ACSI FreeLife

Menu

Test: Dethleffs Globebus T6

Een smallere opbouw, een populaire indeling, een eenvoudige maar praktische uitrusting en een smaakvol interieur. Zo probeert de Dethleffs Globebus T6 tegemoet te komen aan de wensen van paren. Tijd voor een test!

Auteur
Savannah Bos
Datum
ReactiesReageer
Dethleffs Globebus

Deze indeling is de populairste in de camperbranche: twee eenpersoonsbedden in lengterichting boven de garage achter, toiletruimte en keuken aan weerszijden van het middenpad daarvoor, en een L-vormige zitgroep voorin. Zo treedt de Dethleffs Globebus T6 ook aan voor onze test.

Van-klasse

Als vertegenwoordiger van de Van-klasse is de 6,99 meter lange halfintegraal slechts 2,20 meter breed. Dit maakt hem ideaal voor vakanties met langere routes over provinciale en lokale wegen, weg van de grote verkeersaders. Omdat onze testcamper is uitgerust met de optionele 160pk-turbodiesel in plaats van de standaard 120pk-motor, zou de maximaal 3,5 ton wegende camper wat meer vermogensreserve moeten hebben op de snelweg en op lange hellingen.

Ondanks de vier zitplaatsen met driepuntsveiligheidsgordels is de smallere halfintegraal een echte tweepersoonscamper wat het aantal slaapplaatsen betreft. Wie dat wenst kan een gastenbed bestellen voor € 339, waarmee de zitgroep kan worden omgebouwd tot extra slaapplaats.

Dethleffs Globebus
De lichtgekleurde, afgeronde hoeken van het meubilair, de overvloedige lichtinval door de twee grote dakramen geven ondanks een binnenbreedte van slechts 2,05 meter een ruimtelijke indruk.

Geen koopje

De basisprijs van de Dethleffs Globebus T6 bedraagt € 79.390. Dat klinkt niet als een koopje voor een camper van dit type. Maar we mogen niet vergeten dat grondstoffen en onderdelen van toeleveranciers het afgelopen jaar duurder zijn geworden en bovendien heeft Fiat de prijzen van de Ducato, waarop deze Dethleffs is gebaseerd, aanzienlijk verhoogd.

Wie naar de prijzen van de campers van andere merken kijkt, ziet een zelfde trend. Wie liever een tweepersoonsbed dwars achterin heeft en bijna een meter lengte en € 3.200 wil besparen, kan voor € 76.190 de Globebus T1 kiezen.

Carrosserie

Bij de opbouw van de Globebus T6 vertrouwt Dethleffs op bekende constructietechniek. Op het verlaagde chassis van Fiat plaatst de fabrikant een 49 mm dik sandwichpaneel met aan de boven- en onderzijde een multiplex paneel. Dat is niet meer de nieuwste techniek, maar met goed onderhoud heeft zo’n vloer net zo’n lange levensduur als een vezelversterkte kunststof sandwichvloer.

De zijwanden en achterwand zijn gemaakt van een 34 millimeter dikke vezelversterkte kunststof sandwich met een bijzonder glad oppervlak (hoogglans). Het dak is vervaardigd van een hagelwerende vezelversterkte kunststof sandwich van 35 millimeter dik. Het isolatiemateriaal bestaat uit EPS (geëxpandeerd polystyreen), dat water kan absorberen in geval van een lekkage in de opbouw.

De ruime garage aan de achterzijde is door de Dethleffs voorzien van een ongeïsoleerde zeefdrukplaat (volledig met kunsthars verzegelde multiplex) als vloer, ondersteund door de netjes afgeronde langsliggers van de frameverlenging. Daarmee zijn verwondingen, bijvoorbeeld bij kinderen die een bal onder het voertuig vandaan willen halen, uitgesloten.

widget fl tijdloos plat 300x300 button rood1

Krijg jij geen genoeg van caravans en campers?

  • Lees meer in ACSI FreeLife
  • 3 nummers voor slechts € 12,95
  • Loopt automatisch af
Meer info

Reparatievriendelijk

Dethleffs gebruikt standaard eenvoudige opbouwramen in plaats van de duurdere ramen in kozijnen. Maar die zijn wel als optie verkrijgbaar. De toegangsdeur van de camper is met een breedte van 65 centimeter aangenaam royaal. Optioneel is deze ook uitgerust met een raam en centrale vergrendeling. Een ander positief kenmerk is de gemakkelijk te repareren meerdelige achterbumper.

