Iedere zitplaats vereist een autogordel in combinatie met een officiële erkenning dat de bevestigingspunten voldoen aan de wettelijke eisen. Doe-het-zelven is dus niet aan de orde, je hebt een vakman met knowhow nodig.
Inbouwen zitplaats
Wolfgang Hirmke, bedrijfsleider van het Duitse bedrijf VSR-Systeme, is gespecialiseerd in het naderhand inbouwen van zitplaatsen met autogordels in het woongedeelte van campers. Zijn bedrijf monteert autogordels en creëert zo extra plaatsen voor één, twee of meer passagiers.
Ter illustratie leggen we uit hoe je een extra zitplaats in kunt laten bouwen bij een Knaus Sun Traveller en een Volkswagen T6.
Voor montage
De Knaus heeft standaard een tweezitter achterin. Voor deze klant zijn twee driepuntsgordels niet genoeg omdat hij drie kleinkinderen mee op reis wil nemen. Een derde gordel kan gemonteerd worden voor de in de lengterichting geplaatste zitbank achter de bestuurder.
Na montage
De houder voor de autogordel wordt naast de toegangsdeur en op tussenstukken in de dubbele bodem gemonteerd (ten koste van wat bergruimte in het vak aan de zijkant). Meubelmaker Hofmann ‘verpakt’ de houder in een houten bekisting die eenzelfde design heeft als het overige meubilair.
Tijdens het rijden wordt het voorste deel van de zitkist opgeklapt en de deksel vastgezet met klittenband. Tijdens het kamperen gaat de kist dicht waardoor de twee plaatsen aan de zijkant van de tafel behouden blijven.
Volkswagen T6
In de cabine van een Volkswagen T6 moet een zitplaats met een driepuntsgordel komen. Bij de montage verankeren de monteurs de houder van de gordel met het bijbehorende kliksysteem door de bodem heen op het chassis.
Bij campers zonder bergruimte onder de zitbank of zonder dubbele bodem is dit niet erg ingrijpend. Is de solide houder voor de autogordel eenmaal geïnstalleerd, dan zijn de stoffeerder en de meubelmaker aan de beurt om het af te maken.
Bijna iedere installatie van een autogordel gaat gepaard met een verlies aan laadvermogen. In geval van een houder voor twee gordels is dit verlies veertig kilogram en bij campers met een dubbele bodem zelfs nog tien kilogram meer omdat de afstand naar het chassis met tussenstukken moet worden overbrugd.
Stap voor stap
Overweeg jij ook om een extra zitplaats in te laten bouwen en wil jij stap voor stap zien en lezen hoe zo’n ombouw in zijn werk gaat? Lees dan het uitgebreide artikel in FreeLife 7-2016.