemloos mee inhalen. Met een ontspannen rijstijl verbruikten we gemiddeld rond de tien liter per honderd kilometer. Door de iets kortere wielbasis van 3,80 meter – vergeleken met de meer gebruikelijke wielbasis van 4,04 meter voor campers in dit segment – wordt de draaicirkel ruim een meter kleiner, waardoor je makkelijker kunt manoeuvreren.
De Forster is onderweg niet de stilste, maar de motorische prestaties zijn uitstekend.
Conclusie
Het concept van deze Forster is wel interessant: genoegen nemen met iets minder lengte en uitrusting, zodat je je geen zorgen hoeft te maken over het laadvermogen. De opbouw en boordtechniek zijn grotendeels solide, maar de gasflessenkast zou de fabrikant nog mogen verbeteren. Het wooncomfort is heel behoorlijk, de sobere interieurstijl kun je zelf gemakkelijk wat opfleuren.
Er is voldoende opbergruimte, hoewel een extra dakkast wel praktisch zou zijn. Als je op zoek bent naar een twee- tot driepersoons halfintegraal voor een schappelijke prijs, dan hoort de Forster T 669 EB zeker op je ‘shortlist’, want hij biedt veel waar voor zijn geld.
Negen halfintegralen met hefbed
Zonder bed geen camper, maar het neemt zoveel ruimte in beslag. Met een hefbed oogt je vakantievierwieler een heel stuk ruimer. Maar wat heb je te kiezen als je op zoek gaat naar een halfintegraalcamper met hefbed en je onder de 7 meter wil blijven? ACSI FreeLife vertelt je alles wat je moet weten!