De achterlichten hebben nog conventionele gloeilampen, die gemakkelijk en goedkoop kunnen worden vervangen. Minder goed vinden we het feit dat bij de overgang van de opbouw naar de stuurcabine, de kunststofrand zonder afdichtingsnaad tegen het plaatwerk van de stuurcabine ligt. Trillingen en binnendringend vuil kunnen hier op langere termijn tot corrosie leiden.

De onderkant van de camper maakt een opgeruimde indruk. De elektriciteitskabels lopen niet overal in kabelgoten, maar zijn niettemin goed beschermd en met talrijke klemmen bevestigd. De bodemplaat en de gaten zijn ook goed afgedicht.

Interieur

Een groot pluspunt van de Dethleffs Globebus T6 is de kwaliteit van het meubilair. De meubelen zijn niet alleen stevig, maar ook goed afgewerkt. Alle uitstekende meubelranden zijn afgerond en ook de vlakke randen zijn netjes afgebraamd. Op de lichtgekleurde kleppen van de dakkasten, die met een prettig aanvoelende folie zijn bekleed, gebruikt de fabrikant onopvallende sluitmechanismen aan de onderzijde.

Net als de lades in de keuken, sluiten de kastkleppen met softclose. De deur van de toiletruimte is even licht als stabiel en sluit netjes. Met een tweedelige vouwdeur van hout kun je het slaapgedeelte scheiden van de rest van het interieur. Omdat het linnengoed en de kledingkast zich aan het voeteneinde van het bed bevinden en de extra kamerhoge kledingkast zich achter de afscheiding bevindt, kan deze ruimte als kleedkamer worden gebruikt.

Er is wel ruimte voor verbetering als het op de verlichting aankomt. Het slaapgedeelte is nogal slecht verlicht met twee led-inbouwspots boven de hoofdeinden. Ook in de rest van het interieur wint de Globebus T6 geen prijzen met de verlichting, maar het er is wel voldoende verlicht. Dethleffs biedt wel opties aan voor extra verlichting.

“Als het om het perfecte meubilair van de Globebus gaat, hecht Dethleffs veel belang aan praktische oplossingen en een zeer goede afwerking”

Ruime zitgroep

Vooral als je met z’n tweeën reist, biedt de kleine L-vormige zitgroep – gelet op de geringere breedte van de Globebus T6 – een onverwachte hoeveelheid ruimte. En ook met twee extra gasten is er nog genoeg ruimte voor gezellige avonden. De bank is voorzien van twee driepuntsveiligheidsgordels en in hoogte verstelbare hoofdsteunen.

De 104 liter metende schoonwatertank met dompelpomp is beschermd tegen vorst en gemonteerd in de zitbankberging. Het dwarse stuk van de zitbank kan worden verwijderd voor meer beenruimte. Het tafelblad met centrale voet kan in vier richtingen worden verschoven en worden neergelaten met het oog op de optionele ombouw van de zitgroep tot noodbed. De voorstoelen voor het handig geplaatste opstapje naar de stuurcabine zijn in hoogte verstelbaar.

Dethleffs Globebus

Tweepersoonsbed

De eenpersoonsbedden boven de garage achterin zijn 197 x 80 en 195 x 75 centimeter groot. Dankzij het 112 centimeter lange middenkussen vallen de door de geringere binnenbreedte veroorzaakte – vrij smalle – ligvlakken niet negatief op. De 15 cm dikke zevenzone-koudschuimmatrassen op geventileerde houten lattenbodems bieden een uitgebalanceerd comfort.

Als je de houten lade en het middelste kussen naar je toe trekt en de opening aan het hoofdeinde opvult met het extra kussen, ontstaat er een groot tweepersoonsbed. Een ladder biedt dan toegang tot het grote bed. De twee ledspots onder het hangelement zijn geschikt om te kunnen lezen, maar als enige lichtbronnen achterin bieden ze verder weinig charme.

Keuken

Het keukenblok in de Globebus T6 is standaard uitgerust met een tweepitskookplaat met elektrische ontsteking. Daar zien we een voldoende grote ronde spoelbak en een grote 142 literabsorptiekoelkast. Het werkblad kan worden vergroot met een vouwplank.

Een minder praktisch detail vinden we de drie ventilatieroosters die in het werkblad zijn ingebouwd. Als daar vloeistof in loopt, verdwijnt dat ergens in de onderkast. De lades zijn zeer stabiel en bieden, samen met de bovenkast, ruimschoots plaats aan levensmiddelen, serviesgoed en kookgerei. De verlichting in de keuken is helder en goed geplaatst.

Dethleffs Globebus
Het werkblad van het keukenblok kan worden uitgebreid met een verzonken uitklapbare plank. Zelfs dan is er genoeg ruimte om van de toegangsdeur gebruik te maken.

Toiletruimte

Dethleffs rust de toiletruimte uit met een douchecabine met een dakluik en een optioneel raam. Dat laatste zorgt voor een goede ventilatie. De acryl douchedeuren zijn wat onhandig in gebruik, maar sluiten wel goed aan op de rand van de douchebak, die twee afvoeren heeft.

De kampeerder hoeft zich niet in allerlei bochten te wringen om het draaibare toilet van Thetford te gebruiken. Maar de toiletschacht is zoals wel vaker niet afgedicht tegen lekkende vloeistoffen. Het cosmeticameubel met spiegelschuifdeur vinden we elegant. Over het geheel genomen is de toiletruimte van de Dethleffs Globebus T6 aangenaam te noemen.

Op de testbaan

Soms werkt het weer gewoon niet mee. Daardoor konden we op de ingesneeuwde testbaan geen betrouwbare metingen verrichten. Dit keer dus geen vastgestelde snelheden op de 18 meter slalom en de dubbele rijstrookwissel, zoals je van ons gewend bent. Tijdens onze testkilometers op de openbare weg blijkt de Dethleffs Globebus heel stabiel en goed controleerbaar. Bij hogere snelheden neemt de zijwindgevoeligheid toe, ondanks de speciale rijassistentie.

De reden hiervoor is dat de standaardbreedte achteras van de Ducato gewoonlijk wordt gebruikt voor smalle halfintegralen. De comforttest – die wel bij winterweer mogelijk is – toont aan dat de vooras de oneffenheden in het wegdek subjectief beter absorbeert dan de vooras van de vorige generatie van de Ducato.

De achteras op bladveren absorbeert ook de meeste hobbels in de weg goed. Geluidsmetingen tonen aan dat Fiat ook de motorisolatie heeft verbeterd. Het interieur produceert echter wel wat kraakgeluiden op slechte wegen. Het windgeruis ligt op een gemiddeld niveau. Met de optionele 160pk-turbodiesel heeft de Globebus T6 een krachtige aandrijflijn.

Dethleffs Globebus

Zelfs beladen tot aan de laadlimiet blijft de 3,5 ton wegende camper vlot accelereren, zelfs op hellingen. Het optionele verkeersbordherkenningssysteem, dat vaak de snelheidsbeperkingen verkeerd weergeeft, weet ons niet te overtuigen.

En we zijn ook niet onder de indruk van de zogenaamde visuele cockpit, die eveneens optioneel is. Het display is weinig contrastrijk en zonder wijzers is het voor de bestuurder moeilijk om informatie zoals brandstofpeil of motortoerental precies af te lezen. Het zicht rondom voor de bestuurder is goed, mede dankzij de achteruitrijcamera en het raam in de toegangsdeur van de carrosserie.

Conclusie

Testredacteur Mathias Piontek
Met de Globebus T6 heeft Dethleffs een geslaagde, smalle halfintegraal gebouwd op basis van de nieuwe fiat Ducato. Goede bedden, het aangename gevoel van ruimte ondanks de wat geringere binnenbreedte en de zinvol ingedeelde toiletruimte zijn net zo prettig als de bagageruimte, die de reiziger dankzij het goede laadvermogen ook ten volle kan benutten.

Voor de Globebus T6 is overigens een royaal Gt-pakket leverbaar. Dat biedt een voordeel van zo’n € 3.000 en is zijn geld zeker waard, maar bevat ook opties die je wellicht niet wilt. even goed controleren of je met alleen de noodzakelijke opties goedkoper uit bent, kan dus de moeite lonen. Met of zonder pakket: de Dethleffs Globebus T6 is een aangename, ongecompliceerde camper voor stellen.

Nog meer tests

Met de volledig nieuwe Just Go-reeks mikt Dethleffs op startende camperaars en prijsbewuste kampeerders. En voor het eerst in jaren ook op liefhebbers van de Ford Transit. De hele test lezen? Je vind hem op de website van ACSI FreeLife.

Praat mee

Praat mee: Test: Dethleffs Globebus T6

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht